پنج دلیل برای نخریدن یک تلویزیون هوشمند در سال 2016

این روزها بسیاری از تلویزیون‌های موجود در بازار، هوشمند بوده و قابلیت وصل شدن به اینترنت را دارند. بسیاری از آنها نیز در کنار اتصال به اینترنت، قابلیت‌های بسیار زیادی دارند که شاید حتی با خیلی از آنها نیز آشنا نباشید، اما واقعا ویژگی‌های کارآمدی هستند که می‌توانند به کاربران در انجام کارها، کمک زیادی […]

این روزها بسیاری از تلویزیون‌های موجود در بازار، هوشمند بوده و قابلیت وصل شدن به اینترنت را دارند. بسیاری از آنها نیز در کنار اتصال به اینترنت، قابلیت‌های بسیار زیادی دارند که شاید حتی با خیلی از آنها نیز آشنا نباشید، اما واقعا ویژگی‌های کارآمدی هستند که می‌توانند به کاربران در انجام کارها، کمک زیادی نمایند. اما سوالی که اینجا پیش می‌آید این است که آیا واقعا پولی که برای خرید این تلویزیون‌ها پرداخت می‌شود ارزشش را دارد؟

اگر بخواهیم به این موضوع صادقانه پاسخ دهیم، پاسخ منفیست!

اشاره کردیم که نمی‌خواهیم ویژگی‌های بسیار خوبی که این تلویزیون‌ها دارند را فراموش نماییم، ویژگی‌هایی که واقعا می‌توانند زندگی را آسان‌تر نمایند. اما این موضوع را نیز نباید انکار کنیم که تلویزیون‌های هوشمند در حال منسوخ شدن بوده و خرید آنها نمی‌توان کاری هوشمندانه باشد. در ادامه می‌خواهیم پنج دلیل اصلی خود برای گفتن چنین چیزی را بیان کنیم:

1. امنیت تلویزیون‌های هوشمند پایین است!

زمانی که شما بخواهید یک تلویزیون هوشمند را خریداری کنید، باید در نظر بگیرید که امنیت هر دستگاهی که به اینترنت متصل می‌شود، در خطر خواهد بود. اگر بخواهیم نگاهی به پروژه‌ی Internet of Things بیندازیم، می‌توانیم این موضوع را بهتر درک کنیم که اگر به امنیت این دستگاه‌ها توجه کافی نداشته باشیم، با کابوسی بزرگ روبه‌رو خواهیم بود.

چنین چیزی در رابطه با تلویزیون‌های هوشمند بسیار نگران‌کننده بوده و در سال‌های اخیر نیز هکرها کارهای زیادی را توسط این تلویزیون‌ها انجام داده‌اند. تنها کافیست که تصور کنید هکرها بخواهند از طریق دوربینی که بر روی تلویزیون شما قرار گرفته، از زندگی شخصی شما جاسوسی کرده و اطلاعات زیادی را به سرقت ببرند!

smart-tv-reasons-white-noise

البته اینطور نیست که ما بخواهیم سخت‌گیرانه به این موضوع نگاه کنیم. همه‌ی ما می‌دانیم که هک کردن وب‌کم کامپیوترها در سال‌های اخیر، یکی از روش‌های اصلی هکرها برای دسترسی به اطلاعات و حریم شخصی قربانیان بوده و هک کردن این دوربین نیز کار چندان سختی نیست. حال تصور کنید که همین موضوع در رابطه با دوربین تلویزیون هوشمند شما بخواهد اتفاق بیفتد، چرا که تلویزیون‌های هوشمند نیز از این موضوع ایمن نیستند. البته این تمام موضوع نیست و هکرها می‌توانند با دسترسی و هک کردن تلویزیون شما، به فایل‌های شخصی شما نیز دسترسی داشته باشند. حتی این امکان نیز وجود دارد که آنها بخواهند با نصب کردن خودکار یک اپلیکیشن بر روی تلویزیون شما، کارهای خرابکارانه دیگر را نیز انجام دهند که همه و همه می‌توانند امنیت و آسایش کاربران را به خطر بیندازند.

باز هم می‌گوییم، صحبت ما این نیست که تلویزیون‌های هوشمند همیشه در حال هک شدن هستند و هیچ کسی با خریدن آنها امنیت نخواهد داشت. ما تنها سعی بر این داریم که این موضوع را به شما یادآوری نموده و بیان کنیم که همیشه خطر هک شدن وجود دارد. به زودی نیز مقاله‌ای در این زمینه و راهکارهایی برای افزایش امنیت در استفاده از تلویزیون‌های هوشمند را منتشر خواهیم نمود که می‌تواند کمک زیادی در این زمینه نماید.

2. ایده‌ی بسیار مناسب، نتایج بسیار سخت!

اگر یک دلیل بسیار قانع‌کننده برای منصرف کردن شما از خرید یک تلویزیون هوشمند داشته باشیم و بخواهیم آن را بیان کنیم، این است که ایده‌ی تولید و به کارگیری تلویزیون‌های هوشمند بسیار خوب بود، اما روش انجام آن واقعا اشتباه بوده است چرا که برای رسیدن به این ایده‌ها و اهداف، تلویزیون‌های هوشمند انتخاب درستی نبوده‌اند. تنها کافیست چند سال جلوتر برویم و خود خواهید دید که تلویزیون‌های هوشمند به صورت کامل منسوخ می‌شوند!

شاید یکی از بهترین‌ ایده‌ها در مورد تلویزیون‌های هوشمند این بوده که بسیاری از سرویس‌ها و کانال‌های اختصاصی هستند که می‌توانند در صورت تقاضای کاربران، فیلم‌ها و برنامه‌های درخواستی آنها را مستقیما از طریق اینترنت، در اختیار آنان قرار دهند. میسر شدن چنین چیزی از طریق اینترنت، واقعا یک موضوع بسیار جالب است. البته ما در مورد شبکه‌های کابلی و تلویزیون‌های قدیمی‌تر صحبت نمی‌کنیم و منظور ما از این سرویس‌ها، Netflix ،Pandora Spotify و Hulu و البته دیگر سرویس‌هایی هستند که احتمالا شما نیز نام آنها را شنیده باشید.

smart-tv-reasons-netflix-highlight

استفاده از سرویس‌های پخش آنلاین ویدئو، همانند آنهایی که در بالا به انها اشاره داشتیم، نه‌تنها می‌تواند در پول شما و هزینه‌ای که می‌کند صرفه‌جویی نماید، بلکه می‌تواند وقت شما را به شکل بهتر و مفیدتری نیز پر نماید و شاید همین موضوع یکی از دلایل منسوخ شدن شبکه‌های کابلی باشد.

با اینکه ایده‌های بسیار خوب و بزرگی پشت تلویزیون‌های هوشمند بوده و هست، باز هم آنها نتوانسته‌اند آنطور که باید در این زمینه موفق عمل کنند. رابط کاربری ضعیف و نبود اپلیکیشن‌های پر زرق و برق، دو دلیل عمده برای شکست تلویزیون‌های هوشمند هستند که نمی‌توان آنها را نادیده گرفت. البته اینها دلایلی بزرگ هستند، اما از اصلی‌ترین دلایلی نیستند که باز هم ما بخواهیم با بیان آنها شما را از خرد منصرف نماییم!

مشکل اصلی اینجاست که ستاپ‌باکس‌های جدیدی که حالا وارد بازار شده‌اند، می‌توانند کار تلویزیون‌های هوشمند را انجام داده و حتی امکانات بسیار بیشتری نسبت به آنها را نیز در اختیار کاربران قرار دهند. امروزه دستگاه‌های استریم (پخش زنده و آنلاین) بسیار زیادی در بازار پیدا می‌شوند که می‌توانند در کنار عملکرد بهتر، قابلیت‌های بسیار بیشتری نسبت به تلویزیون‌های هوشمند را نیز داشته باشند.

بهتر است اینگونه به قضیه نگاه کنیم. گوشی‌هوشمند شما چه کاری را نمی‌تواند انجام دهد که تلویزیون‌های هوشمند می‌توانند انجام دهند؟ پاسخ، “هیچ” است! امروزه وسایل بسیار زیادی برای استفاده و بهره‌وری بهتر تولید شده‌اند که از میان آنها می‌توان به Chromecast اشاره نمود. کافیست با خرید این دستگاه، هر چیزی که در حال پخش در گوشی‌هوشمند شما بوده و یا از طریق اینترنت مشاهده می‌کنید را در تلویزیون خود نیز مشاهده کنید، حتی اگر تلویزیون شما، “هوشمند” نیز نباشد!

بسیاری از افراد هستند که می‌خواهند از تلویزیون خود بعد از یک روز کاری سخت و یا در زمان استراحت، استفاده نموده و کمی از وقت خود را با آن بگذرانند. در چنین شرایطی، کافیست که تلویزیون شما تنها بتواند تصاویر را به بهترین شکل ممکن پخش نماید و نیازی به هوشمند بودن و یا نبودن آن نیست.

3. تلویزیون‌های هوشمند فاقد رابط کاربری هوشمند هستند

تلویزیون‌های هوشمند برای داشتن عملکرد مناسب نیاز به رابط کاربری هوشمند نیز دارند. گوشی‌های هوشمند و کامپیوتر از دو ویژگی اصلی “تایپ کردن” و “اشاره کردن” بهره می‌برند که سبب شده هیچ مشکلی در استفاده از آنها وجود نداشته باشد و کاربران بتوانند تقریبا هر کاری که می‌خواهند به کمک آنها انجام دهند. این دو ویژگی، همان چیزهایی هستند که واقعا تلویزیون‌های هوشمند فاقد آن بوده و عملکرد آنها را تضعیف می‌نماید.

و اگر شما بخواهید بر روی مبل نشسته و از ویژگی “هوشمند بودن” تلویزیون خود استفاده نمایید، شاید نیاز به انجام کارهای متعدد و زیادی داشته باشید تا به آنچه می‌خواهید برسید.

smart-tv-reasons-poor-interface

یکی دیگر از مثال‌های بارز در این زمینه که شاید بهتر باشد به آن نیز اشاره داشته باشیم، زمانیست که شما بخواهید نام یک فیلم را به کمک تلویزیون هوشمند خود در یکی از سرویس‌های پخش آنلاین همچون Netflix و یا Hulu جستجو کنید. برای انجام این کار، اگر بخواهید از یک ریموت معمولی استفاده کنید، فشردن متعدد صدها دکمه می‌تواند کاری واقعا آزاردهنده باشد، چیزی که شاید بسیاری از شما هر روزه درگیر آن باشید.

از طرفی، بسیاری از ستاپ‌باکس‌ها و دستگاه‌های هوشمندی که پیشتر به آنها اشاره داشتیم، به همراه یک ریموت با قابلیت‌های بسیار بالا همچون جستجوی صوتی و یا سازگاری با یک اپلیکیشن بر روی گوشی‌هوشمند و یا تبلت شما عرضه می‌گردد که می‌تواند کار جستجو عبارات مورد نظر شما را بسیار آسان کند.

شاید چند راهکار برای حل این مشکل وجود داشته باشد. اینکه ویژگی جستجوی صوتی به خود تلویزیون‌های هوشمند اضافه گردد (که چندان کارآمد نخواهد بود)، و یا امکان متصل کردن کیبوردها و وسایل جانبی به ریموت وجود داشته باشد (که این موضوع نیز ایده‌آل نیست)، و یا اینکه از ریموت‌های لمسی استفاده نمود (که این موضوع نیز بسیار هزینه‌بر است). با این‌حال باز هم می‌توان به جای استفاده از یک تلویزیون هوشمند، از یک ستاپ‌باکس همچون Roku استفاده کرد.

4. اپلیکیشن‌های توسعه داده شده برای تلویزیون‌ها، خام و غیر قابل اعتماد هستند

زمانی که تلویزیون‌های هوشمند معرفی شدند، یکی از بهترین ویژگی‌ها در مورد آنها این بود که کاربران می‌توانستند طیف زیادی از اپلیکیشن‌ها را بر روی آنها نصب کنند. در حال حاضر نیز ممکن است اپلیکیشن‌های بسیار زیادی بر روی تلویزیون هوشمند شما نصب شده باشد. اما باید بدانید با اینکه امکان نصب اپلیکیشن‌های بسیار زیادی وجود دارد، تمامی آنها از محیطی خام و نه چندان کارآمد بهره برده و سازندگان به نیاز توسعه‌دهندگان برای توسعه بهتر اپلیکیشن‌ها نیز توجه کافی ندارند. حتی عملکرد این اپلیکیشن‌ها نیز چندان خوب نیست و می‌توانند در بسیاری از موارد، شما را آزار دهند.

smart-tv-reasons-mobile-better

در مورد عملکرد تلویزیون‌های هوشمند، تنها کافیست که بخواهید توان پردازشی آنها را با تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند مقایسه نمایید. در این شرایط کاملا طبیعیست که تلویزیون‌ها با مشکلات بسیار زیادی در پردازش و اجرای نرم‌افزارها روبه‌رو باشند و همینطور بخواهند سرعتی پایین را داشته باشند. حتی در بسیاری از موارد ممکن است کاربران با فریز شدن و یا کرش کردن اپلیکیشن‌ها هنگام انجام چند کار به صورت همزمان نیز روبه‌رو شوند.

یکی از این موارد در مورد اپلیکیشن Netflix می‌باشد که بسیاری از کاربران در مورد عملکرد این اپلیکیشن بر روی تلویزیون‌های هوشمند خود ناراضی بوده و مشکلات بسیار زیادی را با آن دارند. البته این نرم‌افزار همه‌روزه چنین مشکلتی را ندارد، ولی چنین چیزی ممکن است زیاد تکرار شود و در طول زمان شاید واقعا آزاردهنده باشد. اپلیکیشن Youtube نیز به قدری مشکلات زیادی دارد که شاید بسیاری از افراد با آن آشنا باشند، مشکلات زیادی که در اجرای هر ویدئو وجود دارد و می‌تواند آزاردهنده باشد.

smart-tv-reasons-firmware-update

یکی دیگر از مواردی که باید در این زمینه به آن اشاره داشته باشیم، این است که تعداد و استفاده از اپلیکیشن‌ها برای تلویزیون‌های هوشمند تنها به نرم‌افزارهایی که سازندگان برای آنها توسعه داده‌اند، محدود می‌شود. و اگر توسعه‌دهندگان و تولیدکنندگان بخواهند به هر دلیلی به‌روزرسانی اپلیکیشن‌های خود را متوقف نمایند، تلویزیون هوشمند شما دیگر همانند همیشه و آنچه که تصور می‌کنید، “هوشمند” نخواهند بود.

شاید بهتر باشد اینگونه بگوییم که از همین حالا تا 5 یا 10 سال آینده، تلویزیون هوشمند شما به یک دستگاه بسیار ساده تبدیل خواهد شد و در آن زمان خواهد بود که شما نیز همانند بسیاری از افراد به استفاده از ستاپ‌باکس‌ها و دستگاه‌های جانبی هوشمند روی خواهید آورد. خب پس چه دلیلی دارد که شما بخواهید پول بیشتری را صرف خرید یک تلویزیون هوشمند کنید که قرار است بعدها کارایی خود را از دست دهد؟

البته ما یک دلیل دیگر برای منصرف کردن شما داریم که بهتر است آن را نیز بشنوید…

5. ویژگی‌های اضافه‌ای که تلویزیون‌های هوشمند دارند، ارزش پول پرداختی را ندارند!

اگر شما بخواهید ویژگی‌هایی را که در بالا در مورد تلویزیون‌های هوشمند گفتیم، نادیده بگیرید، واقعا این دستگاه‌ها حرف زیادی برای گفتن نخواهند داشت. خب آنها ویژگی‌هایی دارند که واقعا خوب هستند و نمی‌توان آنها را نادیده گرفت.

ریموت مرکزی، هر وسیله‌ی اضافی که شما خریداری می‌کنید، به یک ریموت جداگانه احتیاج دارد و تصور کنید که تعداد این دستگاه‌ها و وسایل زیاد باشد، در چنین شرایطی یک ریموت مرکزی می‌تواند استفاده کردن را بسیار آسان نماید.

دستگاه پخش رسانه هوشمند، با وجود شرکت‌هایی همانند سامسونگ، می‌توان از تکنولوژی‌هایی همانند Smart Link این شرکت استفاده نمود که در آن یک ارتباط ایمن میان کامپیوتر شخصی شما و تلویزیون هوشمندتان ایجاد شده و امکان استریم کردن اطلاعات و رسانه‌ها به صورت مستقیم میسر خواهد شد. دیگر شرکت‌ها نیز ممکن است چنین امکاناتی را برای محصولات خود و البته با نام‌های دیگر داشته باشند.

smart-tv-reasons-3d-gimmick

تکنولوژی نمایش سه‌بعدی، برخی از تلویزیون‌های هوشمند به همراه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های سه‌بعدی عرضه می‌گردند و کاربران قادر خواهند به کمک یک عینک‌های هوشمندی که همراه با این محصولات عرضه می‌گردند، به تماشای محتوای سه‌بعدی بپردازند. هر چند باید اشاره کنیم که این ویژگی، بیشتر به یک حیله شباهت دارد تا یک تکنولوژی، اما واقعا وجود دارد!

وب‌گردی و اجرای بازی‌ها، اپلیکیشن‌هایی که برای تلویزیون‌های هوشمند توسعه داده شده معمولا برای وب‌گردی هستند، اما این امکان برای کاربران وجود دارند که بخواهند از آنها برای اجرای بازی‌ها نیز استفاده نمایند. هر چند باز هم به خاطر وجود رابط کاربری ضعیف و نه چندان مناسب این تلویزیون‌ها و اپلیکیشن‌هایی که برای آنها توسعه داده شده، شاید نتوانید آنطور که تصور می‌کنید، به اجرای بازی‌ها و کارهای این‌چنینی مورد علاقه‌ی خود بپردازید.

خب اینها ویژگی‌هایی هستند که واقعا در مورد تلویزیون‌های هوشمند وجود دارند، اما آیا واقعا پرداخت پول بیشتر برای آنها کاری عاقلانه خواهد بود؟ همه2ی صحبت ما این است که آینده را نیز در نظر بگیرید و تنها به فکر الآن نباشید. شک نداشته باشید که تا چند سال دیگر، تلویزیون هوشمند شما به خاطر پیشرفت تکنولوژی و آمدن دستگاه‌ها و امکانات بسیار زیاد، به یک تلویزیون بسیار ساده تبدیل خواهد شد و دیگر نمی‌توانید آنطور که می‌خواهید از آن استفاده نمایید.

در حال حاضر یک تلوزیون 50-اینچی 1080p سامسونگ در فروشگاه آمازون با قیمت 515 دلار به فروش می‌رسد و نسخه‌ی هوشمند (نه سه‌بعدی) از این تلویزیون نیز قیمتی برابر با 548 دلار دارد. خب اینجا کاربران باید 33 دلار پول بیشتری را برای هوشمند پرداخت کنید. تصور نمی‌کنید که به جای پرداخت این پول، خرید یک Chromecast با قیمت 35 دلار و یا یک دستگاه استریم Roku با قیمت 45 دلار، می‌تواند بهتر باشد؟ 33 دلار واقعا پول زیادی نیست اما با همین پول می‌توان بهره‌وری بسیار بیشتری از تلویزیون خود داشته باشید و کارهای بسیار بیشتری را انجام دهید.

در نهایت، آیا شما هم از افرادی خواهید بود که تلویزیون‌های هوشمند را خریداری می‌کنند؟

باز هم اشاره می‌کنیم که هدف ما از بیان این مسائل، منصرف نمودن شما از خرید یک تلویزیون هوشمند نیست و تنها ما می‌خواهیم نظرات و دیدگاه‌های خود در مورد تلویزیون‌های هوشمند را بیان نماییم.

اگر شما هم نکته و یا نکات مثبتی در مورد خرید این تلویزیون‌ها می‌بینید، می‌توانید آنها را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال