یک هیولای کهکشانی در دام تلسکوپ فضایی هابل

تلسکوپ فضایی هابل در حال رصد یک خوشه کهکشانی در فاصله هشت میلیارد سال نوری از زمین و در صورت فلکی تازی ها، یک هیولای کهکشانی را شکار کردند که در حال شکل گیری بود. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، مجموعه رصد شده شامل دو خوشه کهکشانی ادغام شده است که با […]

تلسکوپ فضایی هابل در حال رصد یک خوشه کهکشانی در فاصله هشت میلیارد سال نوری از زمین و در صورت فلکی تازی ها، یک هیولای کهکشانی را شکار کردند که در حال شکل گیری بود.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، مجموعه رصد شده شامل دو خوشه کهکشانی ادغام شده است که با یکدیگر تشکیل یک هیولای کهکشانی داده است. این خوشه نقش یک عدسی گرانشی را بازی می کند.

این عدسی بخشی از نظریه نسبت عام اینشتین محسوب میشود. خوشه های کهکشانی به اندازه کافی دارای جرم هستند و می توانند بعد فضا زمان را منحرف کنند. به همین دلیل مسیر نور در اطراف آنها به صورت هم شده مشاهده میشود و مانند عملکرد یک عدسی وسیع مشاهده میشود.

همچنین این عدسی قادر به بزرگنمایی اجرام دور دست خواهد بود. بدین ترتیب اخترشناسان می توانند با کمک آن اجرام دور دست کم نور و غیرقابل تشخیص را مشاهده کنند. این عدسی با تحریف تصویر کهکشان های پس زمینه آنها را کم نور کرده و به شکل رگه های نور نشان دهد.

دوربین میدان گسترده هابل ۳ و دوربین پیشرفته امکان مشاهده چند طول موجی را فراهم کرد. اخترشناسان قصد دارند مطالعات خود در زمینه عدسی های گرانشی را با تلسکوپ های پیش رفته ای مانند جیمز وب ادامه دهند.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال