طوفان گرد و غبار عظیم در مریخ فروکش کرد

طوفان عظیمی از گرد و غبار که در حال روی دادن در مریخ بود به کار خود پایان داد. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، بنظر می‌رسد طوفان گرد و غبار عظیم در مریخ که ممکن بود به مأموریت ناسا پایان دهد در حال محو شدن است. اواخر ماه سپتامبر وقوع این طوفان […]

طوفان عظیمی از گرد و غبار که در حال روی دادن در مریخ بود به کار خود پایان داد.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، بنظر می‌رسد طوفان گرد و غبار عظیم در مریخ که ممکن بود به مأموریت ناسا پایان دهد در حال محو شدن است. اواخر ماه سپتامبر وقوع این طوفان در مریخ توسط مدارگرد شناسایی ناسا پیش بینی شده بود. طوفانی که می توانست نقطه پایان این ماموریت در مریخ باشد. با توجه به اینکه ربات اینسایت ناسا با انرژی خورشیدی کار می کند، طوفان گرد و غبار می تواند آن را از کار بیندازد.

دراوایل ماه اکتبر وقوع این طوفان باعث تیره و تار شدن آسمان بالای اینسایت شده بود و تیم فنی این ماموریت نسبت به اتمام ناگهانی آن نگران بودند. کلر نیومن، دانشمند جوی و فعال روی بررسی مشاهدات آب و هوای مریخ می گوید: دانشمندان تلاش دارند تا تفاوت های ظریف طوفان ها بویژه طوفان های گرد و غبار در سطح این سیاره را درک کنند. پیش از این تصور میشد طوفان در حال وقوع تنها در یک منطقه اتفاق بیفتد، اما آن یک طوفان نسبتا بزرگ محسوب میشد.

علت ایجاد این طوفان های گرد و غبار عدم تعادل گرمایی است که با بلند کردن گرد و غبار آن را وارد جو مریخ میکنند. این گرد و غبار یک چرخه معیوب را درجو ایجاد می‌کند. به گفته نیومن چنین طوفانی هرگز در زمین اتفاق نمی افتد زیرا جو غلیظ زمین از روی دادن چنین اتفاقی جلوگیری می کند.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال