نگاهی به یک سال فعالیت 5G در ایران

مرداد سال گذشته برای نخستین بار فناوری نسل پنجم تلفن همراه به ایران وارد شد. شرکت وارد کننده یعنی ایرانسل توانست 5G را به عنوان جدیدترین نسل فناوری شبکه تلفن همراه همزمان با توسعه آن در جهان در کشورمان راه‌اندازی کند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، فناوری 5G که شاهد توسعه آن […]

مرداد سال گذشته برای نخستین بار فناوری نسل پنجم تلفن همراه به ایران وارد شد. شرکت وارد کننده یعنی ایرانسل توانست 5G را به عنوان جدیدترین نسل فناوری شبکه تلفن همراه همزمان با توسعه آن در جهان در کشورمان راه‌اندازی کند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، فناوری 5G که شاهد توسعه آن در دنیا هستیم از سرعت بالاتری برخوردار بوده، ضریب تاخیر کمتری دارد و به نسبت آن پایداری بیشتری نیز خواهد داشت. از این فناوری می‌توان در هوشمند سازی صنایع و حتی زندگی روزمره استفاده کرد. شرکت ایرانسل برای ایجاد این فناوری در کشور از سال ۹۵ تحقیقات خود را با همکاری مراکز دانشگاهی و برخی شرکتهای معتبر آغاز کرده بود. آزمایش این فناوری نیز برای نخستین بار در سال ۱۳۹۶ به طور کامل انجام گرفت. پس از آن نیز ۷ سایت تجاری 5G توسط ایرانسل در چهار شهر تهران، مشهد، شیراز و کیش راه‌اندازی شد و هم اکنون نیز در حال خدمت رسانی به کاربران این فناوری است.

 اولین سایت تجاری فناوری 5G نیز برای نخستین بار در تاریخ اول مرداد ۹۹ با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات رونمایی شده بود. دومین سایت نیز در هفتم مرداد ماه در ساختمان مرکزی ایرانسل راه اندازی شد. سومین سایت که نخستین سایت outdoor در نسل پنجم نیز به حساب می آمد در تاریخ ۲۱ آبان در دانشگاه تربیت مدرس تهران عرضه شد. چهارمین سایت مربوط به بوستان آب و آتش تهران بود که در تاریخ ۲۸ بهمن ماه به صورت آنلاین افتتاح شده بود و به عنوان یک سایت تجاری خدمات خود را در اختیار مردم قرار داد.

در تاریخ سوم اسفند ماه نیز در شهر شیراز پنجمین سایت 5G به طور کامل راه اندازی شده و مردم امکان استفاده از این فناوری را در اختیار دارند. ۱۹ اسفند ماه سال گذشته نیز در منطقه آزاد کیش ششمین سایت نسل ۵ ایرانسل به طور عمومی عرضه شد. سایت هفتم مربوط به دانشگاه فردوسی مشهد بود که در تاریخ ۲۷ اسفند ۹۹ در شهر مشهد راه اندازی شد و قرار شد امکانات آن در اختیار زائران و پژوهشگران دانشگاه فردوسی مشهد قرار بگیرد.

پس از آن اپراتور همراه اول نیز خدمات خود در شبکه 5G را آغاز کرد و توانست در تاریخ چهارم اسفند ماه 99 در شهر مشهد نخستین سایت نسل ۵ را راه‌اندازی کند. از آن پس سه سایت دیگر در شهرهای تهران، مشهد و قم نیز راه اندازی شد.

در تست های سرعت انجام گرفته توسط ایرانسل فناوری 5G این شرکت توانست سرعت دانلود نزدیک به ۴ گیگابایت بر ثانیه را ثبت کند. همچنین این شرکت تلاش کرده تا به طور همزمان و با گسترش فناوری مطالعات خود برروی فناوری نسل ششم را نیز با هدف بومی سازی و با کمک شرکت های معتبر و مراکز دانشگاهی آغاز کند.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال