ماده ای که علاوه بر رسانایی گرمایی میتواند عایق گرما نیز باشد

ماده جدید ساخته شده توسط محققان دانشگاه شیکاگو می‌تواند علاوه بر رسانایی گرما از طریق نوارهای نازک پیچیده شده به دور خود حرارت نیز تولید کند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، مواد عایق گرما و یا هدایتگر گرما در صنایع الکترونیک و مهندسی بسیار مورد مصرف است. استفاده از موادی که بتواند […]

ماده جدید ساخته شده توسط محققان دانشگاه شیکاگو می‌تواند علاوه بر رسانایی گرما از طریق نوارهای نازک پیچیده شده به دور خود حرارت نیز تولید کند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، مواد عایق گرما و یا هدایتگر گرما در صنایع الکترونیک و مهندسی بسیار مورد مصرف است. استفاده از موادی که بتواند به طور همزمان علاوه بر رسانایی گرمایی مسدود کردن گرما را نیز انجام دهد به چالش در این صنعت تبدیل شده است. به عنوان مثال بسیاری از وسایل الکترونیکی در حین استفاده داغ می شوند. این داغ شدن می‌تواند در رشته ی سیستم ها و عملکرد آن اختلال ایجاد کند. همچنین در بسیاری از وسایل الکترونیکی به دلیل فضای کم نیز استفاده از سیستم تهویه و خنک کننده همیشه با مشکلات فراوانی همراه بوده است. به همین دلیل محققان دانشگاه شیکاگو ماده جدیدی ساخته اند که می تواند به طور همزمان هم عایق و هم رسانا باشد.

این ماده به دلیل خاصیت خود می توند از یک سو باعث هدایت گرما شده و از سوی دیگر از حرکت حرارت جلوگیری کند. شی ان کیم از محققان ساخت این ماده می گوید: درین تحقیق به شکل ویژه به دنبال راهی برای ساخت ماده جدید بودیم. این ماده می‌تواند به طور همزمان دو خاصیت عایق و رسانا داشته باشد. در حال حاضر کنترل گرما در صنایع الکترونیکی به یک مشکل اساسی تبدیل شده اند. زیرا برخی قطعات در دمای بالا حالت ناپایدار داشته و می توان با استفاده از ماده جدید مشکل گرمای حاصل از منبع گرما را حل کنیم.

 در این ماده از نوارهای نازک مولیبدن دی سولفید با خاصیت رسانای گرمایی عالی استفاده شده است. با چسباندن ورق هایی از این ماده و پیچاندنش به دور خود گرما نمی تواند بین لایه ها نفوذ کند و تنها به صورت افقی حرکت خواهد کرد. این مواد در ساخت سپر های حرارتی و همچنین محافظت از اجزای الکترونیکی حساس استفاده خواهد شد. به طوری که باتری‌های مورد استفاده در اجزای الکترونیکی نیز میتوانند از گرمای حبس شده در خود محافظت شوند.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال