فناوری جدید مبتنی بر هوش مصنوعی خود ترمیمی شبکه برق را به دنبال دارد

فناوری خود ترمیمی که مبتنی بر هوش مصنوعی توسعه یافته می‌تواند به طور خودکار به تعمیر شبکه برق بپردازد. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، یک فناوری جدید که مبتنی بر هوش مصنوعی توسعه یافته می‌تواند عملکرد بهینه را از خود نشان داده و به شکل قابل توجهی از اتلاف انرژی در طول […]

فناوری خود ترمیمی که مبتنی بر هوش مصنوعی توسعه یافته می‌تواند به طور خودکار به تعمیر شبکه برق بپردازد.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، یک فناوری جدید که مبتنی بر هوش مصنوعی توسعه یافته می‌تواند عملکرد بهینه را از خود نشان داده و به شکل قابل توجهی از اتلاف انرژی در طول خاموشی‌های ایجاد شده جلوگیری کند. با استفاده از هوش مصنوعی و قابلیت سرعت آن در کنترل موارد مختلف محققان مدل جدیدی را ارائه کرده‌اند که می‌تواند شبکه برق را به طور خودکار تعمیر کند. این پروژه توسط محققان دانشگاه تگزاس در دالاس طی همکاری با مهندسان دانشگاه بوفالو در نیویورک صورت گرفته است.

هوش مصنوعی توسعه یافته در این سیستم به طور خودکار باعث تغییر مسیر برق در عرض چند میلی ثانیه خواهد شد. هدف از توسعه این مدل هوش مصنوعی تشخیص مشکلات در شبکه‌های الکتریکی به صورت مستقل و تعمیر آن بدون نیاز به دخالت انسان بودخ است.

محققان نمونه اولیه این فناوری را با نام شبکه خود ترمیمی نامگذاری کرده‌اند و می‌گویند حتی در صورت آسیب به خطوط برق از طریق طوفان نیز دیگر نیاز به دخالت انسان نخواهد بود. دکتر جی ژانگ دانشیار مهندسی مکانیک در دانشگاه علوم کامپیوتر اریک جانسون در این مورد می گوید: هدف از توسعه این مدل یافتن یک مسیر بهینه برای ارسال نیرو به کاربران و در سریع‌ترین زمان ممکن بوده است. البته اجرای این سیستم در آینده پس از تحقیقات بیشتر انجام خواهد شد.

این سیستم در زیر مجموعه شبکه‌های هوشمند خود ترمیم شونده قرار داشته و با استفاده از مکانیسم‌های کنترلی سریع و هوشمند می‌تواند قطعی برق را به شکلی متمایز به حداقل برساند. محققان در این سیستم از روش یادگیری ماشینی با نام یادگیری تقویت گراف بهره بردند. در نهایت نیز برای تحلیل و مدیریت شبکه پیچیده برق از هوش مصنوعی استفاده شده است. این نوع از یادگیری ماشینی شامل توصیف توپولوژی شبکه و چیدمان اجزای مختلف آن در زمان ارتباط با یکدیگر بوده و نحوه حرکت الکتریسیته در سیستم را بررسی می‌کند.