روش جدید دانشمندان برای خواندن افکار بدون نیاز به کاشت الکترود

دانشمندان برای خواندن افکار فرد بدون نیاز به کاشت الکترود مغزی روس جدیدی را ابداع کرده اند. آنها تنها با اسکن غیرتهاجمی و با کمک الگوریتم جدید می توانند تمامی فعالیتهای مغزی فرد مانند آهنگی که گوش داده، تصاویر دیده شده و تفکرات درون ذهن را تشخیص دهند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی […]

دانشمندان برای خواندن افکار فرد بدون نیاز به کاشت الکترود مغزی روس جدیدی را ابداع کرده اند. آنها تنها با اسکن غیرتهاجمی و با کمک الگوریتم جدید می توانند تمامی فعالیتهای مغزی فرد مانند آهنگی که گوش داده، تصاویر دیده شده و تفکرات درون ذهن را تشخیص دهند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، دانشمندان تکنیک جدیدی برای رصد افکار ایجاد کردند. پیش از این از کاشت الکترود در مغز برای دریافت این داده ها استفاده میشد. اما در روش جدید دیگر نیاز به کاشت الکترود نیست و تنها با اسکن غیرتهاجمی بهمراه تکنیک جدید و حتی بدون تماس فیزیکی با سر این کار انجام میشود.

در این روش از تصویربرداری موسوم به fMRI استفاده می کنند. با این تصویربرداری جریان خون حامل اکسیژن در مغز ردیابی شده و از آنجایی که سلولهای دارای فعالیت به اکسیژن بیشتری نیاز دارند، می توان فعالیت مغز را بطور غیرمستقیم مورد سنجش قرار داد.

البته سرعت سیگنال های منتشر شده در مغز بسیار بیشتر از سرعت جریان خون است و بدین ترتیب نمی توان فعالیت مغز را در زمان واقعی ثبت کرد. اما همین داده نیز می تواند برای رمز گشایی افکار مفید باشد.

الکساندر هوت، از محققان این پژوهش و عصب شناس دانشگاه در این مورد می گوید: خواندن افکار به این روش جدید در ۲۰ سال پیش حتی در تصور معروفترین عصب شناسان نیز وجود نداشت و اگر چنین سوالی از آنها میشد احتمالا به آن می خندیدند. اما امروز می توان به چنین دستاوردی رسید.

این مطالعه بصورت آزمایش روی یک زن و دو مرد ۲۰ تا ۳۰ ساله انجام شد. آنها در ابتدا به مدت ۱۶ ساعت به یک پادکست گوش دادند. سپس از مغز آنها اسکن به عمل آمد و در ادامه از الگوریتم های مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده شد. این الگوریتم ها توانستند با کمک امواج مغزی اسکن شده تشخیص دهند هر فرد چه محتوایی گوش داده است.

البته این الگوریتم می تواند در تشخیص این امواج دچار اشتباه شود. اما این دانشمندان امیدوارند بتوانند در آینده به نتایج دقیق تر دست پیدا کنند.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال