ماده ای که می تواند با کارآمدی بیشتر گرمای زائد را به انرژی تبدیل کند

ماده ترمو الکتریک ابداع شده توسط مهندسان کارآمدی بیشتری برای تبدیل گرما به انرژی خواهد داشت. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، مهندسان دانشگاه نورث وسترن بهمراه محققینی از دانشگاه ملی سئول نوعی ماده جدید تولید کرده‌اند که نسبت به مواد دیگر کارآمدی بیشتری در تبدیل گرمای زائد به انرژی دارد. عملکرد این […]

ماده ترمو الکتریک ابداع شده توسط مهندسان کارآمدی بیشتری برای تبدیل گرما به انرژی خواهد داشت.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، مهندسان دانشگاه نورث وسترن بهمراه محققینی از دانشگاه ملی سئول نوعی ماده جدید تولید کرده‌اند که نسبت به مواد دیگر کارآمدی بیشتری در تبدیل گرمای زائد به انرژی دارد. عملکرد این ماده ترموالکتریک بسیار بالا بوده به طوری که از آن به کارآمد ترین ماده موجود در جهان یاد می‌کنند.

پژوهش‌های این مهندسان در مجله Nature Materials چاپ شده است. آنها نرخ تبدیل بالا در این ماده را از طریق حذف مشکل اکسیداسیون به دست آوردند. به گفته آنها اکسیداسیون در آزمایش های قبلی باعث کاهش شدید عملکرد این ماده شده بود.

 ماده ساخته شده توسط مهندسان سالنید قلع تصفیه شده به شکل پلی کریستال است که می تواند گرمای اضافی را به الکتریسیته به روشی مناسب و کارآمد تبدیل کند. این ماده یک مکانیسم دو طرفه برای تغییرات دما و ولتاژ الکتریکی و بالعکس دارد.

مرکوری کاناتزیدیس، محقق این پروژه ماده جدید کشف شده را اینچنین معرفی می کند: ماده ساخته شده در عین کارآمدی هزینه کمی خواهد داشت و می تواند در دستگاههای ترموالکتریک مورد استفاده قرار بگیرد. هم اکنون یکی از کاربردهای دستگاه های ترموالکتریک در ماشین هایی همانند مریخ نوردهای ناسا است. این سیستم ها از نوسان دما برای تولید برق استفاده می کنند. با گرم شدن یک طرف این ماده الکترونها به سمت منطقه سردتر حرکت کرده و بدین ترتیب جریان الکتریکی نیز ایجاد خواهد شد.

 هدف از این تحقیق نیز تلاش برای بازیافت انرژی در جهان است که همواره به صورت گرمای اضافی در لوازم الکترونیکی و موتورها از بین میرود. در دستگاه های ترمو الکتریک عدد شایستگی به عنوان بازده تبدیل معرفی می شود. محققان معتقدند ماده جدید ساخته شده توسط آنها می تواند به بالاترین نرخ عدد شایستگی دست پیدا کند.

 

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال