راهی جهت کاهش درد بیماران در درمان دیالیز

درمان دیالیز برای بیماران با مشکلات کلیوی، یکی از دردناک ترین درمان ها به شمار میرود. به تازگی گروهی از پرستاران در مقاله ای در نشریه «پژوهش پرستاری ایران»، یافته هایی را منتشر کرده اند که نشان می دهد می توان با کمک گرفتن از موسیقی، درد ناشی از این درمان را برای بیماران تا […]

درمان دیالیز برای بیماران با مشکلات کلیوی، یکی از دردناک ترین درمان ها به شمار میرود. به تازگی گروهی از پرستاران در مقاله ای در نشریه «پژوهش پرستاری ایران»، یافته هایی را منتشر کرده اند که نشان می دهد می توان با کمک گرفتن از موسیقی، درد ناشی از این درمان را برای بیماران تا حد قابل ملاحظه ای کاهش داد.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تک نیوز، این مطالعه پژوهشی توسط محققانی از دانشگاه شاهد تهران، دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله و بیمارستان غیاثی تهران انجام شده است که تاثیر موسیقی را بر روی افراد جهت کاهش درد آن ها بررسی می کند. بر این اساس گفته می شود که انحراف شنیداری به ویژه اگر آهنگ پخش شده مورد علاقه بیمار باشد؛ موجب می شود تا تحمل درد برای او راحت تر شده و بیماران را بدون استفاده از دارو تسکین داد. این روش که بسیار مقرون به صرفه بوده و عوارضی نیز ندارد، یک روش ایمن در این رابطه به شمار می رود. این آزمایش به صورت تجربی بر روی تعدادی از بیماران در بیمارستان غیاثی شهر تهران انجام شده است که این نتایج را تا حدودی تایید می کند.

به طور کلی بیماری های کلیوی برای افراد بالای 60 سال بیش تر اتفاق افتاده و در ایران نیز رشدی در حدود 12 درصد در طول یک سال دارد. در روش همودیالیز جهت دسترسی به عروق شریانی از راه های فیستول شریانی وریدی، گرافت‌های مصنوعی، کاتترهای بدون کاف موقت و کاتترهای کاف دار دائم استفاده می شود که فیستول در میان دیگر راه ها از محبوبیت بیش تری برخوردار است چرا که در دسترس تر بوده و برای مدت زمان بیش تری دوام می آورد. نکته مهم در رابطه با بیماران مبتلا به بیماری های کلیوی در این است که این بیماران در شرایط خاص خود نیازمند دریافت کمک های روحی نیز هستند چرا که درد ناشی از درمان دیالیز و ترس حاصله موجب اذیت آن ها می شود.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال