رقابت Samsung و TSMC برای عرضه‌ی اولین چیپ 10 نانومتری: 40 درصد مصرف برق کمتر

چند صباحیست که کمپانی کره‌ای سامسونگ در حال تولید و به کارگیری چیپ‌های 14 نانومتری خود با فناوری ساخت FinFET می‌باشد و آخرین تراشه‌ی ساخته شده با این معماری، Exynos 7420 نیز در گوشی‌های هوشمند Galaxy S6 و Galaxy S6 edge مورد استفاده قرار گرفت. این شرکت کره‌ای در زمان تولید و توسعه چیپ‌های خود، […]

چند صباحیست که کمپانی کره‌ای سامسونگ در حال تولید و به کارگیری چیپ‌های 14 نانومتری خود با فناوری ساخت FinFET می‌باشد و آخرین تراشه‌ی ساخته شده با این معماری، Exynos 7420 نیز در گوشی‌های هوشمند Galaxy S6 و Galaxy S6 edge مورد استفاده قرار گرفت. این شرکت کره‌ای در زمان تولید و توسعه چیپ‌های خود، فناوری 20nm FinFET را کنار گذاشت و مستقیما چیپ‌های 14 نانومتری را تولید کرد. حالا کمپانی TSMC نیز می‌خواهد حرکتی مشابه انجام دهد و پس از تولید چیپ‌های 20 نانومتری و به جای تولید چیپ‌های 14 نانومتری، مستقیما به سراغ چیپ‌هایی با فناوری 10nm FinFET برود.

در واقع کار سختی پیش روی TSMC است و به محض شروع عرضه‌ی چیپ‌های 10 نانومتری، احتمالا این شرکت سفارش‌های بسیاری از سوی کمپانی‌هایی همچون کوآلکام و اپل داشته باشد. از طرفی، این قضیه نمی‌تواند به نفع سامسونگ باشد چرا که این کمپانی کره‌ای قصد دارد تا این دو مشتری بزرگ را از همین حالا و با چیپ‌های 14 نانومتری‌اش به سوی خود بکشاند. البته کمپانی کوآلکام سفارش ساخت چیپ بعدی Snapdragon 820 خود را اینبار به سامسونگ داده و شاید بابت مشکلاتی که در مورد Snapdragon 810 وجود دارد، روابط کوآلکام و TSMC تیره‌تر از گذشته شود. در حال حاضر کماپنی سامسونگ قصد دارد تا چیپ‌های 14 نانومتری خود را بیش از پیش تولید کرده و زمان عرضه‌ی چیپ‌های 10 نانومتری خود را که پایان سال آینده اعلام شده را نیز تغییر نداده است.

سال گذشته کمپانی System LSI نیز در حرکتی عجیب اعلام کرده بود که قادر است چیپ‌های 10 نانومتری را تولید نماید و شاید تنها دلیلش برای انجام این کار، جلب کردن توجه کمپانی‌هایی همچون اپل و کوآلکام بوده است.

چیپ‌های 10 نانومتری به نسبت چیپ‌های 14 نانومتری می‌توانند 40 درصد برق کمتری مصرف کرده و حدود 20 درصد نیز عملکرد را افزایش دهند. حال باید منتظر بمانیم و ببینیم که کدام‌یک از شرکت‌های TSMC و Samsung می‌توانند زودتر چیپ‌های 10 نانومتری را عرضه کنند.

در نهایت، تصور می‌کنید چیپ‌های 10 نانومتری برای اولین بار در محصول کدام کمپانی قرار خواهد گرفت؟

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال