مقایسه‌ی عملکرد R9 390X و GTX 980 در تست DirectX 12 و بازی Ashes of the Singularity

به خاطر نو ظهور بودن تکنولوژی DirectX 12، هنوز عناوین معروف و درخوری با پشتیبانی از آخرین نسل این تکنولوژی معرفی نشده و شاید کمی سخت باشد تا بتوان به کمک بازی Ashes of the Singularity، اولین بازی موجود که از DirectX 12 پشتیبانی می‌کند، عمکلرد کارت‌های مختلف را با یکدیگر مقایسه نمود. با این وجود […]

به خاطر نو ظهور بودن تکنولوژی DirectX 12، هنوز عناوین معروف و درخوری با پشتیبانی از آخرین نسل این تکنولوژی معرفی نشده و شاید کمی سخت باشد تا بتوان به کمک بازی Ashes of the Singularity، اولین بازی موجود که از DirectX 12 پشتیبانی می‌کند، عمکلرد کارت‌های مختلف را با یکدیگر مقایسه نمود. با این وجود عنوان ساخته شده شرکت Stardock می‌تواند چشم‌اندازی از قدرت بالای کارت‌های AMD در این تست‌ها را نشان دهد.

در بنچمارک‌های جدیدی که منتشر شده، عملکرد دو کارت گرافیک GTX 980 و R9 390X توسط وب‌سایت PC Perspective با یکدیگر مقایسه شده و به خوبی مشخص است که کارت گرافیک R9 390X با عملکرد ضعیفی که همراه با DirectX 11 داشته، این کمبود را در تست DirectX 12 جبران کرده است. از طرفی دیگر، کارت GTX 980 با بروزرسانی بازی به DirectX 12، در برخی از حالت‌ها نه تنها ضعیف‌تر از کارت‌های گرافیک AMD عمل کرده، بلکه از حالت DirectX 11 خود نیز عملکرد ضعیفتری دارد. یکی از مواردی که می‌توان همینجا به آن رسید، این است که احتمالا R9 390X با DirectX 11 سازگاری کامل را نداشته و این مشکل با به کارگیری DirectX 12 و بهینه‌ بودن این کارت با این تکنولوژی، به عملکرد مورد انتظار خود در مقابل با GTX 980 رسیده است.

AMD GPUs Show Strong DirectX 12 Performance on Ashes of the Singularity AMD GPUs Show Strong DirectX 12 Performance on Ashes of the Singularity 2

همانطور که در تست‌ها مشاهده می‌کنید، پردازنده‌های مختلفی مورد استفاده قرار گرفته‌اند و تا شرایط تا حد ممکن به واقعیت نزدیک باشد. عملکرد کارت R9 390X نیز در تست‌هایی که در آنها، پردازنده‌ها هسته‌های پردازشگر کمتری داشته‌اند، عملکرد چندان متفاوتی با دیگر تست‌ها نداشته‌اند. و این نشان می‌دهد که مهندسین AMD توانسته‌اند تا حد زیادی مشکلات مربوط به بهینه‌ نبودن و حتی پردازنده‌محور بودن کارت‌های خود را حل کنند.

اما انویدیا نتایج منتشر شده از این بنچمارک را رد نکرده چرا که یک وب‌سایت مشهور و کاملا معتبر این تست‌ها را انجام داده و مواردی که GTX 980 همراه با DX 12 ضعیف‌تر از DX 11 عمل کرده را “نوعی باگ” خوانده و آن را بهنیه نبودن کارت ندانسته است. همچنین انویدیا اذعان داشته که عنوان Ashes of the Singularity با DX 12 بهینه نیست!

در پاسخ به این موضوع، مهندسین شرکت Stardock اعلام کرده‌اند که انویدیا نباید همه چیز را گردن بازی بیندازد و شاید مشکل، در کارت‌های خود آنها وجود داشته باشد. اگر این بازی بهینه نبوده، پس کارت شرکت AMD نیز نباید عمکلرد بهتری از قبل می‌گرفت.

نظر شما در مورد این بنچمارک‌ها چیست؟ آیا AMD باز هم می‌تواند به دوران بزرگ خویش باز گردد؟ فراموش نکنیم که مهندسین AMD، وعده‌های زیادی در مورد عملکرد بهتر معماری Graphics Core Next داده و اذعان داشته‌اند که شاهد قدرت بالای کارت‌های AMD در تست‌های DX 12 خواهیم بود. در آینده‌ نیز مقاله‌ای کامل در مورد چیستی و عملکرد DirectX 12 منتشر و به تفصیل در مورد این تکنولوژی صحبت خواهیم کرد.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال