حالا آنتی بیوتیک‌ها مانند میکروپلاستیک‌ها در همه جا حضور دارند

محققان اخیراً در مطالعات خود با استفاده از یک روش دقیق دریافتند آنتی بیوتیک‌ها نیز مانند میکروپلاستیک‌ها در همه جا حضور داشته و حتی در بدن کرم‌های خاکی و گیاهان نیز دیده شده‌اند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، پژوهشگران از دانشگاه کشور باسک با استفاده از یک روش جدید ابداعی توانستند خانواده‌های […]

محققان اخیراً در مطالعات خود با استفاده از یک روش دقیق دریافتند آنتی بیوتیک‌ها نیز مانند میکروپلاستیک‌ها در همه جا حضور داشته و حتی در بدن کرم‌های خاکی و گیاهان نیز دیده شده‌اند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، پژوهشگران از دانشگاه کشور باسک با استفاده از یک روش جدید ابداعی توانستند خانواده‌های مختلف آنتی بیوتیک را در کرم‌های خاکی و در انواع سبزیجات مورد بررسی قرار دهند.

استفاده از این روش جدید و داده‌های آن نشان می‌دهد حال حاضر عوامل ضد میکروبی و هم خانواده‌های آنها در بخش‌های بزرگی از زنجیره‌های غذایی قرار دارند. این موضوع می‌تواند مشکل مقاومت آنتی بیوتیک‌ها و نگرانی‌های مربوط به آن را افزایش دهد. نتایج این بررسی نشان می‌دهد اکنون آنتی بیوتیک‌ها همانند میکروپلاستیک‌ها در بخش‌هایی از طبیعت حضور داشته که پیش از این حتی به ذهن دانشمندان نیز خطور نکرده بود. آنتی بیوتیک‌ها به طور گسترده در مردم و حیوانات مورد استفاده قرار گرفته است و این موضوع باعث شده نمونه‌هایی از آن به صورت غیر منتظره در همه جا ظاهر شود. در صورتی که این داروها به طور کامل در بدن هضم نشوند می‌توانند به طرق مختلف به طبیعت بازگردند. از طریق کودها لجن‌ها و فاضلاب این دارو وارد خاک و از آنجا در پایه زنجیره غذایی و در کرم‌های خاکی قرار می‌گیرد. زیرا این مواد در جریان تصفیه حذف نشده و از این طریق دوباره وارد محیط زیست خواهند شد.

اگرچه هیچ گونه اثری بیماری‌زایی در انسان‌ها از این طریق ایجاد نشده است. اما مصرف ناخواسته آنتی بیوتیک‌ها همراه با غذا می‌تواند برای افراد دارای حساسیت مشکلاتی ایجاد کند. البته اثرات بلند مدت این مشکل هنوز مشخص نشده است. اما یکی از بزرگترین نگرانی‌ها در مورد آلودگی آنتی بیوتیکی گسترش باکتری‌هایی با مقاومت بالا به داروها است.

این آلودگی دارویی در کودها به سادگی قابل تشخیص است. همچنین غللظت آن در کرم‌های خاکی یا گیاهان در برخی موارد به قدری اندک خواهد بود که باید از روش‌های بسیار دقیق و حساس برای تشخیص آن استفاده کرد. دانشمندان دانشگاه کشور باسک دو روش تحلیلی برای مقابله با مشکل ابداع کردند که با استفاده از آنها می‌توان حتی آلودگی‌ها را در غلظت‌های بسیار پایین نیز شناسایی کرد.