آیا اپل و دیزنی با هم ادغام می‎شوند؟!

تحلیل‎گر شرکت RBC Capital Markets آقای Amit Daryanani طی یادداشتی خطاب به مشتریان این شرکت در روز 5 شنبه نوشت که منطقی است اپل مقداری از نقدینگی خود را صرف خرید دیزنی کند. با آن‎که انجام چنین معامله‎ای بسیار بعید بوده اما این تحلیل‎گر اعلام کرده است طرح پیشنهادی رئیس‎جمهور آمریکا به منظور برگرداندن سرمایه‎ی […]

تحلیل‎گر شرکت RBC Capital Markets آقای Amit Daryanani طی یادداشتی خطاب به مشتریان این شرکت در روز 5 شنبه نوشت که منطقی است اپل مقداری از نقدینگی خود را صرف خرید دیزنی کند. با آن‎که انجام چنین معامله‎ای بسیار بعید بوده اما این تحلیل‎گر اعلام کرده است طرح پیشنهادی رئیس‎جمهور آمریکا به منظور برگرداندن سرمایه‎ی شرکت‎های آمریکایی در خارج از این کشور به داخل خود آمریکا با دریافت مالیات کمتر، می‎تواند برای اپل بیش از 200 میلیارد دلار عایدی داشته باشد تا آن را صرف انجام این خرید کند.

این تحلیل‎گر هم‎چنین اشاره کرده، اپل قادر به کسب مجدد موفقیتی که در موزیک با آی‎تیونز داشته نبوده است. صورت گرفتن معامله با دیزنی کمک می‎کند آی‎تیونز به یک پلت‎فرم ویدئویی تبدیل شود. Darayani با ذکر شش علت برای مشتریان اقدام اپل برای خرید دیزنی را شرح می‎دهد:

  • اپل می‎تواند در دنیای استریم محتوا با شرکت‎هایی همانند نتفلیکس، آمازون و یوتیوب رقابت کند.
  • برند این شرکت مستحکم‎تر می‎شود – برندهای اندکی وجود دارند که اپل به دنبال خرید آن‎ها حضور بی‎همتای برند خود در بازار و روابط با مشتری را به خطر نیندازد، خرید دیزنی یقینا در تحکیم برند این شرکت و افزایش ارزش آن تاثیرگذار خواهد بود.
  • ورود اپل به دنیای محتوا و خدمات تسریع می‎بخشد.
  • اپل قادر به تکرار موفقیت خود در دنیای ویدئو همانند با موزیک نبوده است.
  • حتی با استفاده از حداقل هم‎افزایی هزینه، ما شاهد تسریع شکل‎گیری 15 تا 20 درصدی این معامله هستیم.
  • اپل روز به روز به دنبال انجام معاملات بزرگتر بوده و همواره گفته که تمرکز این شرکت بر خدمات است.

اپل و دیزنی در واقع به نوعی با هم خویشاوند هستند. بزرگترین سهام‎دار این شرکت سرگرمی فردی از خانواده‎ی دیزنی نیست. بلکه استیو جابز این عنوان را بر عهده دارد. زمانی که جابز معامله‎ی خرید پیکسار توسط دیزنی را در سال 2006 به ارزش 7.4 میلیارد دلار امکان‎پذیر کرد، 7.7 درصد مالکیت استودیوی پیکسار را بر عهده داشت. هم‎چنین به دنبال آن نام DROID در اختیار دیزنی گذاشته شد. به عبارت دیگر، به شکل مضحکی دیزنی به دنبال فروش هر گوشی با برند Motorola DROID کسب درآمد خواهد کرد و افزایش درآمد این شرکت به معنای بالا رفتن ارزش سهام استیو جابز مرحوم و درآمد او می‎شود!

اما در یک سوی ماجرا شرکت دیزنی قرار گرفته است که در دهه‎ی 80 میلادی با چندین تهدید که استقلال آن را به خطر انداخته بودند مجبور به مبارزه بود و اصلا میل ندارد هیچ شرکت دیگری مالک آن شود. از دیدگاه اپل، این معامله فوق‎العاده گران‎قیمت خواهد بود، حتی برای شرکتی که در پول غلت می‎زند. تخمین زده می‎شود خرید دیزنی 250 میلیارد دلار برای این شرکت هزینه در پی داشته باشد. بزرگترین خرید اپل تا به امروز خرید شرکت Beats Audio در ماه می سال 2014 به قیمت 3 میلیارد دلار بوده است.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال