جزئیات دقیق پردازنده‌ی Cortex-A72 شرکت ARM مشخص شد

زمان زیادی از معرفی پردازنده‌ی قدرتمند و رده‌بالای Cortex-A72 نمی‌گذرد و حالا ARM، مشخصات این پردازنده را به صورت دقیق منتشر ساخته است. همانطور که انتظار می‌رفت، این پردازنده‌ی جدید از مصرف برق کمتر، قدرت بالاتر و اندازه‌ای کوچکتر به نسبت Cortex-A57 برخوردار می‌باشد. پردازنده‌ی جدید Cortex-A72 به نسبت Cortex-A57، حدود 20 درصد بهتر عمل کرده و دلیل این […]

زمان زیادی از معرفی پردازنده‌ی قدرتمند و رده‌بالای Cortex-A72 نمی‌گذرد و حالا ARM، مشخصات این پردازنده را به صورت دقیق منتشر ساخته است. همانطور که انتظار می‌رفت، این پردازنده‌ی جدید از مصرف برق کمتر، قدرت بالاتر و اندازه‌ای کوچکتر به نسبت Cortex-A57 برخوردار می‌باشد.

پردازنده‌ی جدید Cortex-A72 به نسبت Cortex-A57، حدود 20 درصد بهتر عمل کرده و دلیل این موضوع نیز استفاده از دستورالعمل‌های جدید در بخش کلاک‌ها می‌باشد که میزان آن بسته به فشاری که تحت آن قرار می‌گیرد، بین 20 تا 60 درصد نسبت به Cortex-A72 افزایش پیدا کرده است. در مورد مصرف برق نیز با توجه به مدل‌های قبلی، مصرف برق Cortex-A72 حدود 17 تا 30 درصد کمتر شده که همین موضوع می‌تواند به مصرف هر چه بهتر باتری کمک کند.

این پردازنده در درجه‌ی اول، برای چیپ‌های 14 و 16 نانومتری طراحی شده اما سال آینده، شرکت‌های کوآلکام و مدیاتک، قصد دارند تا چیپ‌های 28 نانومتری را به همراه CPU، روانه‌ی بازار کنند. شکی نیست که قدرت این چیپ‌ها با وجود هسته‌های پردازشگر Cortex-A72 بیش از پیش خواهد بود اما عملکرد آن در چیپ‌های 14و 16 نانومتری، بهتر از چیپ‌های 28 نانومتری می‌باشد.

جالب‌ترین بخش این خبر، ادعای ARM می‌باشد که اعلام کرده مصرف برق پردازنده‌ی Cortex-A72، حدود 75 درصد کمتر از پردازنده‌های سری Broadwell اینتل می‌باشد. شاید این موضوع حقیقت داشته باشد اما قدرتی که پردازنده‌های Broadwell اینتل در اختیار کاربران قرار می‌دهد، هرگز در پردازنده‌های Cortex-A72 دیده نخواهد شد.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال