آرتروز زانو با استفاده از هوش مصنوعی ۸ سال زودتر از بروز علائم پیش بینی می‌شود

آزمایش اخیر مبتنی بر هوش مصنوعی نشان داد امکان پیش بینی آرتروز زانو با استفاده از نشانگرهای زیستی سال‌ها قبل از بروز علائم و در زمان شروع زود هنگام امکان پذیر خواهد بود. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، استئو آرتریت از رایج‌ترین اشکال آرتروز حدود ۳۵ میلیون بزرگسال را در ایالات متحده […]

آزمایش اخیر مبتنی بر هوش مصنوعی نشان داد امکان پیش بینی آرتروز زانو با استفاده از نشانگرهای زیستی سال‌ها قبل از بروز علائم و در زمان شروع زود هنگام امکان پذیر خواهد بود.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، استئو آرتریت از رایج‌ترین اشکال آرتروز حدود ۳۵ میلیون بزرگسال را در ایالات متحده درگیر کرده است. این بیماری هنوز هیچ درمانی نداشته و تلاش‌ها برای یافتن روش‌های جدید درمانی ادامه دارد. اکنون یک مطالعه توانسته راه حل جایگزینی را سال‌ها پیش از بروز علائم در بیمار به صورت قابل مشاهده پیشنهاد دهد. متخصصان در این مطالعه اعلام کردند شروع بیماری آستئو آرتریت زانو حدود ۸ سال پیش از بروز علائم و شناسایی آن از طریق روش عکسبرداری پرتو ایکس یا آزمایش زیست نشانگر خون پیش‌بینی خواهد شد. در این مطالعه پژوهشگران از هوش مصنوعی برای شناسایی پپتیدهای خاص مربوط به پروتئین‌های تغییرات مولکولی اولیه مربوط به این بیماری استفاده کردند.

با استفاده از این آزمایش سال‌ها قبل از بروز ناهنجاری‌ها و شناسایی آن از طریق تشخیص‌های سنتی، امکان پیش بینی آن در افراد ایجاد شد. ۶ پروتئین شناسایی شده در این آزمایش به دانشمندان کمک کرد تا بین افرادی که به این بیماری مبتلا شده‌اند و یا آنهایی که قرار است در ۸ سال آینده به آن مبتلا شوند تمایز قائل شوند. ویرجینیا بایرز استاد بخش‌های پزشکی آسیب شناسی و ارتوپدی در دانشگاه پزشکی دانشگاه دوک و از نویسندگان این مقاله در این مورد می‌گوید: در حال حاضر شواهد واضح از وجود آرتروز زانو از طریق عکسبرداری پرتو ایکس شناسایی می‌شود. زمان تشخیص آن در عکسبرداری پرتو ایکس نیز به دوره ای مربوط است که بیماری در حال پیشرفت است. آنچه که این آزمایش خون می‌تواند نشان دهد تشخیص این بیماری بسیار زودتر از روش تشخیصی فعلی و کنونی است.

با استفاده از آزمایش خون نشانگرهای زیستی ویژه تغییرات مولکولی مربوط به بافت مفصل پیش از بروز آسیب ساختاری و مشاهده آن در عکس پرتو ایکس قابل تشخیص خواهد بود. این پیش بینی حتی قبل از بروز علائم بالینی از قبیل زانو درد انجام می‌گیرد.