کسب و کارها

اجرای شبکه های کامپیوتری و استاندارد سازی دیتاسنتر خود را به هر شرکتی نسپارید

تصور نمائید که دارای سازمان و بیزینس مربوط به خود هستید. در چنین شرایطی چه مسئله‌ای برای شما بسیار مهم و حیاتی خواهد بود؟ قطعا خواهید گفت حفظ سازمان و ارتقاء آن.  قاعدتا برای دستیابی به این مهم، باید در ابتدای امر از داده‌های خود محافطت نمائید. درواقع داده‌ها و اطلاعات در هر کسب و […]

تصور نمائید که دارای سازمان و بیزینس مربوط به خود هستید. در چنین شرایطی چه مسئله‌ای برای شما بسیار مهم و حیاتی خواهد بود؟ قطعا خواهید گفت حفظ سازمان و ارتقاء آن. 

قاعدتا برای دستیابی به این مهم، باید در ابتدای امر از داده‌های خود محافطت نمائید. درواقع داده‌ها و اطلاعات در هر کسب و کاری، قلب آن کسب و کار به شمار می‌روند. 

با توجه به پیشرفت تکنولوژی، باید داده‌های خود را به شیوه‌های مدرن در مراکز داده نگهداری نمائید. اما آیا مراکز داده از امنیت لازم برخوردار هستند؟ بله، زیرا مراکز داده به گونه‌ای طراحی و پیاده سازی شده‌اند که از امنیت کافی برای نگهداری داده‌ها برخوردار باشند. البته هوشیار باشید که تمامی مراکز داده به علل گوناگون استاندارد نمی‌باشند و این موضوع می‌تواند خسارت‌های جبران ناپذیری را به وجود آورد و موجب هدر رفتن بودجه‌ی شما شود. از همین جهت برای تاسیس اتاق سرور و شبکه‌ی خود، باید با گروهی متخصص و حرفه‌ای ارتباط بگیرید و به هیچ عنوان حاضر نشوید که خلاف اصول و استاندارد، مرکز داده‌ی خود را پیاده سازی نمائید.  

ما در این مقاله قصد داریم که به طور اختصار، نکاتی را به شما یادآور شویم تا در زمان اجرای شبکه های کامپیوتری از علم کافی برخوردار باشید و این کار را به متخصصان حرفه‌ای بسپارید. اینگونه، از ضررهای مالی جلوگیری خواهد شد و حادثه‌ای مرکز داده‌ی شما را تهدید نخواهد کرد.  

استاندارد سازی دیتاسنتر ملزم به چیست؟

اگر می‌خواهید دیتاسنتری داشته باشید که تمام استانداردها در آن پیاده شود باید اجرای شبکه ‌های کامپیوتری خود را گروهی حرفه‌ای و کاربلد بسپارید. 

اجرای شبکه های کامپیوتری شامل خدمات پسیو (سخت افزار) و خدمات اکتیو (نرم افزار) شبکه است.  

اگر در زمان خرید تجهیزات پسیو شبکه اشتباهی رخ دهد و کیفیت نه چندان خوب خریداری گردد؛ بعد از نصب و راه‌اندازی شبکه، اختلالاتی در قسمت نرم افزاری شبکه به وجود می‌آید و اتاق سرور شما دچار مشکلات چالش بر انگیزی می‌شود.  

ما همه چیز دان نیستیم پس به مشاوره‌ها نیاز خواهیم داشت: 

آیا من به عنوان شخصی که در بیزینس خود موفق عمل می‌نمایم، می‌توانم در راه اندازی شبکه های کامپیوتری و مراکز داده نیز موفق عمل کنم؟ پاسخ بلی است یا خیر؟ آیا من در حوزه‌ی شبکه‌ های کامپیوتری متخصص هستم؟ قطعا خیر. پس بهترین کار برای اجتناب از خطا در زمان پیکربندی مرکز داده، اطمینان به مشاوران و کارشناسان حرفه‌ای می‌باشد. 

درنتیجه، من به گروهی نیاز خواهم داشت که طراحی شبکه را بدون نقص انجام دهند تا در زما‌ن‌های آینده با مشکلات شبکه و خسارات جبران ناپذیر آن روبه‌رو نگردم. برای اجرای شبکه های کامپیوتری به هر شرکتی اعتماد نمی‌کنم: 

این بدان معنا نبوده که بهتر است عینک بدبینی را به چشمانمان بزنیم و به تمامی افرادی که در این حوزه به فعالیت می‌پردازند، بدبین شویم. اما بهتر است به شرکت‌هایی چون: گروه فنی و مهندسی کارنو که دارای رزومه‌ها‌ی مرتبط قوی و تجارب چندین ساله هستند، اطمنیان نمائیم. زیرا ما برای اعتماد کردن به عمل‌های انجام شده نیاز داریم. داشتن رزومه‌های قوی و به ثمر رساندن پروژه‌های موفقیت آمیز، در اصطلاح عام، دل ما را قرص می‌کند و موجب اطمینان بخشی ما می‌شود. 

مراحل استاندار سازی اتاق سرور:

استاندارد سازی دیتاسنتر شامل: طراحی و نصب صحیح و اصولی دیتاسنتر و اتاق سرور است. البته، قبل از طراحی شبکه باید مکانی که برای ساخت اتاق سرور در نظر گرفته‌اید را مورد بررسی قرار دهید. باید مطمئن شوید خطرات جغرافیایی، آن مکان را تهدید نمی‌کند. به عنوان مثال: آیا مکانی که قصد داریم در آن مرکز داده‌ی خود را احداث نماییم، نقطه‌ای زلزله خیز می‌باشد؟ آیا در چندین سال اخیر در این مکان سیل و طوفانی رخ داده است؟ و غیره.

همچنین خطرات انسانی نیز می‌تواند مرکز داده‌ی شما را تهدید نماید. به عنوان مثال: نزدیک بودن مرکز داده به فرودگاه، جزء دسته‌ی خطرات انسانی به حساب می‌آید؛ چرا که احتمال سقوط هواپیما در آن نقطه (مکان دیتاسنتر) به نسبت مکان‌های جغرافیایی دیگر، بالاتر خواهد بود.  

سپس، نوبت طراحی شبکه است و بعد از آن، باید به خریداری تجهیزات مورد نیاز شبکه و اجرای آن بپردازیم. به یاد داشته باشید که اطمینان از کیفیت تجهیزات پسیو و اکتیو شبکه و راه‌اندازی دقیق آن‌ها درست مطابق با نقشه‌ی طراحی، از مراحل بسیار مهمی است که باید برای داشتن یک مرکز داده‌ی استاندارد به آن توجه نمائیم. شرکت فنی و مهندسی کارنو سالهاست که در این زمینه به فعالیت می‌پردازد. با توجه به سوابق بلند مدت و انجام پروژهای متعدد و بزرگ این شرکت، خالی از لطف نیست که به سایت farazit.com رفته و مقالات مرتبط را مورد بررسی قرار دهید. همچنین در صورت نیاز می‌توانید اطلاعات دلخواه خود را از کارشناسان این شرکت دریافت نمائید. 

سیستم کنترل و مانیتورینگ اتاق سرور چیست و چه کمکی می‌کند؟ 

ضروری است که با سیستم مانیتورینگ اتاق سرور نیز آشنا شوید. تصور کنید که استاندارد سازی دیتاسنتر شما به درستی انجام شده است. اکنون این سوال پیش می‌آید که در صورت رخ دادن هرگونه تغییر در اتاق سرور، چگونه می‌توان از آن آگاه شد؟ 

درست است که احتمال وقوع حادثه در اتاق سرورِ استاندارد کاهش می‌یابد؛ اما این بدان معنا نخواهد بود که اتاق داده به طور قاطع و همیشگی از هرگونه حادثه به دور است.

باید بدانید که مراقبت‌های بعد از راه اندازی اتاق سرور، امری ضروری است که ایمنی دیتاسنتر شما را تضمین می‌کند. بنابراین، بهتر است از سیستم کنترل و مانیتورینگ شرایط محیطی اتاق سرور و پاور ماژول های مناسب مراکز حساس استفاده کنید تا در هر مکان و زمانی که بودید بتوانید از راه دور، متوجه‌ی تغییرات اتاق سرور و قفسه‌های رک بشوید. این سیستم‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توانند به شما کمک نمایند تا جلوی بروز حوادث را بگیرید. به تعبیری دیگر می‌توانیم بگوییم که این سیستم‌ها در نبود شما نظارت اتاق سرور را بر عهده می‌گیرند. 

در صورت نیاز، برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت farazit.com مراجعه نمائید. در صورت نیاز به دریافت هرگونه اطلاعات در مورد شبکه نیز می‌توانید با کارشناسان کارنو تماس بگیرید. همچنین می‌توانید تجارب خود را در مورد راه اندازی مراکز داده و اجرای شبکه های کامپیوتری با ما به اشتراک بگذارید. 

شماره تماس دفتر تهران:

021-88486300

شماره تماس دفتر مشهد:

051-37603760