کسب و کارها

روند مقایسه ای قیمت بیت کوین با قیمت اتریوم

قیمت بیت کوین و قیمت اتریوم دو مورد از مهم‌ترین فاکتورهایی است که تریدرهای بازار ارزهای دیجیتال باید از آن‌‌ها اطلاع داشته باشند. قیمت ارزهای دیجیتال بزرگ بازار معمولا روند کلی را هم تعیین می‌کند؛ کم‌تر پیش می‌آید که هنگام روند نزولی قیمت بیت کوین و اتریوم، سایر ارزهای دیجیتال بازار روند صعودی داشته باشند. […]

قیمت بیت کوین و قیمت اتریوم دو مورد از مهم‌ترین فاکتورهایی است که تریدرهای بازار ارزهای دیجیتال باید از آن‌‌ها اطلاع داشته باشند. قیمت ارزهای دیجیتال بزرگ بازار معمولا روند کلی را هم تعیین می‌کند؛ کم‌تر پیش می‌آید که هنگام روند نزولی قیمت بیت کوین و اتریوم، سایر ارزهای دیجیتال بازار روند صعودی داشته باشند. به همین دلیل تریدرها و سرمایه‌گذاران حتی اگر این ارزهای دیجیتال را در سبد خود نداشه باشند، باز هم قیمت آن‌ها را پیگیری می‌کنند.

در این مقاله نگاهی کلی به روند قیمت دو ارز دیجیتال برتر بازار ارائه می‌دهیم، آن‌ها را باهم مقایسه می‌کنیم و درباره آینده آن‌ها نیز صحبت خواهیم کرد. برای اطلاعات جامع‌تر درباره دو دارایی برتر بازار ارزهای دیجیتال می‌توانید مقاله روند مقایسه ای قیمت بیت کوین با قیمت اتریوم از مجله اینترنتی ارز دیجیتال داموندمگ را مطالعه کنید.

روند قیمت بیت کوین از ابتدا تاکنون چگونه بوده؟

بیت کوین اولین ارز دیجیتال بازار بود که در ابتدا با قیمت صفر دلار عرضه شد و تا زمانی که اولین صرافی آن راه‌اندازی شود هم قیمتش همان صفر دلار باقی ماند. روند رشد قیمت بیت کوین از سال ۲۰۱۰ آغاز می‌شود. زمانی که صرافی بیت کوین مارکت راه‌اندازی شد، قیمت این ارز دیجیتال برای اولین بار به ارزشی بیشتر از صفر دلار رسید و قیمت ۰.۰۰۳ دلار را تجربه کرد. چند ماه بعد اولین معامله با بیت کوین انجام شد و یکی از توسعه‌دهندگان این ارز دیجیتال توانست با پرداخت ۱۰ هزار BTC دو پیتزا خریداری کند.

بیت کوین در سال ۲۰۱۱ برای اولین بار قیمت یک دلاری را تجربه کرد و این زمانی بود که مردم کم‌کم با آن آشنا می‌شدند. ترند شدن بیت کوین باعث شد قیمت این ارز دیجیتال در سال ۲۰۱۱ تا ۳۰ دلار هم افزایش پیدا کند و در نهایت در نوامبر ۲۰۱۳ اولین اوج قیمت بالاتر از هزار دلار خود را ثبت کرد.

سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ خاطرات خوبی برای طرفداران بیت کوین به همراه ندارد، زیرا روند بیت کوین در اکثر روزهای این سال‌ها نزولی بود و قیمت آن حتی به ۲۵۰ دلار هم رسید. روند صعودی بعدی بیت کوین از ۲۰۱۶ آغاز شد و در سه ماهه آخر ۲۰۱۷ اوج قیمت تازه‌ای در ۲۰ هزار دلار ثبت شد.

بعد از آن قیمت دوباره افت کرد و تا کم‌تر از ۱۰ هزار دلار پایین آمد. بیت کوین تا سال ۲۰۱۹ در همین محدوده قیمت نوسان داشت، اما در این سال روند نزولی دیگری را تا نزدیکی ۳ هزار دلار تجربه کرد. روندهای صعودی و نزولی کوتاه و بلند مدت به همین منوال پیش رفتند تا در نهایت در اوج قیمت تاریخی بیت کوین در ۶۸,۶۶۴ دلار ثبت شد.

روند قیمت اتریوم از ابتدا تاکنون چگونه بوده؟

ایده اتریوم از سال ۲۰۱۳ مطرح شد و در زمان توسعه صفر دلار قیمت داشت، اما زمانی که این ارز دیجیتال به صورت رسمی راه‌اندازی شد با قیمت۲ دلار به فروش رفت. نوسان‌های اتریوم از همان ابتدا آغاز شد، این ارز دیجیتال در سال ۲۰۱۵ به ۳ دلار هم رسید اما در نهایت با قیمت ۰.۹ دلار وارد ۲۰۱۶ شد. در ماه‌های ابتدایی ۲۰۱۶ اتریوم پیشرفت خیلی خوبی داشت و قیمت آن به ۲۰ دلار رسید، اما حمله DAO و هاردفورک اتریوم همه چیز را خراب کرد و قیمت این ارز دیجیتال به ۸ دلار برگشت.

بعد از هاردفورک اتریوم، روند رشد این ارز دیجیتال در اتریوم اصلی ادامه داشت. این ارز دیجیتال در سال ۲۰۱۷ رشد خوبی را تجربه کرد و تا سال ۲۰۱۸ هم در حال صعود بود و در این سال اوج قیمت ۱۳۶۰ دلاری را ثبت کرد. سال ۲۰۱۷ برای همه دارایی‌های دیجیتال سال خوبی بود، اما اتریوم جزو دارایی‌هایی بود که بیشترین میزان رشد را تجربه کرد.

بعد از ۲۰۱۸ اتریوم وارد روند نزولی شد و این روند تا سال ۲۰۲۰ هم ادامه داشت. از نیمه دوم ۲۰۲۰ روند صعودی جدید اتریوم آغاز شد و تا رسیدن به قیمت ۴,۳۵۸ دلار ادامه داشت. بعد از یک دوره نزولی کوتاه مدت، اتریوم به سمت ثبت اوج قیمت تاریخی در ۴,۸۵۱ دلار پیش رفت. در اوایل سال ۲۰۲۲ اتریوم در نوسان‌های بعد از رکورد تاریخی قیمت خود قرار دارد و برای ثبت قیمت‌های جدید، منتظر راه‌اندازی اتریوم ۲.۰ است.

مقایسه بیت کوین و اتریوم

بیت کوین و اتریوم طلا و نقره بازار ارزهای دیجیتال هستند. برخی از افراد بر این باورند اتریوم رقیب اصلی بیت کوین است و در آینده آن را کنار می‌زند و بزرگ‌ترین ارز دیجیتال جهان می‌شود، اما برخی دیگر می‌گویند این دو پروژه مکمل یکدیگر هستند و هرکدام وظایف خاصی در بازار ارزهای دیجیتال انجام می‌‌دهند.

بیت کوین یک ارز دیجیتال است و به عنوان پول برای خرید و فروش و سرمایه‌گذاری توسعه پیدا کرده تا جایگزینی برای ارزهای فیات باشد. اما اتریوم قصد دارد فرایندهای مختلف را به صورت غیرمتمرکز و بدون واسطه پیش ببرد. به همین دلیل بستری برای توسعه امور دیفای و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز هم فراهم کرده و کاربردهای آن به ترید محدود نمی‌شود.

آینده قیمت اتریوم و بیت کوین

از آنجایی که هنوز ماشین زمان اختراع نشده و سفر به آینده ممکن نیست، امکان پیشبینی‌ دقیق قیمت بیت کوین و اتریوم وجود ندارد. افراد و سایت‌هایی که درباره آینده قیمت این ارزهای دیجیتال پیشبینی می‌کنند صرفا به تحلیل‌ها و نظرات شخصیشان متکی هستند. بنابراین نمی‌توان به آن‌ها اعتماد کرد، مطالعه پیشبینی‌های قیمت برای افزایش اطلاعات و جامعیت دیدگاه درباره ارزهای دیجیتال کاربرد دارد و نقطه اتکای محکمی برای ترید و سرمایه‌گذاری نیست.

سایت‌های پیشبینی و برخی از تحلیلگران بازار بر این باورند که بیت کوین تا سال ۲۰۲۴ از مرز ۱۰۰ هزار دلار عبور می‌‌کند و درسال ۲۰۲۵ با قیمت بیشتر از ۱۲۵ هزار دلار خرید و فروش خواهد شد.

پیشبینی‌ها برای قیمت اتریوم هم خبر از روند صعودی آن می‌دهد، اما شیب این روند صعودی به اندازه بیت کوین شدید نیست. برخی از پیش‌بینی‌کنندگان اتریوم بر این باورند که این ارز ۲۰۲۲ را با قیمت بیشتر از ۱۰ هزار دلار به پایان می‌رساند و تا پایان ۲۰۲۵ هم قیمت ۲۵ هزار دلاری را تجربه خواهد کرد. اما گروه دیگری هم هستند که خوش‌بینی کم‌تری دارند؛ آن‌ها می‌گویند تا سال ۲۰۲۵ به بیشتر از ۱۰ هزار دلار خواهد رسید و برای رسیدن به قیمت بالاتر از ۲۵ هزار دلار تا سال ۲۰۳۰ به زمان نیاز دارد.

کلام آخر

بیت کوین و اتریوم دو مورد از مهم‌ترین دارایی‌های دیجیتال بازار هستند و در سبد سهام بسیاری از سرمایه‌گذاران و فعالان مشهور بازار ارزهای دیجیتال وجود دارند. تریدرها باید اطلاعات به‌روزی درباره قیمت این توکن داشته باشند.

نکته مهمی که نباید فراموش شود این است که اطلاعات و صحبت‌های دیگران صرفا برای کسب تجربه و آگاهی از بازار کاربرد دارند. تصمیم‌گیری درباره خرید یک ارز دیجیتال زمانی که فقط به این اطلاعات تکیه کرده‌اید، احتمال ضرر را افزایش می‌دهد. تریدرهای حرفه‌ای اخبار و نظرات مختلف را می‌خوانند و بررسی می‌کنند، اما در نهایت با توجه به استراتژی‌های معاملاتی و تحلیل‌هایی که خودشان، در بازار ترید انجام می‌دهند.

تیم صرافی داموند به همراه کارشناسان داموندمگ در تلاشند ساده‌ترین راه‌ها را برای انجام معاملات ارزهای دیجیتال در اختیار شما قرار بدهند. مجله داموند اطلاعات تخصصی دنیای ارزهای دیجیتال را به زبان ساده و از جدیدترین منابع جهان جمع‌آوری می‌کند و در اختیار ایرانیان قرار می‌دهد. صرافی ایرانی داموند Damond.ir بستر اطلاع از قیمت بیت کوین ، قیمت اتریوم و همچنین معاملات توکن‌های مختلف است.