کسب و کارها

10 نکته در قفسه بندی انبار

قفسه بندی انبار یکی از اجزای زیرساختی اساسی است که عملیات بدون درز و سازماندهی بهینه انبار را تسهیل می کند. قفسه‌ها، انبارها را قادر می‌سازند تا استفاده از فضا را به حداکثر برسانند و محصولات را به طور مؤثر سازماندهی کنند و در عین حال دسترسی آسان را برای چیدن ساده فراهم کنند. اما […]

قفسه بندی انبار یکی از اجزای زیرساختی اساسی است که عملیات بدون درز و سازماندهی بهینه انبار را تسهیل می کند. قفسه‌ها، انبارها را قادر می‌سازند تا استفاده از فضا را به حداکثر برسانند و محصولات را به طور مؤثر سازماندهی کنند و در عین حال دسترسی آسان را برای چیدن ساده فراهم کنند.

اما قفسه ها تنها یک تکه از پازل هستند. راندمان کلی انبار همچنین به چندین عامل دیگر مانند چیدمان تأسیسات، عرض راهروها، تقاضای محصول، آموزش مؤثر برای اطمینان از استفاده ایمن و کارآمد از سیستم های قفسه بندی انبار تاسیس شده و موارد دیگر بستگی دارد. ما این راهنمای جامع قفسه بندی انبار را گردآوری کرده ایم تا به مدیران و اپراتورهای انبار دیدگاه ها و استراتژی های مختلفی را در مورد حداکثر استفاده از فضا و زیرساخت برای افزایش سود و همچنین متغیرهای کلیدی که می توانند برای بهبود نتایج دستکاری کنند، ارائه دهیم.

نکات قفسه بندی انبار

برنامه ریزی کلید موفقیت در عملیات است. پلان پایه ای شما باید مواردی مانند محل دریافت و ارسال، محل استقرار، محل استقرار دفتر مدیر انبار، محل ناهار خوردن کارکنان شما، نحوه دسترسی به قفسه صنعتی را در نظر بگیرد. نوع لیفتراک را در صورت وجود تعیین کنید. “همه این موارد باید از قبل برنامه ریزی شوند، زیرا در غیر این صورت، با جابجایی وسایل به این طرف و آن طرف به دلخواه خود، تغییر قفسه بندی و جریان کلی انبار شلوغ تر و سخت تر می شود.”

برنامه ریزی اولیه قفسه بندی انبار

1- پروژه خود را بودجه بندی کنید. اولین چیزی که باید در نظر بگیرید، هزینه پیش‌بینی شده قفسه‌بندی انبار جدید و همچنین هزینه طراحی و نصب شما است. همیشه این نیست که به دنبال ارزان ترین ها باشید. باید مطمئن شوید قفسه بندی صنعتی که انتخاب می کنید نیازهای شما را برآورده می کند.

2- قبل از سرمایه گذاری در افزونه ها یا ساخت مراکز توزیع جدید، راه هایی را که می توانید برای افزایش استفاده از فضای عمودی ایجاد کنید، در نظر بگیرید. «راه اندازی واحدهای ذخیره سازی عمودی برای نگهداری موجودی شما اغلب بهترین استفاده از متراژ مربع یک انبار است. قبل از اینکه انبار خود را به طور کامل جابجا کنید یا به سمت برنامه ریزی یک مرکز توزیع جدید بروید، به جای آن به ساخت و ساز فکر کنید. این می تواند به جلوگیری از هزینه های توسعه و افزایش کارایی فرآیند چیدن شما کمک کند. اقلام کوچکتر را در معرض دید قرار دهید و اقلام بزرگتر را از آسیب در امان نگه دارید، در حالی که از فضایی که قبلاً دارید کاملاً استفاده می کنید.

3- برای طراحی سریع و کارآمد یک طرح، موانع موجود را نادیده بگیرید. طرح اولیه قفسه بندی انبار خود را طوری ترسیم کنید که انگار هیچ ستون یا مانعی در ساختمان شما وجود ندارد.

«بعد از اینکه کارآمدترین چیدمان را برای فضای انبار خود طراحی کردید، ستون‌ها و موانع را ترسیم کنید و چیدمان اولیه و بسیار کارآمد خود را تا حد امکان کمتر تنظیم کنید تا موانع را در خود جای دهید. البته همیشه موانعی در فضای کف انبار وجود دارد.

ستون‌ها ممکن است در مکان‌های نامناسبی قرار بگیرند. بخاری‌ها، چراغ‌ها، لوله‌های تخلیه، و سایر سخت‌افزارها ممکن است فضای سر شما را به هم بریزند و مهندس ایمنی شما ممکن است الزاماتی داشته باشد که کار چیدمان شما را پیچیده‌تر کند. “به همین دلیل است که ایجاد یک سیستم چیدمان قفسه بندی صنعتی کارآمد همیشه مستلزم انعطاف و سازش است.”

4- به طور مداوم برای بهینه سازی تلاش کنید. «از نقطه نظر سربار نگاه کنید، در مورد موقعیت واحدهای ذخیره سازی خود تصمیم بگیرید که بیشترین کارایی را به وجود آورد. اندازه گیری کنید که قفسه های پالت، نیم طبقه، قفسه بندی مشبک و انواع دیگر واحدهای ذخیره سازی به بهترین وجه برای جابجایی مواد و جریان محموله ها مفید هستند. با تلاش مداوم برای یافتن راه‌هایی برای بهینه‌سازی چیدمان ذخیره‌سازی، انبار شما برای حمل و نقل سریع‌تر و سازماندهی بیشتر محدود می‌شود.»

5- هیچ رویکرد یکسانی برای قفسه بندی و سازماندهی وجود ندارد. نحوه سازماندهی انبار شما در نحوه کارآمدی آن بسیار مهم است. روشی که آن را سازماندهی می کنید انتخاب شماست. روشی را انتخاب کنید که برای شما بهترین کارآیی را دارد. ممکن است بخواهید مواد را به ترتیب بیشترین فروش‌ها یا گروه‌هایی از اقلامی که تمایل به فروش با هم دارند ذخیره کنید. اگر اقلام فصلی می فروشید، این یکی دیگر از گزینه های سازماندهی است.

«ذخیره کردن با بارکد یا RFID کمک می کند، اما این را یک قدم جلوتر بردارید و مواد خود را به ترتیب کارآمد نگه دارید. این امر باعث صرفه جویی زیادی در زمان و هزینه شما در مراحل تکمیل سفارش و موجودی می شود.

6- فضا را بر اساس استفاده مجدد از تجهیزات موجود برنامه ریزی نکنید. از زمانی که فضای اصلی برنامه ریزی شد، الزامات ذخیره سازی احتمالاً از نظر تعداد SKU، اندازه SKU، مقدار، فضای ذخیره سازی موجود و در برخی موارد، مقررات تغییر کرده است. به این ترتیب، فضای برنامه ریزی شده باید طوری پیکربندی شود که حداقل نیازهای فعلی را برآورده کند. این امر ناگزیر به معنای اندازه ها و انواع مختلف راه حل های ذخیره سازی نسبت به موارد قبلی است. مهم است که بر اساس آن تا آخرین جزئیات برنامه ریزی کنید. پس از توافق بر سر طرح فعلی، مطمئن شوید که آنچه در محل وجود داشت را مرور می کنید تا ببینید، در صورت وجود، از چه مواردی می توان دوباره استفاده کرد. این ممکن است منجر به بودجه بالاتری شود، اما در نهایت، فضای ذخیره سازی در طولانی مدت کم هزینه تر و کارآمدتر خواهد شد.

انتخاب قفسه های انبار

7- قفسه های پالت استاندارد، رایج ترین گزینه های قفسه انبار هستند. با این حال، این قفسه ها به یک راهرو نیاز دارند تا امکان دسترسی لیفتراک فراهم شود. هنگامی که جریان عمومی انبار مشخص شد، باید قفسه‌هایی انتخاب شوند تا از فضای موجود به بهترین شکل استفاده شود. از آنجایی که تقریباً تمام موادی که با لیفتراک حمل می شود روی پالت ها ذخیره می شود، انواع مختلف قفسه های پالت در اکثر انبارها استفاده می شود.

قفسه‌های پالت استاندارد انتخاب پیش‌فرض برای هر تأسیساتی است که گردش مالی بالا و محصولات مختلف زیادی دارد. هر پالت روی قفسه پالت برای راننده لیفتراک قابل دسترسی است. این تضمین می کند که مطلقاً هیچ بخشی برای سال ها دفن یا گم نمی شود. هر مکان ذخیره سازی را می توان برچسب گذاری کرد و در یک لیست اصلی، چه الکترونیکی و چه به سادگی روی یک تکه کاغذ، به آن اشاره کرد. کنترل کننده مواد به راحتی می تواند یک شماتیک شبکه ای را دنبال کند، ردیف ها و ستون ها را تا زمانی که به مکانی که قرار است مواد ذخیره شود، برسد.

«این مزیت دسترسی هزینه دارد. یک راهرو بین هر مجموعه از قفسه های پالت مورد نیاز است، بنابراین لیفتراک می تواند به پالت برسد. با این حال، در بسیاری از موارد، این درجه از دسترسی ضروری نیست. گاهی اوقات، کل لیفتراک ها همان محصول را تحویل می دهند. لزوماً لازم نیست که این اسکیت ها به صورت جداگانه در دسترس باشند. از آنجایی که همه آنها یکسان هستند، می‌توان آن‌ها را در ردیف‌هایی ذخیره کرد و ردیف‌های پشتی تا زمانی که ردیف‌های جلویی برداشته شوند، دفن شوند.»

8- سیستم های قفسه بندی پالت امکان استفاده بهتر از فضای عمودی را فراهم می کند. برخی از موفق ترین کسب و کارها مانند Costco و Sam’s Club بدون استفاده از سیستم های قفسه پالت به سرعت از بین می روند. این روش سازماندهی برای هر کسب و کار کوچک یا بزرگ مفید است:

قفسه های پالت فقط در سال اول میلیون ها هزینه انبار را کاهش می دهند. به علاوه، ذخیره‌سازی مواد را بسیار آسان‌تر و سخت‌تر می‌کند.

از آنجایی که سیستم های قفسه بندی پالت می توانند موجودی بیشتری را به صورت عمودی ذخیره کنند، فضای افقی که صرفه جویی می کنید می تواند به معنای تفاوت بین نیاز به باز کردن یک انبار اضافی باشد. نه تنها انبار شما با سیستم های قفسه بندی پالت سازمان یافته تر به نظر می رسد، بلکه بسیار ایمن تر نیز خواهد بود زیرا این سیستم ها از نظر دوام از یک فولاد کاملا قابل اعتماد ساخته شده اند.

دشواری اجرا: متوسط. ممکن است یک سرمایه گذاری اولیه بزرگ برای یک شرکت باشد که به سیستم قفسه بندی پالت روی بیاورد، با این حال، نتایج بدون شک مقرون به صرفه هستند و در کل ارزش آن را دارند. علاوه بر این، پیاده‌سازی سیستم قفسه‌بندی پالت نیز ممکن است در ابتدا به مقدار زیادی کار اضافی نیاز داشته باشد. اما در بیشتر موارد، شما فقط باید یک بار با این انتقال بزرگ مقابله کنید. هنگامی که سرمایه گذاری نتیجه داد و دستورالعمل های قفسه های پالت ایجاد و حک شد، تعمیر و نگهداری بسیار کم می شود.

9- سیستم قفسه انبار مناسب برای اطمینان از ایمنی ضروری است. پشته های ناهموار می توانند ناپایدار و ناامن باشند. هنگامی که اقلام انبار به طور نامناسب روی هم چیده می شوند، خطر سقوط اقلام منفرد یا حتی کل پشته ها و آسیب احتمالی کسی را دارید. مطمئن شوید که همه چیدمان ها به طور یکنواخت انجام می شود و سنگین ترین اقلام در پایین آن قرار دارند. سرمایه گذاری بر روی تجهیزات قفسه بندی با کیفیت بالا که استانداردهای ایمنی فعلی را برآورده می کند برای ایمنی کارکنان شما بسیار مهم است.

10- انبار خود را پس از راه اندازی اولیه با تلاش های مداوم بهینه سازی و اولویت بندی در نظم منطقی نگه دارید. «یک انبار منظم یک انبار سودآور است. عملیات انتخاب، چه از محل کسب و کار گاراژ شما یا یک عملیات چند محله، شریان حیاتی کسب و کار شما هستند. با کسب و کارهای سنتی کمتری که فضاهای خرده فروشی آجر و ملات را اشغال می کنند، و سازمان های بیشتری که ترجیح می دهند فقط آنلاین بفروشند، یک انبار با چیدمان منطقی می تواند هزینه را کاهش دهد و نتیجه را تقویت کند. برای انتخاب کارآمد سفارش و حمل و نقل، فرآیند و تنظیمات انبار خود را دوباره ارزیابی کنید.

حرف آخر

شرکت اوژن سیستم جهان با نیم قرن تجربه و سابقه ی درخشان در زمینه ی تولید انواع سیستم های قفسه بندی انبارهای صنعتی، با ارائه مشاوره کارشناسی و تخصصی می تواند به شما در زمینه ی انتخاب بهترین و کاربردی ترین نوع قفسه بندی انبار به شما یاری رساند.

ارائه ی طراحی سه بعدی از فضای انبار شما به منظور قفسه بندی انبار به صورت بهینه و کاربردی از دیگر خدماتی است که اوژن به صورت رایگان در اختیار شما عزیزان قرار می دهد. برای دریافت هرگونه مشاوره می توانید با شماره های 02188838838 و 02188309044 تماس حاصل نمایید یا به آدرس اینترنتی www.ozhano.com وبسایت رسمی سایت اوژن سیستم جهان مراجعه نمایید.