کسب و کارها

بررسی شغل مهندس عمران از دانشگاه تا کار

شغل مهندسی طیف وسیعی از رشته‌های مختلف مانند مهندس عمران، مهندس برق، مکانیک و… را شامل می‌شود. هر یک از این حرفه‌ها کارهای بسیار متفاوتی انجام می‌دهند تا شیوه زندگی ما را تغییر دهند. در بین این مشاغل، مهندس عمران از جمله افرادی است که در مدیریت بسیاری از شهرها و مناطق نقش دارد. نقش […]

شغل مهندسی طیف وسیعی از رشته‌های مختلف مانند مهندس عمران، مهندس برق، مکانیک و… را شامل می‌شود. هر یک از این حرفه‌ها کارهای بسیار متفاوتی انجام می‌دهند تا شیوه زندگی ما را تغییر دهند. در بین این مشاغل، مهندس عمران از جمله افرادی است که در مدیریت بسیاری از شهرها و مناطق نقش دارد.

نقش مدیریتی مهندس می‌تواند علاوه بر شهرها و مناطق شامل پل‌ها، ساختمان‌ها و سایر سازه‌های اصلی باشد. اما شغل یک مهندس تنها به این وظایف محدود نمی‌شود، او مسئولیت‌هایی بیشتر از مدیریت بر عهده دارد و باید دارای مهارت‌های زیادی باشد. با این حال افرادی زیادی به این رشته علاقمند هستند و دوست دارند با جزئیات آن از جمله تعریف آن، وضعیت شغلی این رشته، محل‌های استخدام مهندسان عمران و… آشنا شوند. اگر شما هم جز این دسته از افراد هستید این نوشته را دنبال کنید تا پاسخ تمام سوالات خود را بیابید.

مهندس عمران در یک نگاه کلی

مهندسان عمران پروژه‌های بزرگ اعم از پروژه‌های ساختمانی یا هر پروژه عمرانی مانند حمل و نقل، پل‌ها و… را برنامه ریزی، طراحی و مدیریت می‌کنند. آنها از نرم افزار مدل سازی کامپیوتری، نقشه‌ها و داده‌ها استفاده می‌کنند تا ضمن به حداقل رساندن آسیب‌های زیست محیطی، در مورد بهترین اقدام تصمیم بگیرند.

به طور کلی مهندسان عمران به دو دسته تقسیم می‌شوند: مهندسان مشاور و مهندسان پیمانکاری. مشاوران مسئول کار طراحی پروژه‌ها هستند و عمدتاً در یک دفتر کار می‌کنند. سپس پیمانکاران طرح‌ها را می‌گیرند و در حین ساخت اجرا می‌کنند. پیمانکاران در محل کار ساخت سازه را مدیریت می‌کنند. با این حال تمام مهندسان عمران فارغ از آنکه مشاور هستند یا پیمانکار، وظایف مشترکی را بر عهده دارند.

وظایف و مسئولیت‌های مهندس عمران

برخی از وظایف و مسئولیت های مهندس عمران به شرح زیر است:

  • برنامه‌ریزی خرید و تحویل مواد و تجهیزات
  • اطمینان از مطابقت پروژه با الزامات قانونی، به ویژه بهداشت و ایمنی
  • ارزیابی پایداری و اثرات زیست محیطی پروژه‌ها
  • حصول اطمینان از اجرای درست پروژه‌ها و تکمیل سازه‌ها در حد بودجه و به موقع
  • مدیریت، طراحی، توسعه، ایجاد و نگهداری پروژه‌های ساختمانی در مقیاس کوچک تا بزرگ به شیوه‌ای ایمن، به موقع و پایدار
  • انجام تحقیقات سایت و تجزیه و تحلیل داده‌ها (نقشه‌ها، گزارش‌ها، آزمایش‌ها و غیره)
  • انجام مطالعات فنی و امکان سنجی و ترسیم نقشه‌هایی که مشخصات فنی را برآورده می‌کند
  • ارزیابی خطرات احتمالی، مواد و هزینه‌ها
  • ارائه مشاوره و حل خلاقانه هرگونه مشکل یا نقص در حال ظهور
  • نظارت و راهنمایی کارکنان و برقراری ارتباط با ذی‌نفعان مختلف
  • مدیریت ساختارها و خدمات حاصل را برای استفاده
  • نظارت بر پیشرفت و تدوین گزارش در وضعیت پروژه
  • حصول اطمینان از اینکه پروژه‌ها، مطابق با مقررات پیش می‌روند
  • در موارد جزئی‌تر می‌توان وظایف دیگری را نیز برای مهندس عمران در نظر گرفت:
  • مسئولیت‌های مهندس عمران همچنین شامل هماهنگی فرآیند آزمایش خاک می‌شود تا مطمئن شوند که خاک برای سازه مناسب است و فونداسیون استحکام لازم برای نگه‌داشتن سازه را دارد.
  • پیروی از دستورالعمل ها و مقررات از جمله مجوزها، ایمنی و غیره و تحویل فایل‌های فنی و سایر اسناد فنی در صورت نیاز

رشته تحصیلی مهندس عمران چیست؟

معمولا مهندسان عمران، تحصیل‌کردگان رشته مهندسی عمران هستند. برای مهندسی، مهارت بالا در ریاضی و فیزیک لازم است. برای تحصیل در این رشته، شما باید رشته ریاضی فیزیک را انتخاب کنید و یا در دروس مرتبط با آن نمره بالایی داشته باشید. با این حال شما با رشته کاردانی مهندسی عمران و گرایشات آن از جمله نقشه‌برداری، راه‌سازی و کاردان فنی عمران نیز می‌توانید به عنوان مهندس عمران مشغول به فعالیت شوید.

در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد این رشته نیز گرایشات متعددی چون علوم مهندسی، نقشه‌برداری، دریانوردی، ماشین آلات دریایی، مهندسی ایمنی راه و ترابری،  مهندسی محیط زیست و… نیز تعریف شده است. شما با تحصیل در هر یک از این گرایشات می‌توانید به عنوان مهندس عمران استخدام شوید برای این کار می توانید آگهی های استخدام مهندس عمران در تبریز، تهران، مشهد و سایر شهرهای کشور را در سایت ایران استخدام دنبال کنید.

میزان حقوق یک مهندس عمران چقدر است؟

حقوق و درآمد مهندس عمران بالا است. با این حال نباید تصور کنید این قضیه شامل تمام مهندسان عمران است. بلکه مهندسان بر حسب تجربه، نوع شرکت (خصوصی- دولتی) و نوع فعالیت خود (حضوری- دورکار) حقوق‌های متفاوتی دریافت می‌کنند. تا جایی که برخی حتی از درآمد زیر 5 میلیون تومان هم صحبت کرده‌اند.

با این حال انتظار بر این است که حداقل حقوق تابعی از حقوق تعیین شده توسط وزارت کار باشد. در شکل دورکار این قضیه کمی متفاوت است و با توجه به سرعت فرد در انجام پروژه‌ها، تعداد پروژه‌ها و… متفاوت است و گاه می‌تواند شامل حداقل حقوق باشد و گاه ممکن است از درآمد مهندسی که به صورت حضوری کار می‌کند هم بیشتر شود.

مهارت‌‌هایی که برای مهندس عمران لازم است

  • تسلط بر ریاضیات و فیزیک

برای شناسایی و حل مسائل مهندسی عمران، متخصصان باید در ریاضیات و فیزیک مهارت داشته باشند. شما با فرمول‌های پیچیده برای درک و محاسبه مشخصات ساختمان یا مکان مورد نظر کار می‌کنید. این مهارت تضمین می‌کند که سازه با مقررات ساختمانی دولتی و مرکزی مطابقت دارد. بگذارید یک از یک مثال آسان برای درک اهمیت ریاضیات استفاده کنم. اگر یک مهندس سازه نتواند به طور دقیق بفهمد که چقدر وزن در سراسر یک پل توزیع شود، به نظرتان سرنوشت آن پل چه خواهد شد؟ اگر پلی هم ساخته شود من که به شخصه دوست ندارم بر روی آن پل پا بگذارم یا رانندگی کنم.

  • مدیریت پروژه

بخشی از مسئولیت‌های شغلی مهندس عمران شامل نظارت بر تکمیل پروژه از ابتدا تا پایان است. آنها با معماران، پیمانکاران، مهندسان و سایر متخصصان ساختمان کار می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که پروژه طبق برنامه است. علاوه بر این، آنها وظایف را به اعضای تیم خود اختصاص می‌دهند و جدول زمانی پروژه را ارزیابی می‌کنند تا از اتمام به موقع کار اطمینان حاصل کنند. این نیاز به مهارت‌های عالی مدیریت پروژه دارد.

  • حل مسئله

از مرحله برنامه‌ریزی تا مرحله طراحی و اجرای یک پروژه، یک مهندس عمران تعدادی از مشکلات را حل می‌کند. آنها ممکن است با مشکلات فنی پیچیده مرتبط با طراحی ساختمان، تقاضای مشتری یا محدودیت‌های برنامه‌ریزی مواجه شوند. توانایی آنها در حل مسائل به آنها امکان می‌دهد راه‌حل‌های موثری پیدا کنند و از تداوم پروژه اطمینان حاصل کنند. آنها با استفاده از قابلیت‌های حل مسئله، راه حل‌های قابل دوام، مطمئن و مقرون به صرفه‌ای پیدا می‌کنند.

  • کار تیمی

در هر پروژه مهندسی عمران، یک مهندس به عنوان بخشی از یک تیم کار می‌کند. به عبارتی شما با همکاران خود و فروشندگان خارجی یا شخص ثالث برای تکمیل یک پروژه کار می‌کنید. مهارت‌های کار گروهی در تصمیم گیری در مورد اینکه آیا می‌توانید همکاری کنید و به عنوان یک واحد منسجم با هم کار کنید یا نه بسیار مهم است. این مهارت به تکمیل سریع پروژه کمک می‌کند و تضمین می‌کند که ساختمان‌ها و سازه‌های عمرانی استاندارد کیفیت مورد انتظار را تا چه حد برآورده می‌کند.

  • توجه به جزئیات

بسیاری از پروژه‌ها به دقت و کمال بالایی نیاز دارند. این صلاحیت برای مهندسین عمران که ساختمان‌ها را با رعایت قوانین ایمنی و قوانین و مقررات ساخت و ساز برنامه‌ریزی، طراحی و ایجاد می‌کنند ضروری است. در نظر گرفتن دقیق کوچکترین جزئیات برای کیفیت سازه‌ها و ساختمان‌ها بسیار مهم است.

علاوه بر اینها

  • توانایی کار در مهلت مقرر و در چارچوب بودجه
  • توانایی حفظ یک نمای کلی از کل پروژه‌ها در حالی که به جزئیات فنی ادامه می‌دهد
  • مهارت‌های مذاکره، نظارت و رهبری
  • آشنایی کامل با قوانین مربوطه
  • تجربه کاری ثابت در مهندسی عمران
  • دانش عالی در زمینه طراحی و نرم افزارهای تجسمی مانند اتوکد، سیویل 3D یا موارد مشابه و مهارت در چیدمان سایت، درجه بندی، طراحی ابزار، کنترل فرسایش، تاییدیه‌های نظارتی و غیره نیز جز مهارت‌هایی است که مهندس عمران باید با آن آشنا باشد.

شخصیت شناسی مهندس عمران

مهندسان عمران از نظر شخصیتی علاقمند به تحقیق و واقع بین هستند. مهندسان عمران معمولاً افرادی هستند که به تحقیق علاقه دارند، به این معنی که آنها افرادی کاملاً کنجکاو هستند و اغلب دوست دارند با افکار خود ساعت‌ها درگیر باشند. آنها همچنین تمایل دارند واقع‌بین باشند، به این معنی که اغلب از کار در فضای باز یا در یک پروژه عملی لذت می‌برند. اگر خود را فردی با این ویژگی های شخصیتی می دانید اولین قدم را برای استخدام بردارید و با استفاده از رزومه ساز رایگان ایران استخدام برای خود رزومه حرفه بسازد و برای کارفرمایان و سازمان هایی که متقاضی جذب مهندس عمران هستند ارسال کنید.

جمع بندی

مهندسی عمران یک شغل خوب با پرستیژ بالا است. افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، معمولا درآمد بالایی دارند؛ اما این موارد نباید شما را وسوسه به تحصیل در این رشته کند، زیرا اولا این شغل سختی‌های خاص خود را دارد، ثانیا پشت سر گذاشتن تمام مراحل آن نیاز به تلاش بالا دارد. بنابراین به صرف درآمد بالا یا پرستیژ وارد این رشته و شغل نشوید، بلکه پیش از آن، علاقه، استعداد و توانایی خود را بسنجید. با این حال اگر شما فارغ‌التخصیل این رشته هستید و به دنبال شغل در این زمینه می‌باشید علاوه بر پیگیری در جاهایی که به مهندس عمران نیاز دارند، می‌توانید با مراجعه به سایت ایران استخدام، تمام آگهی های استخدام مهندس عمران را مشاهده کنید.