کسب و کارها

کدام پزشک را برای درمان بواسیر یا هموروئید انتخاب کنیم؟

با توجه به سبک زندگی و تغذیه جوامع امروزی، آمار ابتلا به بیماری‌هایی مثل بواسیر یا هموروئید هر روز در حال افزایش است. این بیماری که به عنوان یکی از شایع ترین عارضه‌های نشیمنگاهی شناخته می‌شود، بیشتر از نیمی از مردم را درگیر می‌کند. با توجه به علائم آزاردهنده بواسیر، لازم است تا این بیماری […]

با توجه به سبک زندگی و تغذیه جوامع امروزی، آمار ابتلا به بیماری‌هایی مثل بواسیر یا هموروئید هر روز در حال افزایش است. این بیماری که به عنوان یکی از شایع ترین عارضه‌های نشیمنگاهی شناخته می‌شود، بیشتر از نیمی از مردم را درگیر می‌کند. با توجه به علائم آزاردهنده بواسیر، لازم است تا این بیماری در مراحل اولیه درمان شود. 

اما دغدغه بسیاری از بیماران خجالت و ترس از مراجعه به دکتر و عنوان کردن علائم و شرایطی است که تجربه می‌کنند. همچنین بیماران معمولا نمی‌دانند که برای درمان بواسیر باید به چه پزشکی مراجعه کنند؟ برای دریافت پاسخ سوالات خود، در ادامه مقاله با ما همراه باشید:

بیماری بواسیر یا هموروئیدبیماری بواسیر یا هموروئید

بواسیر یا هموروئید یک مشکل رایج است و به معنی ایجاد تورم و التهاب در رگ‌های انتهای رکتوم و مقعد است. واریسی شدن عروق مقعد تقریبا برای 50 درصد از مردم یکبار در طول زندگیشان اتفاق می‌افتد و به همین دلیل بواسیر را به عنوان یکی از شایع ترین بیماری‌های نشیمنگاه می‌شناسند. معمولا علت عمده ایجاد این عارضه سبک زندگی غلط و وارد شدن فشار زیاد به ناحیه مقعد است. 

عواملی مثل یبوست مزمن، اسهال طولانی مدت، رابطه مقعدی، وزن زیاد، بی تحرکی، بارداری و زایمان به عنوان علت هموروئید شناخته می‌شوند. اگر عروق آسیب دیده و متورم در داخل مقعد باشند، بواسیر داخلی و در صورتیکه در خارج و اطراف مقعد قرار داشته باشند بواسیر از نوع خارجی است.

علائم هموروئید داخلی و خارجی

می‌توان گفت هر فردی با توجه به نوع و شدت بیماری بخشی از علائم این عارضه را تجربه می‌کند. معمولا اولین نشانه‌ای که افراد مبتلا به هموروئید داخلی با آن مواجه می‌شوند، خونریزی از مقعد است. البته هموروئید داخلی به چهار درجه مختلف تقسیم می‌شود و با توجه به شدت بیرون زدگی، گرید بواسیر از یک تا چهار تعیین می‌شود.

سایر علائم بواسیر که شدت آنها در نوع خارجی بیشتر است شامل موارد زیر است:

  • احساس درد و التهاب در ناحیه مقعد
  • خارش مقعد
  • توده های سخت در نزدیکی مقعد که حساس و دردناکند
  • احساس درد هنگام نشستن
  • خونریزی از رکتوم
  • احساس دفع ناکامل مدفوع

برای درمان هموروئید به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

اغلب افراد پس از مشاهده علائم به پزشک عمومی مراجعه می کنند. که البته برای کاهش هزینه ها می‌توانید این مرحله را حذف کرده و در ابتدا با متخصص گوارش مشورت نمایید. متخصص گوارش می‌تواند تمامی بیماری‌های مرتبط با گوارش از جمله بواسیر را درمان نماید.

به علاوه یکی از بهترین پزشک‌ها برای درمان بواسیر، دکتر متخصص جراح یا جراح عمومی است که تخصص و تجربه لازم در این زمینه را داشته باشد و نیز از روش‌های نوین درمانی استفاده نماید.

انتخاب پزشک مجرب موجب می‌شود، فرآیند بهبود و تشخیص هرچه سریع تر صورت گرفته و از پیشرفت بیماری جلوگیری شود. در مقابل انتخاب پزشک اشتباه، روند درمان می‌تواند با مشکلاتی جدید روبه رو شود.

بهترین زمان برای مراجعه و مشورت با پزشک متخصص درست بعد از شروع علائم و قبل از شروع درمان های خانگی است. زیرا ممکن است این روش‌ها نه تنها علائم را بهبود نبخشد، بلکه موجب تشدید آنها نیز گردد.

پیشنهاد میکنیم برای معاینه و درمان به دکتر بواسیر یا هموروئید در تهران مرکز درمان کلینیک که بصورت تخصصی در زمینه درمان بیماری های مقعد و نشیمنگاه با لیزر فعالیت داشته، مراجعه نمائید.

آزمایشات و تشخیص

پزشک برای تشخیص بواسیر در مرحله اول معاینه بالینی انجام می‌دهد. در صورتی که هموروئید خارجی باشد به راحتی با معاینه فیزیکی قابل تشخیص است. اما برای تشخیص بواسیر داخلی نیاز به انجام معاینات دقیق تر و بررسی داخل مقعد است. حتی در صورت نیاز ممکن است آزمایشات زیر انجام شود:

معاینه دیجیتال رکتوم: پزشک شما یک انگشت دستکش دار و روغن کاری شده را وارد مقعد می‌کند تا وریدهای متورم را احساس کند.

آنوسکوپی: دکتر از یک آنوسکوپ (لوله روشن) برای مشاهده پوشش مقعد و رکتوم استفاده می‌کند.

سیگموئیدوسکوپی: ارائه دهنده شما از یک سیگموئیدوسکوپ (لوله روشن با دوربین) برای مشاهده داخل قسمت پایینی (سیگموئید) کولون و رکتوم استفاده می‌کند. انواع روش ها شامل سیگموئیدوسکوپی انعطاف پذیر و سیگموئیدوسکوپی سخت (پروکتوسکوپی) است.

دکتر شما همچنین ممکن است یک کولونوسکوپی برای تایید یافته های سایر آزمایش ها یا بررسی علائم سرطان روده بزرگ انجام دهد. این آزمایش معمولا با بیهوشی انجام می‌شود.

بهترین راه‌های درمان بواسیر

روش‌های زیادی برای درمان بواسیر یا هموروئید وجود دارد که با توجه به شدت پیشرفت بیماری باید یکی از آنها را انتخاب کرد.اگر هموروئید شما از نوع درجه یک باشد، ممکن است با رعایت برخی نکات مربوط به تغذیه و سبک زندگی و مصرف دارو و پماد هموروئید تا حدی بهبود یابد. اما راه مطمئن و همیشگی برای درمان بواسیرهای پیشرفته، جراحی و لیزر است.

زیرا عروق هموروئید باید بطور کامل و ریشه ای درمان شوند و اگر بیرون زدگی و برآمدگی در اثر ابتلا به این بیماری ایجاد شده، باید توسط لیزر و جراحی بطور کامل حذف شود.

البته روش‌های جراحی بواسیر با ریسک بروز مشکلاتی مثل آسیب به عضلات اسفنکتر و بروز بی اختیاری، احتمال عفونت و عود مجدد بواسیر همراه است.

اما لیزر هموروئید یک روش نوین و قطعی برای از بین بردن این بیماری است که هیچ یک از عوارض عمل جراحی را به همراه ندارد و در زمانی کمتر از یک ساعت و به صورت سرپایی انجام می‌شود.

چه افرادی بیشتر در معرض این بیماری هستند؟

بواسیر زمانی اتفاق می‌افتد که فشار زیادی روی رگ‌های اطراف مقعد شما وارد می‌شود. علل و عوامل خطر احتمالی عبارتند از:

  • زور زدن در طول اجابت مزاج
  • نشستن طولانی مدت به خصوص روی توالت
  • داشتن یبوست یا اسهال مزمن
  • داشتن سابقه خانوادگی هموروئید
  • انجام مداوم بلند کردن اجسام سنگین یا سایر فعالیت هایی که بدن شما را تحت فشار قرار می دهد
  • داشتن چاقی
  • داشتن آمیزش جنسی مقعدی که می تواند هموروئید را تحریک کند
  • باردار بودن (بزرگ شدن رحم به ورید روده بزرگ فشار می آورد و باعث برآمدگی آن می شود)
  • سن بالای 50 سال

راه‌های پیشگیری

بهترین راه برای پیشگیری از هموروئید این است که مدفوع خود را نرم نگه دارید تا به راحتی دفع شود. برای پیشگیری از هموروئید و کاهش علائم این بیماری، نکات زیر را رعایت کنید:

مواد غذایی پرفیبر مثل میوه، سبزیجات و غلات بیشتری بخورید. انجام این کار مدفوع را نرم می کند و حجم آن را افزایش می دهد که به شما کمک می کند از زور زدن هایی که می‌تواند باعث هموروئید شود جلوگیری کنید. فیبر را به آرامی به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا دچار نفخ نشوید.

اگر یبوست دارید از مکمل‌های فیبر استفاده کنید. اکثر مردم مقدار توصیه شده فیبر (20 تا 30 گرم) در روز را در رژیم غذایی خود به اندازه کافی دریافت نمی‌کنند. مطالعات نشان داده اند که مکمل های فیبر بدون نسخه، مانند پسیلیوم (متاموسیل) یا متیل سلولز (سیتروسل)، علائم کلی و خونریزی ناشی از هموروئید را بهبود می بخشد.

  • به مقدار زیاد مایعات بنوشید. هر روز شش تا هشت لیوان آب و مایعات دیگر بنوشید تا به نرمی مدفوع کمک کنید.
  • از زور زدن پرهیز کنید. ایجاد فشار و زور زدن و حبس نفس هنگام تلاش برای دفع مدفوع، فشار بیشتری را در وریدهای قسمت پایین رکتوم ایجاد می کند.
  • به محض احساس نیاز برای دفع به دستشویی بروید. اگر برای دفع مدفوع صبر کنید، مدفوع شما خشک می شود و دفع آن سخت تر می شود.
  • ورزش کنید و تحرک کافی داشته باشید. برای کمک به جلوگیری از یبوست و کاهش فشار روی رگ‌ها که می تواند با ایستادن یا نشستن طولانی مدت رخ دهد، فعال بمانید. ورزش همچنین می تواند به کاهش وزن اضافی کمک کند که ممکن است در ایجاد هموروئید شما نقش داشته باشد.
  • از نشستن طولانی مدت خودداری کنید. نشستن بیش از حد طولانی، به ویژه روی توالت، می تواند فشار روی رگ های مقعد را افزایش دهد.

https://www.webmd.com/digestive-disorders/understanding-hemorrhoids-basics