کسب و کارها

بررسی دلایل اوج‌گیری قیمت آهن‌آلات در سال 1401

مقاطع فولادی و آهن‌آلات، ازجمله کالاهای حیاتی در صنایع و روزمره ما به‌شمار می‌آیند. اکنون که در ماه‌های آغازین سال 1401 و بهترین فصل سال برای شروع پروژه‌های ساخت‌وساز قرار داریم، بررسی قیمت لحظه‌ای آهن‌آلات و شناخت عوامل مؤثر بر تغییر آن، نقش بسیار مهمی در سود و زیان پروژه‌ها خواهد داشت. در ادامه، نگاهی […]

مقاطع فولادی و آهن‌آلات، ازجمله کالاهای حیاتی در صنایع و روزمره ما به‌شمار می‌آیند. اکنون که در ماه‌های آغازین سال 1401 و بهترین فصل سال برای شروع پروژه‌های ساخت‌وساز قرار داریم، بررسی قیمت لحظه‌ای آهن‌آلات و شناخت عوامل مؤثر بر تغییر آن، نقش بسیار مهمی در سود و زیان پروژه‌ها خواهد داشت. در ادامه، نگاهی دقیق به عوامل مؤثر بر قیمت تیرآهن، میلگرد و پروفیل خواهیم داشت و شرایط بازار آهن‌آلات در سال 1401 را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

قیمت آهن‌آلات در بهار 1401

«قیمت میلگرد در بازار آزاد تهران از 18 هزار تومان عبور کرد» یکی‌از تکان‌دهنده‌ترین تیترهای خبری در یک ماه اخیر بود که از رکوردی جدید در بازار آهن‌آلات خبر می‌داد. بررسی بازار آزاد تهران نشان می‌دهد درحالی‌که تنها کمتر از یک ماه از آغاز سال 1401 گذشته است، شاهد خریدوفروش میلگرد سایز 16 با قیمت 18000-18800 تومان و شمش فولاد کیلویی 15 هزار تومان بوده‌ایم. اکنون سؤال اصلی این است که دلیل اصلی افزایش قیمت آهن (https://ahanportal.com/) چیست و آیا این روند ادامه پیدا می‌کند؟

رشد قیمت در بازار آهن آلات به عوامل مختلف زیادی بستگی دارددلایل رشد قیمت در بازار آهن‌آلات

افزایش قیمت در بازار آهن می‌تواند دلایل متعددی با منشأ داخلی و بین‌المللی داشته باشد. ازجمله مهم‌ترین دلایلی که در سال 1401 نقش تعیین‌کننده‌ای خواهند داشت، موارد زیر را می‌توان نام برد:

افزایش تقاضا در فصل گرما

آغاز بهار و فصل‌های گرم، همواره با شروع پروژه‌های ساخت‌وساز جدید و افزایش تقاضا برای مقاطع فولادی و آهنی همراه بوده است. با افزایش تقاضا، طبق روال همیشگی قیمت‌ها نیز بالاتر می‌روند؛ اما این اوج‌گیری بی‌سابقه تنها به‌دلیل تقاضای بیشتر نبوده است. با توجه به‌بودجه‌بندی‌های دولت برای سال 1401، تعداد پروژه‌های عمرانی کشور نیز بیشتر خواهند شد؛ بنابراین، میزان تقاضا بالاتر از حد معمول خواهد بود. این امر می‌تواند تأثیر چشمگیری بر بازار آهن و فولاد بگذارد و قیمت تیرآهن و میلگرد را افزایش دهد.

احتمال قطعی برق صنایع

تابستان سال 1400، پر از قطعی برق در صنایع و حتی منازل بود. باتوجه به‌سرعت گرم شدن هوا در اولین ماه سال و خبرهایی که از طریق برخی فعالان صنفی به‌گوش می‌رسد، به نظر می‌رسد که امسال از اردیبهشت شاهد آغاز قطعی برق صنایع برای 4 ماه خواهیم بود. خبر احتمال قطعی برق شرکت‌های تولیدکننده شمش فولاد در هفته‌های آینده کافی بوده است تا قیمت شمش و مقاطع فولادی طی هفته دوم سال اوج بگیرد

با نزدیک شدن به تابستان، افزایش گرما و کاهش بارش، احتمال قطعی‌ها و خاموشی خطوط تولید، قیمت کالاهای آهنی و فولادی تا حد قابل‌توجهی افزایش پیدا می‌کند. این امر به‌معنای تداوم سیر صعودی قیمت پروفیل، تیرآهن و شمش در ماه‌های آتی است.

یکی از دلایل افزایش قیمت میلگرد در سال 1401، قطعی برق صنایع استافزایش قیمت گاز

گاز، به‌عنوان سوخت موردنیاز برای روشن ماندن کوره کارخانه‌های تولیدکننده مقاطع فولادی و آهن‌آلات، طی چند هفته اخیر از 10 تا 20 درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است. این امر توانسته تأثیر چشمگیری بر هزینه‌های تولید بگذارد و میلگردها و شمش را قیمت بالاتری از درب کارخانه روانه بازار کند.

افزایش قیمت انرژی در دنیا

پیش از ورود به سال جدید، جنگی میان دو کشور روسیه و اوکراین صورت گرفت که تا به امروز ادامه یافته است. درحالی‌که بخش مهمی از انرژی دنیا توسط اوکراین تأمین می‌شود، با شروع جنگ شاهد خروج کامل این کشور از بازار انرژی بوده‌ایم. از طرف دیگر، 45 میلیون تن از سنگ‌آهن موردنیاز دنیا توسط کشور اوکراین تأمین می‌شود؛ بنابراین، تداوم جنگ می‌تواند قیمت آهن‌آلات و سنگ‌آهن را در سطح جهانی افزایش دهد.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که حتی اگر طی یک ماه آینده جنگ میان دو کشور روسیه و اوکراین متوقف شود، همچنان نمی‌توان انتظار داشت که قیمت میلگرد، شمش و سایر کالاهای فولادی در بازارهای جهانی روند نزولی پیدا کند؛ زیرا برای فعالیت مجدد و بازگشت تمام و کمال شرکت‌های اوکراینی به حالت طبیعی خود، بین 6 ماه تا 1 سال زمان نیاز است.

طبق نظر کارشناسان آهن پرتال:

“باتوجه به گسترش طرح‌های مقاوم‌سازی سازه‌ها و استفاده از میلگرد در پروژه‌های مختلف، کیفیت و قیمت میلگرد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شد. اطلاع کامل از قیمت روز میلگرد و زمان درست برای خرید آن، نقش پررنگی در کاهش هزینه‌های ساخت هر سازه‌ای خواهد داشت. تغییرات قیمت میلگرد امروز، به نوسان قیمت شمش آهن، نرخ ارز و حمل‌ونقل وابسته است. از پرکاربردترین میلگرد‌های تولیدی، می‌توان به میلگردهای سایز 14، 16 و 18 اشاره کرد که به‌طور گسترده در ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌‌گیرند.”

قیمت دلار آزاد و نیمایی

یکی‌از مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده قیمت پروفیل، تیرآهن و میلگرد موجود در بازار، هزینه تولید است. حال اینکه بخش بسیار مهمی از هزینه تولید، صرف خرید مواد اولیه از بازارهای جهانی می‌شود. باوجود تحریم‌هایی که بر صنایع فعال در ایران اعمال‌شده‌اند، تهیه مواد اولیه بسیار دشوار و هزینه‌بر است؛ زیرا ارزش پول ایران در برابر دلار و یورو بسیار پایین است و واردات مواد اولیه در چنین شرایطی، شرکت‌ها را متحمل هزینه‌های سنگینی می‌کند. تغییر نرخ ارز و کاهش ارزش ریال می‌تواند این شرایط را دشوارتر نیز کند؛ بنابراین، قیمت دلار نیمایی تأثیر مستقیمی بر بازار آهن‌آلات خواهد داشت.

نرخ تورم هم باعث افزایش قیمت پروفیل و میلگرد و تیرآهن شده استنرخ تورم

نرخ تورم، یکی دیگر از عوامل مؤثر بر قیمت تیرآهن، میلگرد و پروفیل است. درواقع هرچه نرخ تورم بالاتر باشد، قیمت مقاطع فولادی و آهن‌آلات نیز بیشتر خواهد بود.

قیمت نفت

برای بررسی بازار آهن‌آلات، خریداران همواره یک چشم خود را به نمودار قیمت نفت می‌دوزند؛ زیرا حدوداً 15 درصد از قیمت محصولات فولادی و آهنی به قیمت این سوخت ارزشمند وابسته است.

نیاز صنایع وابسته

از گوشی‌ها، وسایل آشپزخانه، تلویزیون و خودرو گرفته تا ساختمان‌ها همگی بر پایه آهن‌آلات ساخته شده‌اند. بنابراین، صنایع متعددی وجود دارند که برای راه‌اندازی و روشن‌ماندن خطوط تولید خود به کالاهای فولادی و آهنی نیاز دارند. هرچه نیاز این صنایع افزایش پیدا کند، تقاضا در بازار بیشتر می‌شود و افزایش قیمت را به‌همراه دارد. برای مثال، صنعت خودروسازی و ساختمان‌سازی دو نمونه از مهم‌ترین و پرمصرف‌ترین صنایع مصرف‌کننده آهن‌آلات هستند و می‌توانند تأثیر چشمگیری بر قیمت میلگرد، تیرآهن و پروفیل موجود در بازار داشته باشند.

طبق نظر کارشناسان آهن پرتال:

“عوامل مختلفی بر افزایش قیمت محصولات فولادی در سال 1401 تاثیرگذار هستند؛ از بین تمامی فاکتورهای موجود، اثر نرخ تورم، افزایش قیمت ارز و تحولات بازارهای جهانی فولاد بر اوج گیری قیمت آهن آلات مشهودتر است.”

روند قیمت آهن‌آلات در سال 1401

باتوجه‌به عوامل مؤثر بر قیمت و شرایط موجود، به‌نظرمی‌رسد که قیمت آهن آلات، در ماه‌های آتی همچنان روند صعودی خود را حفظ خواهد کرد. درحال‌حاضر قیمت انرژی‌های موردنیاز صنایع رو به افزایشند و به نظر نمی‌رسد که نرخ تورم و ارز در آینده نزدیک رو به کاهش برود. تیم مذاکره‌کننده ایران در وین نیز تاکنون نتوانسته است قدمی به‌سوی کاهش تحریم‌ها بردارد؛ بنابراین، بررسی‌ها نشان می‌دهند که پیش‌بینی روند نزولی برای قیمت پروفیل، تیرآهن، شمش و میلگرد بسیار امیدوارانه و دور از واقعیت است. در این میان امکان دارد تغییرات شرایط و رویدادهای سیاسی و بین‌المللی بتواند نوساناتی در این بازار ایجاد کند؛ اما کاهش چشمگیری در انتظار بازار آهن‌آلات نخواهد بود.

 سخن پایانی

پیش‌بینی بازار آهن‌آلات، عموماً بر اساس دو روش تحلیل تکنیکال و بنیادی انجام می‌شوند. این دو تحلیل، روند کنونی بازار و اخبار مرتبط با عوامل مؤثر بر قیمت‌ها را در نظر می‌گیرند. بنابراین، دقت آن‌ها بالا بوده و نتیجه‌ای نزدیک به واقعیت را به‌دست می‌آورند. لازم به‌ذکر است که پیش‌بینی هرچه نزدیک‌تر باشد، دقت آن کمتر خواهد بود. این درحالی است که پیش‌بینی‌های بلندمدت به واقعیت نزدیک‌تر خواهند بود؛ بنابراین، سیگنال‌های دقیق‌تری برای خریدوفروش به شما می‌دهند.

منبع: https://ahanportal.com/blog/10290/