نحوه استعلام جریمه طرح ترافیک

در سال های گذشته مردم برای بسیاری از پرداخت های روزمره خودشان مانند کرایه تاکسی، بلیط مترو، خریدهای روزانه و … به پول خرد نیاز داشتند؛ اما تهیه پول خرد برای آن ها یک دردسر بزرگ بود. از اوایل سال 1390 پرداخت های آنلاین توسعه پیدا کرد و تقریبا نقش اسکناس در زندگی روزمره کم […]

در سال های گذشته مردم برای بسیاری از پرداخت های روزمره خودشان مانند کرایه تاکسی، بلیط مترو، خریدهای روزانه و … به پول خرد نیاز داشتند؛ اما تهیه پول خرد برای آن ها یک دردسر بزرگ بود. از اوایل سال 1390 پرداخت های آنلاین توسعه پیدا کرد و تقریبا نقش اسکناس در زندگی روزمره کم رنگ  شد. هر شخص می تواند با داشتن گوشی هوشمند و نصب یک اپلیکیشن بسیاری از پرداخت های روزانه خودش را انجام دهد. یکی از بهترین اپلیکیشن ها، اپلیکیشن پرداخت الکترونیک بانک پاسارگاد (پی پاد) است که کارایی های زیادی را در اختیار کاربران قرار می دهد؛ از جمله  این کارایی ها، استعلام و پرداخت طرح ترافیک است.

در این مقاله قصد داریم به نحوه استعلام جریمه طرح ترافیک و پرداخت آن بپردازیم؛ اگر شما هم قصد دارید از جریمه های خودتان مطلع شوید و آن را پرداخت کنید تا آخر همراه ما باشید.

هر آنچه که باید در مورد طرح ترافیک بدانید

آلودگی هوا و افزایش ترافیک در کلان شهرها باعث شد مسئولان به فکر طرحی باشند که بتوانند ترافیک را کنترل کنند و از آلودگی هم بکاهند. طرح ترافیک راه کاری است که در بسیاری از شهرهای بزرگ اجرا شد و مردم تهران اولین بار در سال 1358 با این طرح آشنا شدند. در آن زمان طرح به گونه ای اجرا می شد که تردد خودروهای تک سرنشین از اوایل صبح تا ساعت 10 در مرکز شهر ممنوع بود. در سال 1384 آلودگی شهر تهران نگران کننده بود و برای کاهش آن طرح زود و فرد اجرایی شد.

طرح زوج و فرد چند سال ادامه داشت و در سال 1398 برای بهترشدن آن، طرح آلودگی هوا در تیر همان سال جایگزین طرح زوج و فرد شد. براساس طرح جدید رانندگان برای ورود به محدوده طرح باید کارت معاینه فنی را ارائه دهند و همچنین در سایت شهرداری تهران ثبت نام کرده باشند. اگر رانندگان این شرایط را رعایت می کردند می توانستند به راحتی وارد محدوده طرح شوند و عوارض آن از کارت شهروندی کسر می شد.

در سال 1400 رانندگان برای ورود به محدوده طرح علاو بر ثبت نام در سایت تهران من، باید نسبت به رزرو محدوده طرح اقدام می کردند. رزرو به صورت روزانه انجام می شد و درصورتی که ظرفیت تکمیل باشد، راننده نمی توانید وارد محدوده شود. اگر راننده ای بدون رزرو وارد محدوده شود، جریمه طرح برای او اعمال خواهد شد. مقدار این جریمه با توجه به عوامل متعددی حساب می شود. البته ناگفته نماند هر خودرو در هر فصل از سال می تواند به مدت 20 روز و بدون جریمه وارد محدوده طرح شود.

چگونه جریمه طرح ترافیک را پرداخت کنیم؟

برای استعلام طرح ترافیک و پرداخت آن می توانید از روش های زیر استفاده کنید:

  • سایت تهران من
  • کد دستوری
  • دفاتر الکترونیک شهری
  • دفاتر پیشخوان دولت
  • اپلیکیشن های پرداخت آنلاین

اپلیکیشن پرداخت الکترونیک بانک پاسارگاد به عنوان جایگزینی برای همه اپلیکیشن های پرداخت آنلاین ارائه شده است. از قابلیت های این نرم افزار می توان به پرداخت خلافی خودرو، عوارض آزادراه، کرایه تاکسی و پرداخت طرح ترافیک اشاره کرد. شما بدون مراجعه به جای خاص و تنها با اتصال گوشی هوشمندتان به اینترنت می توانید جریمه طرح ترافیک را پرداخت کنید.

استعلام و پرداخت طرح ترافیک با اپلیکیشن پی پاد

برای پرداخت طرح ترافیک با اپلیکیشن پی پاد مراحل زیر را به صورت گام به گام انجام دهید:

۱- اپلیکیشن پی پاد را باز کنید و روی طرح ترافیک ضربه بزنید؛

روش پرداخت جریمه طرح ترافیک با پی پاد

۲- در قدم دوم، باید شماره پلاک خودتان را وارد کنید؛

این پنجره شامل سه قسمت است. شما باید ابتدا نوع خودرو خودتان را تعیین کنید. اگر وسیله نقلیه دارای پلاک عادی است تیک آن را بزنید و اگر خودرو دارای پلاک معلولین است تیک آن را آبی کنید. کادر مربوط به عنوان پلاک خودرو اختیاری است؛ اگر تمایل داشته باشید، می توانید یک نام برای آن وارد کنید. در پایین صفحه شما باید شماره پلاک خودرو را وارد کنید. بعد از این که شماره پلاک را وارد کردید دکمه ثبت پلاک را بزنید. در واردکردن شماره پلاک دقت داشته باشید.

طرح ترافیک پی پاد

۳- در این مرحله مقدار جریمه طرح ترافیک خودرو شما نشان داده می شود که می توانید آن را پرداخت کنید.

اگر موجودی کیف پول پی پاد از مقدار جریمه بیشتر باشد می توانید به راحتی با زدن دکمه پرداخت آن را نهایی کنید؛ اما درصورتی که مقدار موجودی کمتر از جریمه باشید با زدن دکمه پرداخت می توانید موجودی کیف پول را افزایش دهید و جریمه طرح را پرداخت کنید.

در این صفحه می توانید تعداد روزهای تردد مجاز مصرف شده سال جاری را به صورت تفکیک شده برای هر فصل مشاهده کنید.

سریع ترین روش پرداخت طرح ترافیک با اپلیکیشن پی پاد

براساس قانون جدید طرح ترافیک اگر شما بدون رزرو وارد محدوده طرح شوید، جریمه خواهید شد؛ اما چطور می توان از میزان جریمه خودرو اطلاع پیدا کرد؟ برای استعلام و پرداخت این جریمه روش های مختلفی مانند سایت تهران من، کدهای دستوری، دفاتر الکترونیک شهری یا مراجعه به دفاتر پیشخوان وجود دارد؛ اما یکی از روش های سریع برای استعلام و پرداخت طرح ترافیک استفاده از اپلیکیشن پی پاد است. شما به کمک این نرم افزار و انجام چند مرحله ساده می توانید جریمه خودرو را پرداخت کنید.

سوالات متداول

  1. اگر در پرداخت طرح ترافیک اشتباه کنیم، آیا امکان بازگشت وجه وجود دارد؟

خیر؛ اگر در واردکردن اطلاعات خودرو دقت نکنید و به اشتباه جریمه را پرداخت کنید، امکان بازگشت وجه وجود ندارد.

  1. آیا می توانیم جریمه خودروی شخصی دیگری را پرداخت کنیم؟

بله؛ شما با اطلاع از شماره پلاک خودروی مورد نظر می توانید جریمه آن را پرداخت کنید.

  1. آیا امکان مشاهده تعداد روزهای تردد مجاز مصرف شده با پی پاد وجود دارد؟

بله؛ با اپلیکیشن پی پاد می توانید تعداد روزهای تردد مجاز مصرف شده در هر فصل از سال به صورتی تفکیک شده مشاهده کنید.