زغال فشرده بدون بو و بدون دود چیست ؟

عبارت زغال تصویر ذهنی از چوب های تکه تکه و سوخته در ذهنها ایجاد میکند. با توسعه دانش دیگر زغال های قدیمی کارایی و بازدهی مطلوبی ندارند چرا که امروزه زغالهایی تولید می شود که نتها بازدهی بالا تری دارند بلکه ویژگی هایی همچون بدون دود و بدون بو و … را نیز برخوردار هستند […]

عبارت زغال تصویر ذهنی از چوب های تکه تکه و سوخته در ذهنها ایجاد میکند. با توسعه دانش دیگر زغال های قدیمی کارایی و بازدهی مطلوبی ندارند چرا که امروزه زغالهایی تولید می شود که نتها بازدهی بالا تری دارند بلکه ویژگی هایی همچون بدون دود و بدون بو و … را نیز برخوردار هستند ، به این ترتیب برای استفاده از زغال کبابی یا زغال شومینه و یا زغال قلیون دیگر به دنبال خورده چوب ها نمی رویم بلکه از ذغال فشرده یا به اصطلاح ذغال چینی استفاده میکنیم.

 زغال فشرده بدون دود و بو یا چینی

زغالهای فشرده از ترکیب ( خرده های چوب درختان صنعتی مانند افرا ، سپیدار ، صنوبر ، گیلاس به همراه پوست میوه گردو و خاک مخصوص ) تولید میشوند.

این ترکیبات با دستگاه مخصوصی به ابعاد مختلفی در می آیند و با درجه فشردگی خاصی پرس می شوند، ابعاد مختلف بستگی به نوع زغال کبابی یا زغال شومینه و یا زغال قلیان دارد. از لحاظ ظاهری در اندازه های کوچک و یا بزرگ چهار گوش یا شش گوش هستند و حفره ای در وسط خود دارند، در ادامه دلیل شکل ظاهری و حفره میانی زغالها را بررسی می کنیم.

زغالهای فشرده مانند دیگرمحصولات تولیدی از درجه کیفی بالا و یا پایین برخور دار هستند این کیفیت بستگی به نوع مواد تولیدی دارد؛ به طور مثال اگر از پوست دیگر میوه ها مانند پسته یا فندق به جای پوست گردو استفاده شود دیگر آن زغال بدون بو و بدون دود نیست و همراه با جرقه زدن روشن می شود و همچنین دود و بوی آن باعث ایجاد سر درد و سرفه می شود.

شرکت تولیدی و یخش زغال پارس جزو قدیمی ترین و بزرگ ترین تولید و صادر کنندگان انواع زغالهای فشرده بدون بو و دود در ایران است. ( zoghalpars.ir )

چرا به زغال فشرده زغال چینی می گویند ؟

دلیل نام گذاری این ذغال به زغال چینی  به نیمه اول قرن 20 و درکشور ژاپن بر می گردد!!!! در آن زمان این فرمول ترکیب این نوع ذغال در ژاپن کشف شد و با گذشت چندین سال با توجه به کارایی و ویژگی های منحصر به فرد خود به شدت مورد استفاده قرار گرفت.

با گذشت زمان استفاده از این نوع سوخت در کشورهای همسایه ژاپن یعنی چین و کره گسترش پیدا کرد. به طوری که دیگر مبدا این ذغال را کشور ژاپن نمی دانستند چرا که تولید کننده و حتی صادر کننده عمده و اصلی آن کشور چین شده بود.

در کشور پر جمعیت چین به دلیل محبوبیت بسیار زیاد، این محصول در ده های نود میلادی به شدت رونق داشت و در اکثر کارخانه جات جزو سوخت های مهم و اصلی مورد استفاده قرار گرفت. به دلیل تولید بسیار بالای کشور چین، این محصول در ده 90 میلادی زغال فشرده از کشور چبن به دیگر کشور های آسیایی و اروپایی راه یافت از این رو به ذغال چینی معروف گشت. در ایران نیز استفاده و تولید ذغال فشرده در اوایل ده نود شمسی با کارخانه های بزرگی مانند زغال پارس گسترش پیدا کرد.

ویژگی های زغال فشرده

زغال

شکل ظاهری خاص

شکل ظاهری چهار و یا شش ضلعی این ذغال چند ویژگی منحصر به فرد را به آن می دهد. این شکل ظاهری با داشتن حفره ای در وسط خود باعث بهتری سوختن و رسیدن اکسیژن به سراسر زغال می شود. از طرفی شکل منظم و چهار گوش آن حمل و نقل را تسهیل می کند.

زغال بدون بو و بدون دود

ویژگی بسیار مهم و منحصر به فرد این محصول بدون و بدون بو بودن آن است چرا که این ویژگی خیلی از زحماتی که در گذشته با زغال های معمولی داشتیم را بر طرف می کند.

ذغال های معمولی یا همان لیمو دارای بو هستند این موضوع در پخت غذا تاثیر منفی دارد چرا که مزه واقعی غذا را تغییر میدهد ، همچنین زغالهای معمولی دارای دود و خاکستر هستند این موضوع نیز در مکان های سر بسته باعث ایجاد سر درد می گردد.

زغالهای معمولی با بو و دود بسیار زیاد باعث انتشار دود و بو در فضا و احساس بد در انسان می شود، این بو منتشر شده برای مدت ها در فضا بسته باقی می ماند و از بین بردن بوی آن در محیط های بسته را غیر ممکن م سازد. دود حاصله از غالهای طبیعی در هنگام آتش گرفتن چشم ها را آزار میدهد و همچنین بوی منتشر شده از این نوع زغالهای باعث بو گرفتن لباسها میگردد.

کیفیت و زمان حرارت دهی بیشتر

این نوع زغالهای نتها بدون دود و بو هستند بلکه مزیت بسیار مهم دیگری نیز دارند، بدین ترتیب که در میزانی مشخص از زغال های معمولی در برابر زغالهای فشرده شده ، زغال فشرده در حدود سه الی چهار برابر زمان حرارت دهی بیشتری نسبت به زغالهای معمولی دارند. این زمان حرارت دهی در تمامی انواع محصولات زغال کبابی ، زغال قلیان و یا زغال شومینه بسیار مهم است به خصوص در مورد ذغال های شومینه که لازمه آن زمان حرارت دهی بالا است.

به منظور خرید انواع ذغال های بدون و دود به فروشگاه اینترنتی زغال پارس zoghalpars.ir مراجعه نمایید.


پایان رپورتاژ آگهی

لینک کوتاه :    bit.ly   tinyurl   is.gd   cutt.ly