معرفی سرور اچ پی  DL380 Gen8

کمپانی HP در حال حاضر یکی از موفق ترین شرکت ها در زمینه تولید سرورها است. از بزرگترین مزایای سرور اچ پی، تنوع بسیار زیاد مدل های آن بر مبنای نیازهای مختلف مشتریان است. بنابراین یکی از مهمترین معیارها در تعیین قیمت، نوع سرور مورد نظر خواهد بود. این تنوع موجب می شود که مشتریان […]

کمپانی HP در حال حاضر یکی از موفق ترین شرکت ها در زمینه تولید سرورها است. از بزرگترین مزایای سرور اچ پی، تنوع بسیار زیاد مدل های آن بر مبنای نیازهای مختلف مشتریان است. بنابراین یکی از مهمترین معیارها در تعیین قیمت، نوع سرور مورد نظر خواهد بود. این تنوع موجب می شود که مشتریان با توجه به نیازهای فعلی خود، سروری متناسب را با بودجه ای مقرون به صرفه تهیه نموده و در آینده نیز در صورت نیاز، امکان ارتقای آن را براحتی داشته باشند.

اما در این بین، یکی از محبوب ترین سرورهای HP در بازار ایران، سری DL380 سه نسل G9 , G8 و G10 عرضه شده و در بازار ایران هم موجود است. این مقاله قصد دارد نسخه Gen8 این سرور را مورد بررسی و ارزیابی قرار داده و با معرفی خصوصیات، مشخصات فنی و ویژگی های آن خرید سرور HP ProLiant DL380 G8 را ساده تر کنیم.

سرور HP ProLiant DL380 Gen8 برای دیتاسنتر هایی که به سرورهای رکمونت دو سوکته احتیاج دارند، طراحی و ساخته شده است. این سرور با کابل کشی ساده و خوب قابلیت دسترسی ساده به قطعات برای تعویض و ارتقاء را فراهم آورده است. طراحی سینی حامل SmartDrive جدید اچ پی شامل چراغ های  LED است که برای مدیرانIT  روش ساده ای برای چک کردن وضعیت  HDD است.

پردازنده سرور  HPE ProLiant DL380 Gen8

در سرورهای HP DL380 نسل هشتم به دو سوکت پردازنده FCLGA 2011 مجهز شده که یا می توان از پردازنده های خانواده Intel E5-2600  در آن ها استفاده کرد، و یا از پردازنده های خانواده  E5-2600 v2. پردازنده های V2 نسبت به نسل های قبلی حدود 35 درصد افزایش عملکرد را ارائه می دهند.

این محصول با استفاده از رید کنترلر P420 با ماژول های فلش بک FBWC، افزایش سرعت، قدرت و محافظت از داده های شما را به ارمغان می آورد .ضعیف ترین پردازنده این سری E5-2603v1 با چهار هسته و قویترین E5-2697v2 با دوازده هسته می باشد.

حافظه رم سرور  HPE ProLiant DL380 G8

اچ پی فناوری SmartMemory خود را در سرورهای سری ProLiant Gen8 معرفی کرده است. HPE SmartMemory توسط خود این شرکت تست شده و شرایط لازم را برای تحویل بالاترین سطح از عملکرد و پهنای باند را دارا ست. هر پردازنده 4 کانال حافظه را با سه DIMM در اختیار دارد و این یعنی به طور کلی در هر پردازنده دوازده DIMM وجود دارد که در حالت دو پردازنده ای این تعداد به 24 عدد می رسد.

این سیستم از ماژول های حافظه بافر نشده (UDIMM)، رجیستر شده (RDIMM) و کاهش  بار (LRDIMM) پشتیبانی می کند. با استفاده از LRDIMM، این سیستم می تواند با استفاده از 24 عدد ماژول حافظه 32 گیگابایتی از حداکثر 768 گیگابایت پشتیبانی کند. سرعت حافظه حداکثر 1066 مگاهرتزی در سرور نسل هشتم HP پشتیبانی می شود اما ظرفیت به مدل پردازنده، نوع حافظه و پیکربندی حافظه هم بستگی دارد.

در مورد پشتیبانی از رم، شرکت HP دست کاربران رو باز گذاشته و امکان پشتیبانی از طیف گسترده ای از رم های خانواده DDR3 را در این سرور قرار داده است. رم های سری 8500R, 10600R, 12800R و 14900R مدل رم های پیش بینی شده برای این سرور هستند که بسته به نوع پردازنده تعبیه شده در سیستم متغیر می شود. به عنوان مثال در پردازنده E5-2620 V1 می توانید از سری 12800R با باس 1600 مگاهرتز و در پردازنده E5-2660 V2 از رم 14900R با باس 1866 مگاهرتز استفاده کنید.

ذخیره سازی سرور  HP ProLiant DL380 Gen8

بسته به پیکربندی مورد نظر، سرور HPE ProLiant DL380 Gen8 می تواند از پیکربندی های 16SSF,   8SFF,   و    25SFF  و 8LFF و 12LFF پشتیبانی کند. هر دو پیکربندی های 8SFF و 8LFF می توانند از درایو نوری پشتیبانی کنند. پیکربندی 16SFF نیاز به اضافه کردن یک کنترلر دوم برای کیج هارد دوم دارد، هر دو پیکربندی های 12LFF و 25SFF شامل توسعه دهنده های داخلی می باشند که توسط کنترلر تعبیه شده ارائه می شود.

اما بیشترین سوالات در مورد این سرور مربوط به هاردهای پشتیبانی شده در مورد این سرور است. به طور کلی این سرور با استفاده از کنترلر  P420i تعبیه شده در مادر بود می تواند تعداد 24 عدد هارد را پشتیبانی کند. انواع حافظه  SSD و  HDD با اینترفیس SAS و  SATA در سایز های 2.5 اینچ و 3.5 اینچی را می توان در DL380 G8 استفاده کرد. اما برای پشتیبانی از سایز های 2.5 یا 3.5 نیاز به شاسی های متفاوتی از این سرور است.

مدیریت و کنترل سرور  HP ProLiant DL380 Gen8

سرور HPE ProLiant DL380 Gen8 دارای نرم افزار مدیریت با قابلیت های گسترده است. مجموعه ای کامل از ویژگی های تعبیه شده در تمام نسخه های استاندارد سرور  ProLiant Gen8 وجود دارد تا قابلیت های مدیریت تعبیه شده از طریق iLO4.0  یکپارچه شده HP فراهم شود.

Integrated Lights-Out یا به صورت مخفف iLO ، یک پردازنده (چیپ) مدیریت از راه دور سرور تعبیه شده روی برد در سرورهای HP ProLiant است. این تکنولوژی امکان مشاهده و کنترل سرورهای HP از راه دور را فراهم می کند. HP iLO یک ابزار قدرتمند است که راه های مختلفی را برای پیکربندی، به روز رسانی، مشاهده (مانیتورینگ) و اجرا از راه دور در اختیار کاربر قرار می دهد.

پورت  iLO به کاربران اجازه مدیریت سرور را بدون اشغال پورت های اترنت گیگابایت، فراهم می آورد. iLO پیشرفته امکان مدیریت از راه دور سرور و صرفه جویی در وقت را فراهم می آورد.  HPE Smart Update زمان توسعه و استقرار را کاهش می دهد و اجازه ارتقاء زیرساخت های سرور را به صورت امن و مطمئن فراهم می آورد. قابلیت Integrated Lifecycle      Automation  یکی از قابلیت های نظارت سلامت، و هشدار دهنده ایست که نگهداری نرم افزار سیستم و فریمویر Firmware  را به صورت خودکار فراهم می آورد.

ابزار مدیریت  iLO به کاربر اجازه تغییرات زیر را به صورت از راه دور (Remote) می دهد:

  • روشن و خاموش کردن سرور
  • ری استارت کردن سرور
  • مشاهده سرور بدون در نظر رفتن وضعیت سیستم عامل
  • اندازه گیری میزان استفاده توان مصرفی
  • نصب و راه اندازی برنامه های تکمیلی، به روز رسانی firmware، به روز رسانی آنتی ویروس های از طریق پوشه ها و رسانه های مجازی
  • دسترسی به فهرست تغییرات و رویدادها

سیستم عامل سرور  HPE ProLiant DL380 Gen8

در این سرورها می توانید انواع سیستم عامل ها و نرم افزار های مورد نظر خود را نصب کنید. در ادامه می توانید لیست سیستم عامل هایی که توسط سرور  DL380 Gen8 پشتیبانی میشوند را مشاهده کنید.

  • Microsoft Windows Server
  • Canonical Ubuntu
  • Red Hat Enterprise Linux (RHEL)
  • SUSE Linux Enterprise Server (SLES)
  • Oracle Linux
  • VMware
  • Citrix XenServer

سرور اچ پی ای ProLiant DL380 Gen8 از سری رکمونت در اندازه 2 یونیت  و سرور ProLiant DL360 Gen8 از اندازه 1 یونیت است. همانطور که اشاره شد این سرور از پردازنده اینتل مدل E5-2600  پشتیبانی می‌ کند و شرکت ‌هایی را هدف قرار داده که به دنبال سرورهای قابل نصب در رک هستند که بتواند از عهده وظایف سنگین برآیند. اچ پی با قاطعیت ادعا کرده که می ‌تواند مصرف برق را در طولانی مدت کاهش داده و زمان برای حل مشکلات و هزینه های عملیاتی را نیز به شدت کم کند.

سرورهای نسل هشتم اچ پی اولین سری از سرورهای ProLiant هستند که به آرایه سه بعدی از سنسور های حرارتی اچ پی مجهز شده و خنک سازی بهتر و مصرف انرژی کمتری را ارائه می کنند. HPE SmartMemory همچنین برای بهبود عملکرد بیش از 17 درصدی نسبت به ماژول های حافظه استاندارد معرفی شدند.

بی شک  HP ProLiant DL380 Gen8 یکی از بهترین و پر فروش ترین سرورهای دنیا به حساب می آید. یک سرور جمع و جور که بسته به نیاز کاربر می تواند هر نوع کانفیگی را داشته باشد و از رم پایین گرفته تا حرفه ای ترین پردازنده ها را پشتیبانی کند. اگر DDR3  بودن رم های این سرور به نظرتان نقص به حساب نیاید، می توان لقب بی نقص ترین سرور را به این محصول ارزنده تقدیم کرد.

رید کنترل کننده  P420i RAID Controller  به طور مستقیم به 2 پورت   SASمادربرد متصل است و گزینه های زیادی از RAID و  Cache را فراهم می کند. سیستم مورد بررسی ما دارای ماژول کامل FBWC دو گیگابایتی است. این ویژگی نیاز به باتری را بر طرف می کند چون آن را به عنوان یک خازن کوچک استفاده می کند. این قطعه می تواند خود را در حدود پنج دقیقه شارژ کند و تا ۸۰ ثانیه برق لازم را به سیستم ارائه دهد تا برای انتقال محتوای  DDR cache به فلش در صورت برق رفتن فراهم می کند.

سرور اچ پی DL380 G8 قابلیت های مناسب برای سازمان ها و کسب و کارها را با تعداد زیادی از ابزارهای مدیریتی جدید مانند سیستم مدیریت سرور iLO 4.0 را به کاربران خود ارائه می دهد. انعطاف پذیری در پیکربندی ها، طراحی الهام گرفته از نیاز مشتری، امکان ارتقاء و سرویس دهی ساده از جمله ویژگی های بارز DL380 Gen8 است که باعث شده این سرور به یکی از محبوب ترین های بازار ایران تبدیل شود.


پایان رپورتاژ آگهی

لینک کوتاه :    bit.ly   tinyurl    cutt.ly