برخی باورهای غلط در مورد باتری موبایل

باتری جزو مهم ترین بخش های هر گوشی موبایل بوده و به عنوان یکی از اصلی ترین عوامل تعیین کننده کیفیت و قیمت گوشی به شمار می آورد. به گزارش واحد بازرگانی تکنا، در سال های اخیر اکثر برندهای معتبر تولید کننده موبایل جهت افزایش کیفیت و میزان دوام باتری های خود، نسبت به استفاده […]

باتری جزو مهم ترین بخش های هر گوشی موبایل بوده و به عنوان یکی از اصلی ترین عوامل تعیین کننده کیفیت و قیمت گوشی به شمار می آورد.

به گزارش واحد بازرگانی تکنا، در سال های اخیر اکثر برندهای معتبر تولید کننده موبایل جهت افزایش کیفیت و میزان دوام باتری های خود، نسبت به استفاده از فناوری های پیشرفته تر و افزایش ظرفیت این باتری ها اقدام کرده اند. این مورد به ویژه در باتری های گوشی برند شیائومی در سال های اخیر به وضوح مشاهده شده و باتری های این برند در سال 2020 جزو برترین ها بوده اند. با این وجود، عوامل مختلفی مرتبط با عملکرد و طول عمر باتری وجود داشته و ممکن است سؤالاتی در مورد نحوه استفاده صحیح از آن برای شما پیش آید. پیشرفت دائمی تراشه های بکار رفته در باتری سبب شده برخی نکاتی که در گذشته به آن ها اشاره می شد، امروزی کاربردی نداشته باشند.

نحوه شارژ، کالیبره کردن، موارد مؤثر در طول عمر و علائم مرتبط با خرابی باتری جزو مواردی هستند که معمولاً اکثر افراد پرسش هایی در رابطه با آن ها در ذهن خود دارند. با این وجود به این نکته نیز باید توجه کرد که تغییر برخی تنظیمات نرم افزاری و همچنین اصطلاح تعدادی از رفتارهای نادرست، صرفاً سرعت فرآیند تخریبی باتری را کاهش خواهند داد. باتری های موبایل به سبب لیتیومی بودن با گذشت زمان به تدریج از نظر کیفی با افت روبرو می شوند. پس از بروز علائم خرابی که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد، اقدام به تعویض باتری امری اجتناب ناپذیر خواهد بود؛ اما با اصلاح برخی موارد بر اساس علم روز، می توان این اتفاق را به تأخیر انداخت. در این مقاله به بررسی تعدادی از باورهای غلط مرتبط با باتری موبایل خواهیم پرداخت.

میزان شارژ باتری موبایل

در باتری های قدیمی با اتصال گوشی به شارژر و پس از 100 درصد شدن شارژ، جریان انرژی قطع نشده و همچنان ادامه می یافت. این جریان اضافی سبب داغ شدن بیش از حد باتری شده و در بلندمدت موجب بروز مشکلاتی در آن می شد. از این رو کارشناسان همواره نسبت به عدم شارژ بیش از حد باتری و یا عدم شارژ آن در تمام طول شب تأکید می کردند. اما امروزه باتری ها لیتیومی بوده و به دلیل استفاده از فناوری جدید، جریان انرژی پس از 100 درصد شدن شارژ قطع می شود. حتی در اطلاعیه ای رسمی اعلام شده ورود جریان به باتری های HTC پس از 100 درصد شدن شارژ متوقف می شود. صرفاً به دلیل استفاده از شارژ در حالت استندبای لحظاتی درصد آن به 99 کاهش یافته و جریان دوباره برقرار می شود که اثر منفی خاصی نخواهد داشت.

موبایل آیفون 6 در حال شارژ

در مورد میزان استفاده از شارژ و زمان مناسب استفاده از شارژر نیز اشتباهات رایجی در جامعه مشاهده می شود. معمولاً اکثر افراد تا زمانی که شارژ باتری به صفر نرسیده و یا به این رقم نزدیک نشده، اقدام به شارژ دوباره گوشی خود نمی کنند. تخلیه کامل شارژ باتری های لیتیومی و همچنین تکرار چرخه های شارژ و دشارژ صفر تا صد بر روی کیفیت باتری اثر منفی بر جای خواهد گذاشت. بهتر است قبل از کاهش این رقم به کمتر از 20 درصد، نسبت به شارژ دوباره گوشی خود اقدام کنید. بر اساس بررسی های صورت گرفته بهترین بازه برای شارژ باتری، 40 تا 80 درصد ارزیابی شده است.

خرابی باتری و کالیبره کردن آن

کالیبره کردن باتری موبایل به هیچ وجه تأثیری بر روی کیفیت و یا خرابی آن نخواهد داشت. هر باتری تراشه ای داشته که بصورت نرم افزاری رقم دقیق شارژ خود را به گوشی اطلاع داده و این رقم بصورت درصد بر روی صفحه نمایش به شما نشان داده می شود. در گذشته گاهی اوقات در این مسیر انتقال اطلاعات مشکلی پیش می آمد. این امر سبب می شد درصد نشان داده به شما صحیح نبوده و احتمالاً گاهی اوقات گوشی با وجود شارژ کافی، خاموش می شد. کالیبره کردن به رفع این مشکل کمک می کند که البته در باتری های امروزی به دلیل فناوری های جدید بکار رفته، چندان نیازی به انجام این فرآیند احساس نمی شود.

خاموش شدن ناگهانی گوشی می تواند ناشی از کالیبره نبودن باتری یا خرابی احتمالی آن باشد. باتری خراب شده علائم مختلفی همانند افزایش دما و افزایش حجم داشته که یکی دیگر از علائم آن نیز می تواند این مورد باشد. همان طور که ذکر شد، در صورتی که این اتفاق ناشی از وجود مشکل در باتری باشد، کالیبره کردن بر روی آن تأثیری نداشته و بهتر است جهت جلوگیری از تشدید این شرایط، نسبت به تعویض باتری گوشی خود در اولین فرصت ممکن اقدام کنید. البته در صورت تمایل به کالیبره کردن باتری، به این نکته باید توجه داشته باشید که تکرار دائمی این فرآیند به خصوص در بازه های کمتر از 3 ماه بطور متقابل موجب کاهش کیفیت باتری خواهد شد.

لزوم تعویض باتری موبایل

باتری آیفون در حال تعویض

بسیاری از کاربران فکر می کنند با رعایت نکاتی در مورد باتری همانند شارژ آن به شیوه صحیح و مواردی از این دست می توانند از بروز مشکل و خرابی باتری جلوگیری کنند. اما این موارد صرفاً سرعت روند تخریبی آن را به تأخیر انداخته و نمی توانند بطور کامل از این اتفاق جلوگیری کنند. کیفیت باتری های لیتیومی وابسته به تعداد سیکل های شارژ و دشارژ بوده و بطور مثال برای آیفون، گفته می شود باتری پس از 500 چرخه کیفیت اولیه خود را از دست می دهد. خرابی باتری علائم متفاوتی داشته و بطور معمول در اولین مرحله با افزایش سرعت مصرف شارژ آغاز می شود. سپس احتمالاً مواردی چون خاموش شدن ناگهانی گوشی، داغ شدن بیش از حد باتری و در موارد شدیدتر افزایش حجم آن رخ خواهد داد.

خرابی باتری روندی تدریجی داشته و به مرور زمان شدت بیش تری می یابد. این روند در بلندمدت ممکن است به دلیل وجود مشکل در جریان انتقالی، سبب خرابی سایر بخش های سخت افزاری گوشی نیز شده و آثار جبران ناپذیری بر جای بگذارد؛ از این رو نمی توان وجود مشکل در باتری را نادیده گرفت. در صورت بروز هرگونه مورد نشانگر خرابی، بهتر است نسبت به تعویض و خرید باتری موبایل جدید اقدام کنید.


پایان رپورتاژ آگهی

لینک کوتاه :    bit.ly   tinyurl   is.gd   cutt.ly