بهترین موقع برای مطالعه چه زمانی است ؟

هر فردی با توجه به تجربه خود زمان ها گوناگونی را برای مطالعه کردن توصیه می کند. حال به نظر شما چه زمانی برای مطالعه مناسب است ؟ حافظه انسان چه زمانی برای به خاطر سپردن مطالب بیشترین کارایی را دارد ؟ در ادامه همراه ما باشید تا نکات مهمی را به شما ارائه دهیم.  […]

هر فردی با توجه به تجربه خود زمان ها گوناگونی را برای مطالعه کردن توصیه می کند. حال به نظر شما چه زمانی برای مطالعه مناسب است ؟ حافظه انسان چه زمانی برای به خاطر سپردن مطالب بیشترین کارایی را دارد ؟ در ادامه همراه ما باشید تا نکات مهمی را به شما ارائه دهیم. 

 

کتاب کنکور

بیشتر کتاب ها کنکور مطالب کتاب را به شکل ساده بیان کرده اند. اما این امر نباید موجب شود که دانش آموزان به سراغ کتاب ها درسی نروند. به عقیده بیشتر کارشناسان خواندن درست کتاب ها درسی و بررسی کردن تست ها  موجود در کتاب کنکور برای موفقیت در کنکور الزامی است.

به این نکته مهم نیز توجه  داشته باشید که کتاب ها کنکوری که معروف هستند می توانند برای شما مشکل ساز نیز باشند زیرا که طراحان کنکور سراسری اشتباهات این دسته از کتاب ها را زیر ذره بین قرار می دهند و به آن ها توجه ویژه ای دارند و سعی کنید فقط یک کتاب کنکور برای هر درسی تهیه و بخوانید زیرا تعداد زیاد کتاب کنکور موجب سردرگمی و استرس داوطلب خواهد شد. 

چگونه مطالب درسی را مفهومی بخوانیم ؟

هنگامی که داوطلب تصمیم می گیرد مطالعه کند، می خواهد که مطالب زیادی را به خاطر بسپارد و هم چنین مطالب را به صورت عمقی فرا بگیرد پس باید مطالب را مفهومی بخواند.  مفهومی خواندن موجب می شود، مطالب را راحت تر و سریع تر یاد بگیرید و مطالب زیادی در ذهنتان ثبت شود. 

پس برای مفهومی خواندن به نکات زیر دقت کنید:

۱) در آغاز مطالعه مشخص کنید که چه مطالبی را می خواهید یاد بگیرید، سر فصل ها را بخوانید و آن ها را به صورت پرسش بنویسید تا هنگامی که آن ها را مطالعه کردید سوال ها را پاسخ دهید و میزان توانایی خود را با پاسخ دادن به آن پرسش ها بسنجید و در آغاز برخی کتاب ها مباحث مهم که برای مطالعه لازم هستند بیان شده است که به شما کمک می کند بدانید چه مطالبی را باید بخوانید.

۲) اکنون که با سر فصل ها آشنا شدید بین موضوعات قبلی که فرا گرفته اید و مباحث جدید باید ارتباط برقرار کنید. برای آموختن مطالب جدید شما پیش نیاز هایی که برای یادگیری مطالب جدید نیاز است را باید در ذهن خود مرور کنید.

۳) سومین نکته این است که مطالب را عمقی یاد بگیرید. 

در این مرحله شما شروع به مطالعه مطالب می کنید و مثال ها و تمرین ها را با دقت می خوانید و نکته ها مهم را به خاطر می سپارید. سعی کنید هنگام خواندن مطالب برای هر بخشی مثال هایی متناسب با زندگی روزمره به کار ببرید زیرا که بیشتر در ذهن شما می ماند. 

موضوعاتی که قابل دیدن نیستند را در ذهن خود تصویر سازی کنید، هنگامی که مثال ها را به تصاویر ذهنی خودتان که خنده دار هستند ربط بدهید، یادآوری کردن آن ها راحت تر خواهد بود.

۴) وقتی شما تمرین ها را حل می کنید، میزان تسلط شما بر مطالب بیشتر می شود و نقاط ضعف خود را پیدا می کنید. تمرین هایی که پاسخ دارند این امکان را برای شما فراهم می کنند که بعد از مطالعه آن ها بدانید که چه میزان یاد گرفته اید و با خواندن پاسخ پرسش ها ،مطالب در ذهن شما مرور می شود. اما سوال هایی که پاسخ ندارند موجب می شوند که شما به دنبال پیدا کردن پاسخ آن ها روید و تلاش کنید. 

هنگامی که شما یک اسم یا موضوع را فراموش می کنید کل روز درگیر آن می شوید که آن را پیدا کنید وقتی هم به یاد آوردید دیگر آن را فراموش نمی کنید پس وقتی شما به دنبال جواب سوال ها می روید و برای پیدا کردن جواب تلاش می کنید مطمئن باشید که آن مطالب بیشتر در ذهن شما باقی خواهد ماند.

۵) نکته مهم دیگر خلاصه نویسی کردن است که موجب می شود مرور کردن مطالب در زمان کم راحت تر شود.

زمانی که شما مطلبی را یک بار می خوانید در حافظه کوتاه مدت شما ثبت می شود ولی اگر چند بار آن را بخوانید به حافظه بلند مدت انتقال پیدا می کند، اما شاید این کار در زمان محدود برای شما مقدور نباشد، شما می توانید با مطالعه این خلاصه ها مفید خودتان نکات مهم را مرور کنید. لازم نیست در خلاصه برداری همه مباحث را یادداشت کنید، فقط نکته ها مهم را بنویسید.

۶) دوره کردن مهم ترین بخش مطالعه است، هر اندازه که بیشتر مرور کنید، مطالب بیشتر در حافظه بلند مدت ثبت خواهد شد. برای دوره کردن از خلاصه ها خود استفاده کنید.