مقاله تبلیغاتی

بدترین و بهترین صرافی‌های ارز دیجیتال؛ نگاهی به پلتفرم‌های مشهور تبادل رمز ارز

به نظر می‌رسد این روزها همه به دنبال ارز دیجیتال هستند. اما برای وارد شدن به این دنیای پرنوسان، ابتدا به یک صرافی ارز دیجیتال نیاز دارید که بتوانید در آن خریدوفروش کنید صرافی‌های ارز دیجیتال جایی هستند که معامله‌گران می‌توانند ارزهای دیجیتال و NFTها (توکن‌های غیرقابل تعویض) را خریداری کرده، بفروشند و تبدیل کنند. […]

به نظر می‌رسد این روزها همه به دنبال ارز دیجیتال هستند. اما برای وارد شدن به این دنیای پرنوسان، ابتدا به یک صرافی ارز دیجیتال نیاز دارید که بتوانید در آن خریدوفروش کنید

صرافی‌های ارز دیجیتال جایی هستند که معامله‌گران می‌توانند ارزهای دیجیتال و NFTها (توکن‌های غیرقابل تعویض) را خریداری کرده، بفروشند و تبدیل کنند. برخی از صرافی‌ها از رقابتی‌ترین قیمت‌ها یا سرعت مبادلات برخوردارند، در حالی که برخی دیگر محصولات مالی تخصصی را ارائه می‌دهند.

برای آشنایی با بهترین صرافی‌های ارزهای دیجیتال، نحوه عملکرد آن‌ها و اینکه کدام‌یک را باید انتخاب کنید، در این مقاله همراه ما باشید. در این مطلب سعی داریم به شما کمک کنیم تا تصمیم بگیرید کدام صرافی برای شما بهترین است و از کار کردن در کدام صرافی‌ها باید اجتناب کنید.

فاکتورهای کلیدی در انتخاب بهترین صرافی ارز دیجیتال

انتخاب یک صرافی برای ارز دیجیتال آنقدرها هم که در ابتدا به نظر می‌رسد ساده نیست. مجموعه‌ای از ملاحظات وجود دارد که همه آن‌ها برای موفقیت شما در دنیای رمز ارزها بسیار مهم است. انتخاب شما بر اساس سطح تخصص و ریسک‌پذیری شما خواهد بود.

اولین قدم در ورود به دنیای کریپتو همیشه یافتن یک صرافی قابل اعتماد است. اما همه چیز در قابلیت اطمینان خلاصه نمی‌شود. یک صرافی خوب دارای ویژگی‌های زیر است:

  • خدمات مشتری و پشتیبانی عالی
  • نقدشوندگی بالا
  • کارمزدهای کم
  • راحتی در استفاده
  • ارائه طیف گسترده‌ای از ارزهای دیجیتال
  • بیمه
  • تبعیت از قانون

اگر به دنبال یک صرافی خارجی هستید، یک سایت خوب برای انتخاب صرافی، coinmarketcap است که بیش از ۳۰۰ صرافی را لیست کرده است. تخمین زده شده که امروزه بیش از ۵۰۰ صرافی ارزهای دیجیتال فعال هستند. با این حال، روش سنتی رتبه‌بندی صرافی‌ها بر اساس حجم معاملات، تصویر کاملی را در اختیار سرمایه‌گذار قرار نمی‌دهد. ویژگی‌هایی مانند خدمات مشتری، سهولت استفاده و تبعیت از قانون عواملی نیستند که معمولاً هنگام انتخاب یک صرافی ارز دیجیتال در نظر گرفته شوند. مهم‌ترین نکته‌ای که همیشه مورد غفلت قرار می‌گیرد، تبعیت یک صرافی از قانون است.

مقررات یک حوزه پیچیده در فضای ارزهای دیجیتال است. حوزه رمز ارزها هنوز به صورت رسمی قانونگذاری نشده است. بنابراین، صرافی‌هایی که مجوزهای لازم را ندارند، چندان قابل اطمینان نیستند. تا جایی که، سرمایه‌گذارانی که در چنین صرافی‌هایی سرمایه‌گذاری می‌کنند در صورت تعطیل شدن این صرافی‌ها به هر دلیلی، با خطر از دست دادن سرمایه خود روبرو هستند.

تکلیف کاربران ایرانی هم که مشخص است. کار کردن در صرافی‌های بین‌المللی به دلیل وجود تحریم‌ها ممنوع است. به طور کلی، هر سرمایه‌گذار ایرانی که ارزهای دیجیتال را از طریق صرافی‌های بین‌المللی معامله می‌کند، در معرض خطر بزرگی قرار دارد که در صورت شناسایی ممکن است دارایی‌های خود را از دست بدهد.

بهترین صرافی ارز دیجیتال

انواع مختلف صرافی‌های ارز دیجیتال

به طور کلی، صرافی‌ها سه نوع هستند:

  • متمرکز
  • غیرمتمرکز
  • هیبریدی

صرافی‌های متمرکز رایج‌ترین و سنتی‌ترین نوع صرافی ارز دیجیتال هستند. این صرافی‌ها متعلق به شرکت‌های خصوصی بوده و بستری برای معاملات ارزهای دیجیتال ارائه می‌دهند. این نوع صرافی‌ها حجم معاملات و نقدشوندگی بالاتری داشته و تعداد جفت‌ ارزهای بیشتری را ارائه می‌دهند.

صرافی‌های متمرکز اغلب گزینه خوبی برای معامله‌گران تازه‌کار به‌شمار می‌آیند، زیرا به دلیل رابط کاربری بهتر، در دسترس بودن پشتیبانی مشتری و بیمه کردن دارایی‌ها گزینه خوبی هستند. این نوع صرافی‌ها نیاز به احراز هویت دارند.

مشکل اصلی این صرافی‌ها این است که ذاتاً در برابر حملات هک آسیب‌پذیرتر هستند.

صرافی‌های متمرکز، خود به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • صرافی‌های همتابه‌همتا (P2P)
  • صرافی‌های فروشگاهی (OTC)

در صرافی‌های همتابه‌همتا هر معامله با قیمت توافقی میان مشتری‌ها صورت می‌گیرد و صرافی نقش واسطه را به عهده دارد. در مقابل، در صرافی‌های OTC معامله مستقیماً با صرافی انجام شده و دارایی کاربران نیز در کیف پول صرافی نگهداری نمی‌شود. از این رو امنیت دارایی کاربران بیشتر است.

صرافی‌های غیرمتمرکز نیاز به احراز هویت نداشته و بدون کنترل یک نهاد مرکزی عمل می‌کنند. سرورهای این نوع صرافی‌ها در رایانه‌های واقع در سراسر جهان پخش می‌شوند، به این معنی که اگر یک رایانه مورد حمله قرار گیرد، شبکه به کار خود ادامه می‌دهد.

معایب اصلی صرافی‌های غیرمتمرکز شامل حجم معاملات کمتر، نقدشوندگی کم، رابط کاربری ضعیف و عدم پشتیبانی مشتری است.

صرافی‌های هیبریدی نسل جدیدی از پلتفرم‌های معاملاتی هستند. هدف آن‌ها غلبه بر محدودیت‌های صرافی‌های قدیمی با ارائه عملکرد و نقدشوندگی بالای صرافی‌های متمرکز همراه با مزایای امنیتی صرافی‌های غیرمتمرکز است.

صرافی هیبرید

این نوع صرافی‌ها از سرعت تراکنش‌های سریع بدون به خطر انداختن حریم خصوصی کاربران برخوردارند، اما هنوز در دنیای ارزهای دیجیتال نوپا هستند. زمان نشان خواهد داد که آیا آن‌ها به دلیل کارمزدهای بالا، مقیاس‌پذیری کم و دارایی‌های محدود موفق خواهند بود یا خیر.

با توجه به انواع صرافی‌هایی که معرفی کردیم، انتخاب نوع صرافی ارز دیجیتال به شرایط شما بستگی دارد. اینکه آیا می‌خواهید در یک صرافی متمرکز فعالیت کنید یا غیرمتمرکز یا ترکیبی از هر دو. همه این‌ها به ریسک‌پذیری شما مربوط است.

بدترین و بهترین صرافی‌های ارز دیجیتال

در اینجا برای نمونه به چند مورد از صرافی‌های خارجی و ایرانی اشاره خواهیم کرد و ریسک هر کدام از آن‌ها را بررسی می‌کنیم. در نهایت به شما کمک خواهیم کرد تا بتوانید بر اساس شرایط،‌ صرافی مناسب خودتان را پیدا کنید.

بدترین صرافی‌ها کدام‌اند؟

در بحبوحه بی‌ثباتی مداوم در بازار ارزهای دیجیتال، گزارش‌هایی مبنی بر توقف برداشت و مسدود کردن دارایی‌های کاربران از سوی برخی پلتفرم‌های متمرکز منتشر شده است.

اخیراً وب سایت MoonSpeeder.Com – یک پلتفرم خبری که بر آموزش مهارت‌های دیجیتال متمرکز است – فهرست بدترین صرافی‌های متمرکز ارز دیجیتال و دلایل آن را منتشر کرده است.

برخی از بدترین صرافی‌های متمرکز ارزهای دیجیتال که توسط moonspeeder.com اعلام شده‌اند به شرح زیر هستند:

  • صرافی HotBit
  • صرافی LaToken
  • صرافی HitBTC

HotBit یک صرافی با کاربران فعال در سراسر جهان است. در سال 2021، CoinMarketCap گزارش داد که HotBit به یکی از بزرگ‌ترین و سریع‌ترین صرافی‌ها در سطح جهان از نظر حجم معاملات روزانه تبدیل شده است.

Moonspeeder گزارش داده که هات بیت معمولاً با مشکلات مختلفی از جمله پشتیبانی ضعیف از خدمات مشتری، تأخیر در تکمیل سفارش معاملات اسپات، کارمزد‌های بالای تراکنش و برداشت مواجه می‌شود و به دلیل اینکه بارها هک شده است، نسبت به وجوه و امنیت کاربران خود بی‌توجه است.

Hotbit به دنبال پولی است که از لیست شدن توکن‌ها (Token Listings) به دست می‌آید و اهمیتی نمی‌دهد که توسعه‌دهندگان با توکن فهرست‌شده چه می‌کنند. هر شرکتی که هزینه لیست شدن را داشته باشد، Hotbit توکن آن شرکت را در لیست خود قرار می‌دهد. طبق گزارش MoonSpeeder ، تیم هات بیت تعداد زیادی کوین یا توکن جعلی ایجاد خواهد کرد و در آینده خطر rugpull وجود خواهد داشت.

صرافی LaToken در سال ۲۰۱۷ بیش از ۱۳۰ استارت‌آپ را با ۴۰۰۰۰۰ کاربر پلتفرم و ۱.۵ میلیون بازدید کننده ماهانه به هم متصل کرده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد این صرافی نیز هر نوع توکنی را بدون بررسی پروژه لیست می‌کند.

پلتفرم HitBTC Crypto Exchange به طور کلی به دلیل بدترین خدمات پشتیبانی مشتری، کارمزد برداشت بالا و تأخیر در تکمیل سفارشات معاملاتی اسپات شناخته شده است.

بررسی ویژگی‌های بدترین صرافی‌های ارز دیجیتال نشان می‌دهند که خطر همیشه وجود دارد. منتظر تغییر آن‌ها نباشید، شما با یک بازار مالی سروکار دارید، بنابراین با دقت و آگاهانه معامله کنید.

بهترین صرافی‌های ارز دیجیتال کدام‌اند؟

صرافی‌های خارجی

اگر با وجود تمام ریسک‌هایی که به آن‌ها اشاره شد، به دنبال صرافی‌های خارجی هستید، از این صرافی‌ها استفاده کنید:

  • بایننس
  • کوکوین

بایننس بزرگ‌ترین پلتفرم معاملاتی کرپیتو در جهان است که از نقدشوندگی بالا و کارمزد کم برخوردار است. این صرافی دارایی کاربران را بیمه می‌کند که از کارمزدهای معاملاتی تأمین می‌شود. ظاهراً دارایی کاربران به صورت ذخیره سرد نگهداری می‌شود. با این حال، بایننس نیز تاکنون چند بار هک شده است. این صرافی به کاربران ایرانی خدمات نمی‌دهد و در صورت افشای هویت کاربران حساب آن‌ها را مسدود خواهد کرد.

صرافی بایننس

ذکر این نکته حائز اهمیت است که عنوان بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال جهان نیز، نمی‌تواند تأمین‌کننده امنیت و اعتبار همیشگی یک صرافی باشد. شاهد این مثال، دومین صرافی بزرگ کریپتو جهان، FTX، است که در عرض چند روز در نوامبر 2022 ورشکست شد و کل بازار کریپتو را با ریزش شدید مواجه کرد.

صرافی کوکوین نیز یکی دیگر از صرافی‌های مورد علاقه کاربران ایرانی است که اگرچه هنوز احراز هویت را اجباری نکرده است اما امکان اعلام آن وجود دارد. کاربران برای حفاظت از دارایی‌های خود بهتر است با آی پی ایران وارد این صرافی نشوند و از نگهداری حجم زیادی از رمز ارزها در این صرافی خودداری کنند. معاملات فیوچرز در این صرافی چندان مطلوب کاربران نبوده و اشکالاتی دارد که بهتر است از آن استفاده نشود.

در کنار این دو صرافی، صرافی‌های دیگری همچون Coinex، Bingx و Mexc هم هستند که مورد توجه کاربران ایرانی قرار دارند. اخیراً اعلام شد که صرافی کوینکس خدمات خود را در ایالات متحده متوقف می‌کند. این موضوع برای کاربران ایرانی که با آی پی کشورهای دیگر و به ویژه آمریکا فعالیت می‌کنند حائز اهمیت است. بنابراین، کاربرانی که با آی پی سایر کشورها فعالیت می‌کنند همواره باید مراقب باشند که چه کشوری را انتخاب می‌کنند.

توجه داشته باشید که هر لحظه امکان دارد که هر کدام از صرافی‌های خارجی اعلام کنند که دیگر به کاربران ایرانی خدمات نمی‌دهند و حساب آن‌ها را مسدود کنند. در نتیجه، همیشه جانب احتیاط را رعایت کرده و در صورت معامله، از نگهداری دارایی در حساب صرافی خودداری کنید. حتی اگر یک صرافی مانند Bingx اعلام کند که به کاربران ایرانی خدمات می‌دهد باز هم عاقلانه است که پس از معامله سریعاً دارایی خود را به کیف پول شخصی‌تان انتقال دهید.

صرافی‌های ایرانی

اگر می‌خواهید از این دردسرها خلاص شوید و با خیال راحت به معاملات رمز ارزها بپردازید و دغدغه تغییر آی پی، افشای هویت و مسدود شدن حسابتان را نداشته باشید پیشنهاد می‌کنیم در یک صرافی ارز دیجیتال ایرانی ثبت نام کنید.

اگرچه با رونق بازار رمز ارزها تعداد صرافی‌های ایرانی هم افزایش یافته است، همان فاکتورهایی که در ابتدا به آن‌ها اشاره کردیم در انتخاب یک صرافی معتبر ایرانی هم به کارتان می‌آیند. امنیت، کارمزد معاملات، سهولت استفاده، تعداد کوین‌های ارائه شده، پشتیبانی از انواع شبکه‌های بلاک‌چین همگی در انتخاب بهترین صرافی‌ ارز دیجیتال نقش دارند.

صرافی‌های ایرانی از نوع متمرکز هستند و به دو دسته P2P و OTC تقسیم می‌شوند.

پول نو بهترین صرافی OTC

صرافی پول نو یک صرافی ارز دیجیتال OTC است که ضمن ارائه بیش از ۱۱۰ ارز دیجیتال محبوب از شبکه‌های بلاکچین متنوعی (۳۰ شبکه بلاکچین) نیز پشتیبانی می‌کند. این موضوع انتقال رمز ارزها را به شدت تسهیل می‌کند. اگر به دنبال یک صرافی رمز ارز معتبر هستید و از طرفی دلتان می‌خواهد دارایی خریداری شده در کیف پول خودتان نگهداری شود بهتر است به سراغ یک صرافی OTC بروید.

فرایند احراز هویت در این صرافی بسیار ساده و سریع است. سطوح کاربری در پول نو به سه سطح آنی، سریع و حرفه‌ای تقسیم می‌شوند. در سطح آنی، کاربر تنها در ۳۰ ثانیه، بدون نام و تنها با ثبت کد ملی، حساب خود را ایجاد کرده و امکان معامله رمرزارزها را خواهد داشت. این سطح مناسب افرادی است که با ریال سروکار ندارند یا نمی‌خواهند مشمول مالیات انتقال رمزارز به ریال شوند.

در سطح سریع، کاربر با ارائه اطلاعات کارت ملی و کارت بانکی می‌تواند رمزارز و ریال را به صورت مستقیم به صرافی واریز کند. در این سطح تنها برداشت دارایی‌های ریالی امکان‌پذیر است.

برای تبدیل شدن به کاربر سطح حرفه‌ای و استفاده از تمام امکانات صرافی، تکمیل فرم مشخصات پایه و احراز هویت تصویری لازم خواهد بود.

در صرافی پول نو، کارمزد انتقال دارایی به کیف پول با احتساب کارمزد شبکه و کارمزد خرید در مجموع نسبت به صرافی‌های همتابه‌همتا به صرفه‌تر است.

با استفاده از قابلیت تبدیل صرافی پول نو، تنها با پرداخت یک کارمزد بسیار ناچیز می‌توانید از قابلیت سواپ (Swap) یا تعویض دارایی‌های دیجیتال به سایر رمز ارزها استفاده کنید. در این صرافی امکان کسب درآمد از کد ریفرال و شرکت در جشنواره‌ها و بهره‌مندی از جوایز ارز دیجیتال نیز فراهم است.

نوبیتکس یک صرافی همتابه‌همتا

صرافی نوبیتکس یکی از صرافی‌های شناخته شده در حوزه رمز ارزهاست که یک بازار همتا‌به‌همتا برای معاملات ارز دیجیتال است.

صرافی‌های همتا‌به‌همتا یک کیف پول اختصاصی در اختیار کاربران قرار می‌دهند که باز هم پیشنهاد ما این است که دارایی‌های خود را در کیف پول شخصی خودتان نگهداری کنید.

از جمله امکانات این صرافی‌ P2P می‌توان به قابلیت پشتیبانی از حد ضرر و فروش استقراضی اشاره کرد. روند ارتقای سطوح کاربری در این صرافی بسیار کند است. میزان کارمزدها برای کاربران معمولی بالاست و از تعداد بسیار کمتری از توکن‌ها در مقایسه با سایر صرافی‌ها پشتیبانی می‌کند.

سخن پایانی

همان طور که می‌بینید، ورود به بازار پرنوسان رمز ارزها با وجود تمام ریسک‌هایی که برای کاربران سراسر جهان به دنبال دارد، برای کاربران ایرانی با چالش‌های بیشتری همراه است. از این رو، بهتر است کاربران ایرانی هنگام کار با صرافی‌های خارجی به نکات اشاره شده در این مقاله توجه کافی را داشته باشند. در انتخاب صرافی ارز دیجیتال بسیار احتیاط کرده و به هیچ صرافی اعتماد نکنید. در پایان، به این نکته مهم توجه داشته باشید که هر صرافی اعم از ایرانی و خارجی تنها محل مناسبی برای انجام معامله است. صرافی محل نگهداری دارایی شما نیست. بهتر است دارایی‌هایتان را در یک کیف پول شخصی نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری نگهداری کنید.

 

سلب مسئولیت : این مطلب یک مقاله رپورتاژ آگهی تبلیغاتی میباشد که توسط تبلیغ کننده نگارش شده است و آژانس خبری تکنا صرفا نمایش دهنده آن است. انتشار این مطلب لزوما بمعنای تایید صحت و سقم محتوای آن نیست لذا مسئولیت و عواقب حقوقی استفاده از محتوای این مطلب بعهده کاربر میباشد.