مقاله تبلیغاتی

لپ تاپ‌هایی با دو صفحه نمایش یا صفحه نمایش تاشو

بیشتر لپ تاپ‌هایی که با آنها کار کرده‌ایم یک صفحه نمایش دارند و به نظر می‌رسد همان یک صفحه نمایش هم برای آنها کافی باشد اما آیا می‌دانستید همین حالا امکان خرید لپ تاپ از تاپ رایان که دو صفحه نمایش داشته باشد وجود دارد؟ شاید در نگاه اول این یک قابلیت صرفا لوکس به […]

بیشتر لپ تاپ‌هایی که با آنها کار کرده‌ایم یک صفحه نمایش دارند و به نظر می‌رسد همان یک صفحه نمایش هم برای آنها کافی باشد اما آیا می‌دانستید همین حالا امکان خرید لپ تاپ از تاپ رایان که دو صفحه نمایش داشته باشد وجود دارد؟ شاید در نگاه اول این یک قابلیت صرفا لوکس به نظر برسد اما این قابلیت (دو مانیتوره بودن) دارای کاربردهایی هم هست از جمله اینکه طراحان می‌توانند برخی از ابزارهای طراحی را که کمتر به آنها نیاز است به صفحه نمایش دوم منتقل کنند و بدین ترتیب فضای بیشتری در صفحه نمایش اول بدست آورند.

همچنین گیمرها می‌توانند بخش‌هایی از صفحه بازی که برای انتخاب آیتم‌هاست (بیشتر در بازی‌های استراتژی وجود دارد) به صفحه نمایش دوم منتقل کنند و فضای بیشتری برای صفحه اصلی بازی بدست آورند. به هر حال لپ تاپ‌هایی که دو صفحه نمایش دارند علاوه بر کاربردشان، ظاهر زیباتری هم دارند و صفحه نمایش دوم در تمام آنها لمسی و تعامل با آن قطعا آسان‌تر است. شاید تعجب کنید ولی حتی لپ تاپ گیمینگ با دو صفحه نمایش نیز وارد بازار شده است. یکی از دستگاه‌هایی که در این مطلب معرفی شده، یک لپ تاپ گیمینگ از برند ایسوس است و بد نیست بدانید امکان خرید لپ تاپ گیمینگ از تاپ رایان فراهم است.

لپ تاپ ایسوس Zenbook 17 Fold OLED (UX9702)

از بین سه لپ تاپی که در این مقاله معرفی می‌کنیم تنها لپ تاپی که صفحه نمایش تاشو به معنای واقعی کلمه دارد این لپ تاپ است. چرا می‌گوییم به معنای واقعی کلمه؟ چون صفحه نمایش این لپ تاپ عملا از وسط به دو نیم می‌شود! قسمت بالایی آن را می‌توانید به عنوان صفحه نمایش استفاده کنید و قسمت پایینی آن درست مثل کیبورد زیر انگشتان شما قرار می‌گیرد و اتفاقا به دلیل لمسی بودن امکان استفاده از کیبورد لمسی در این حالت وجود دارد. هر چند که امکان استفاده از موس هم وجود دارد ولی با این شرایط، آسان‌ترین روش برای کار کردن همان لمس قسمت زیرین صفحه نمایش است. البته لنوو هم یک رقیب برای این دستگاه معرفی کرده که هنوز فروش لپ تاپ لنوو در تاپ رایان با صفحه نمایش خمیده آغاز نشده است.

ممکن است با خودتان فکر کنید با این شرایط دیگر نیازی به کیبورد هم نیست. درست است! ولی امکان اتصال یک کیبورد خارجی به این لپ تاپ نیز وجود دارد. البته این لپ تاپ ایسوس در ظاهر یک صفحه نمایشگر بزرگ است که البته قطعات اصلی در قسمت زیرین آن قرار گرفته‌اند و قسمت بالایی آن مثل نمایشگرهای لپ تاپ‌های معمولی تنها یک نمایشگر است. اگر از کیبورد خارجی استفاده کنید بدون شک صفحه نمایش بزرگتری خواهید داشت چون نیازی به تا کردن صفحه نمایش و استفاده از قسمت زیرین آن به عنوان کیبورد نیست. به هر حال این تا حد زیادی به انتخاب شما بستگی دارد و در برخی موارد ممکن است صفحه نمایشگر بزرگتر و برخی موارد دیگر، صفحه نمایش لمسی بیشتر به کارتان بیایند.

بیشتر در مورد نمایشگر لپ تاپ Zenbook 17 Fold OLED (UX9702) بدانیم

نمایشگر لپ تاپ Zenbook 17 Fold OLED (UX9702) یک نمایشگر OLED‌ با قابلیت نمایش 1.07 میلیارد رنگ و وضوح تصویری 2560*1920 (نزدیک به 2.8K) است که طیف رنگ‌های DCI-P3‌ را تا صد در صد پوشش می‌دهد. همانطور که شاید بدانید در حال حاضر نمایشگرهای OLED‌ بهترین کیفیت را بین تمام نمایشگرها دارند و عملکرد آنها در نمایش رنگ‌ها به خصوص رنگ‌های تیره بهتر است. دلیلش این است که نمایشگرهای OLED به جای استفاده از پنل دارای میلیون‌ها سلول LED در سراسر سطح خود هستند که هر کدام می‌تواند به تنهایی رنگ جداگانه‌ای داشته باشد.

به گفته شرکت ایسوس لپ تاپ Zenbook 17 Fold OLED (UX9702) اولین لپ تاپی است که نمایشگر 17 اینچی OLED با قابلیت تا شدن دارد. با توجه به انعطاف صفحه نمایش این لپ تاپ از آن می‌توان به شش حالت مختلف استفاده کرد که یکی از آنها حالت تبلت و دیگری حالت کتابخوانی است که در آن می‌توانید لپ تاپ را مثل یک کتاب در دست‌تان بگیرید و محتویات صفحه نمایش آن را مطالعه کنید. از آنجا که وزن این لپ تاپ تنها 1.5 کیلوگرم و ضخامت آن کمتر از یک سانتی‌متر است اگر آن را مثل یک کتاب در دست‌تان بگیرید فشار زیادی به مچ‌هایتان وارد نخواهد شد. همچنین قسمت زیرین این لپ تاپ قابلیت تقسیم شدن به دو بخش را دارد که باز هم می‌تواند برای طراحان یک قابلیت مفید باشد.

عمر مفید لپ تاپ Zenbook 17 Fold OLED (UX9702) با توجه به تعداد دفعات تا شدن آن 30 هزار چرخه است؛ یعنی می‌توانید تا 30 هزار بار صفحه نمایشگر آن را بدون آنکه خم به ابرو بیاورد تا کنید! البته بیش از این هم به طور قطع ممکن است ولی آن چیزی که خود شرکت ایسوس به عنوان عمر مفید برای تعداد دفعات تا شدن اعلام کرده 30 هزار دفعه است. حالا اگر به طور متوسط این لپ تاپ را روزی 5 بار تا کنید نزدیک به 17 سال زمان می‌برد تا به عدد 30 هزار برسید یا به عبارت دیگر عمر مفید این لپ تاپ برای شما تنها با توجه به تعداد دفعات تا شدن آن، 17 سال خواهد بود.

برخی از مشخصات سخت‌افزاری لپ تاپ Zenbook 17 Fold OLED (UX9702)

خب! البته به غیر از نمایشگر بخش‌های دیگر یک لپ تاپ هم مهم هستند که قصد داریم در این قسمت به آنها بپردازیم. پردازنده اصلی این لپ تاپ یک پردازنده Core i7 نسل دوازدهمی اینتل با مصرف کم است (Core i7 1250U). این لپ تاپ پردازنده گرافیکی جداگانه ندارد ولی پردازنده گرافیکی که روی تراشه پردازنده اصلی قرار گرفته پردازنده Iris Xe‌ اینتل است که بین پردازنده‌های مجتمع اینتل بهترین عملکرد را دارد (پردازنده‌های گرافیکی مجتمع پردازنده‌هایی هستند که روی تراشه پردازنده اصلی قرار دارند).

لپ تاپ Zenbook 17 Fold OLED (UX9702) دارای 16 گیگابایت حافظه رم DDR5 و یک ترابایت حافظه ذخیره‌سازی از نوع SSD‌ با رابط NVMe PCI-E 4.0‌ است که سرعت انتقال اطلاعات در آن کمی بیش از هشت برابر سرعت یک حافظه SSD با رابط SATA است. در مورد حافظه رم DDR5 نیز باید بگوییم سرعت آن بسته به فرکانسش می‌تواند در بدبینانه‌ترین حالت 400 مگاهرتز و در خوش‌بینانه‌ترین حالت چهار برابر بیشتر از رم‌های DDR4‌ باشد.

این لپ تاپ دارای یک وبکم 5 مگاپیکسلی در قسمت بالایی خود نیز هست و شاید تعجب کنید ولی فقط دو پورت تاندربولت 4 و یک جک 3.5 میلی‌متری هدفون دارد. البته باید بگوییم پورت تاندربولت 4 با پورت USB 3.0 نوع C‌ سازگار است و سرعت انتقال اطلاعات در آن دو برابر پورت USB 3.0 است و با پورت USB 4.0 برابری می‌کند. همچنین از پورت تاندربولت برای انتقال تصویر و صدا نیز می‌توان استفاده کرد؛ یعنی یک پورت تاندربولت می‌تواند به جای یک پورت HDMI نیز کار کند.

لپ تاپ ایسوس ROG Zephyrus Duo 16 (GX650RX)

این لپ تاپ از جمله لپ تاپ‌های ایسوس است که دارای نمایشگر دوم نواری‌شکل در زیر نمایشگر اصلی است؛ عرضه لپ تاپ‌های اینچنینی چیز جدیدی نیست و قبل از این ایسوس از نمایشگرهای نواری‌شکل در لپ تاپ‌های سری ZenBook خود استفاده کرده بود اما نکته قابل‌توجه اینجاست که این شرکت در لپ تاپ‌های گیمینگ خود از نمایشگر دوم نواری‌شکل استفاده نکرده بود و به احتمال زیاد لپ تاپ ROG Zephyrus Duo 16 جزء اولین لپ تاپ‌های ایسوس است که با نمایشگر دوم عرضه می‌شود.

به هر حال باید بگوییم نمایشگر دوم در این لپ تاپ و کلا لپ تاپ‌های مشابه این لپ تاپ حداقل از لحاظ اندازه به پای نمایشگر دوم در لپ تاپی که در بالا معرفی شد نمی‌رسد؛ به عبارت دیگر بیشتر از آنکه نمایشگر دوم این لپ تاپ عملا یک نمایشگر جداگانه باشد یک کمک‌نمایشگر است که اندازه آن تقریبا نصف یا کمتر از نصف نمایشگر اصلی لپ تاپ است. البته همین اندازه هم برای انتقال ابزار مختلف در برنامه‌های طراحی یا آیتم‌های مختلف در بازی‌ها مناسب است و لذا این دست از لپ تاپ‌ها قطعا به درد طراحان و در این مورد خاص (همین لپ تاپ) به درد گیمرها نیز می‌خورند به اضافه اینکه نمایشگر دوم در این لپ تاپ‌ها قابلیت آن را دارد که در نمایش یک تصویر مشترک با نمایشگر اول همراه شود یا به عبارتی شما بتوانید ادامه تصویری را که در نمایشگر اول وجود دارد در نمایشگر دوم ببینید.

بیشتر در مورد نمایشگرهای لپ تاپ ROG Zephyrus Duo 16 بدانیم

نمایشگر اصلی لپ تاپ ROG Zephyrus Duo 16 یک نمایشگر 16 اینچی است و بر خلاف نمایشگر لپ تاپ دیگری که در بالا معرفی شد از فناوری OLED‌ در آن استفاده نشده است. فناوری به کار رفته در نمایشگر این لپ تاپ، پنل IPS است که هر چند کیفیت OLED‌ را ندارد ولی بین نمایشگرهای LCD بهترین کیفیت و بهترین زاویه دید را دارد. نمایشگرهای IPS یک مزیت هم نسبت به نمایشگرهای OLED‌ دارند و آن هم اینکه انعکاس نور به دلیل استفاده از روکش مات در آنها کمتر است و لذا در محیط‌های پرنور کار کردن با آنها آسان‌تر است.

نمایشگر لپ تاپ ROG Zephyrus Duo 16 همانند نمایشگر لپ تاپ دیگر طیف رنگ‌های DCI-P3 را تا صد در صد پوشش می‌دهد و این یعنی عملکرد آن در نمایش رنگ‌ها به همان دقت است. میزان روشنایی این نمایشگر مثل لپ تاپ دیگر ایسوس که در این مقاله معرفی شد 500 nits است اما ریفرش ریت آن از لپ تاپ دیگر بیشتر است یعنی حداکثر 240 هرتز که آن را کاملا مناسب گیمینگ می‌کند. حداکثر وضوح تصویری این نمایشگر هم 4K‌ است اما این نمایشگر لمسی نیست.

نمایشگر دوم لپ تاپ ROG Zephyrus Duo 16 چهارده اینچی است اما بیشتر اندازه آن در عرض مصرف شده و در طول، نصف یا کمتر از نصف نمایشگر اصلی لپ تاپ است. در این نمایشگر نیز از پنل IPS استفاده شده اما حداکثر میزان روشنایی آن 400 nits است و طیف رنگ‌های DCI-P3 را حدودا تا 75 درصد پوشش می‌دهد. این نمایشگر لمسی است، وضوح تصویری آن تقریبا به اندازه نمایشگر اول است و همانطور که گفتیم بیشتر به عنوان یک نمایشگر کمکی از آن استفاده می‌شود. بد نیست اشاره کنیم که امکان خرید لپ تاپ ایسوس از تاپ رایان با بهترین قیمت فراهم است.

برخی از مشخصات سخت‌افزاری لپ تاپ ROG Zephyrus Duo 16

از آنجا که لپ تاپ ROG Zephyrus Duo 16 یک لپ تاپ گیمینگ است سخت‌افزار قوی‌تری نسبت به لپ تاپ دیگری دارد که در این مقاله معرفی شده است. پردازنده اصلی این لپ تاپ AMD Ryzen 9 6900HX است که قدرت پردازش آن چیزی مابین پردازنده‌های Core i9 نسل یازدهم و نسل دوازدهم است. این لپ تاپ مثل لپ تاپ دیگر دارای 1 ترابایت حافظه ذخیره‌سازی از نوع SSD با رابط NVMe PCI-E 4.0‌ است اما 32 گیگابایت حافظه رم از نوع DDR5 دارد که 16 گیگابایت از لپ تاپ دیگر بیشتر است.

پردازنده گرافیکی لپ تاپ ROG Zephyrus Duo 16 مجزا و از نوع GeForce RTX 3080 Ti با 16 گیگابایت حافظه اختصاصی است. وزن این لپ تاپ حدودا 2.5 کیلوگرم است که بین 1 تا 1.2 کیلوگرم از لپ تاپ دیگر سنگین‌تر است اما در عوض، باطری آن 90 وات‌ساعتی است و ظرفیت بیشتری نسبت به لپ تاپ دیگر دارد. این لپ تاپ از لحاظ تنوع و تعداد پورت‌ها نیز لپ تاپ خوبی است و تنها ایرادش نسبت به لپ تاپ دیگر نداشتن پورت تاندربولت است لیکن دارای پورت‌های HDMI و LAN‌ و کارت‌خوان حافظه است که لپ تاپ دیگر فاقد آنها است. همچنین چهار پورت USB 3.0 در این لپ تاپ وجود دارد که دو تای آنها از نوع A‌ و دو تای دیگر از نوع C هستند که یکی از آنها قابلیت شارژ دستگاه‌های خارجی را نیز دارد.

سخن آخر

هر دو لپ تاپی که در بالا معرفی شدند به نوعی جزء لپ تاپ‌هایی با دو نمایشگر محسوب می‌شوند منتها تا حدودی ظاهر و عملکرد آنها متفاوت است. از بین این لپ تاپ‌ها تنها لپ تاپی که نمایشگرش قابلیت تا شدن دارد لپ تاپ Zenbook 17 Fold OLED است. اما این لپ تاپ دارای پردازنده گرافیکی مجزا نیست و به درد بازی نمی‌خورد. اگر یک لپ تاپ گیمینگ دو نمایشگره می‌خواهید لپ تاپ ROG Zephyrus Duo 16 انتخاب بهتری برای شما خواهد بود.

 

سلب مسئولیت : این مطلب یک مقاله رپورتاژ آگهی تبلیغاتی میباشد که توسط تبلیغ کننده نگارش شده است و آژانس خبری تکنا صرفا نمایش دهنده آن است. انتشار این مطلب لزوما بمعنای تایید صحت و سقم محتوای آن نیست لذا مسئولیت و عواقب حقوقی استفاده از محتوای این مطلب بعهده کاربر میباشد.