علت ریپ زدن خودرو چیست؟

ریپ زدن ماشین می‌تواند نشانه‌ای از بروز ایراد نسبتا جدی و مهم در موتور باشد که باید حتما نسبت به رفع آن اقدام کرد، وگرنه ممکن است ایرادات بزرگ و پرهزینه‌تری به دنبال داشته باشد. در اینجا به چند علت ریپ زدن خودرو در حالت‌های مختلف پرداخته‌ایم. پس اگر می‌خواهید ماشین‌تان دچار ایراد جدی نشود، […]

ریپ زدن ماشین می‌تواند نشانه‌ای از بروز ایراد نسبتا جدی و مهم در موتور باشد که باید حتما نسبت به رفع آن اقدام کرد، وگرنه ممکن است ایرادات بزرگ و پرهزینه‌تری به دنبال داشته باشد. در اینجا به چند علت ریپ زدن خودرو در حالت‌های مختلف پرداخته‌ایم. پس اگر می‌خواهید ماشین‌تان دچار ایراد جدی نشود، حتما این مقاله را مطالعه کنید تا نسبت به رفع آن آگاهی بیشتری داشته باشید.

علت ریپ زدن خودرو در دنده یک

برای تشخیص علت ریپ زدن خودرو در دنده یک یا دو و به طور کلی دنده‌های سنگین، باید ابتدا حتما وضعیت سیستم برق‌رسانی و جرقه‌زنی را به طور کامل بررسی کرده و قطعات معیوب را تعویض کنیم. خرابی شمع‌ها ، خرابی یا ضعیف شدن کوئل، خرابی وایرها، کثیفی شمع‌ها و تنظیم نبودن فیلر شمع می‌تواند علت ریپ زدن ماشین در دنده 2 و دنده یک باشد. ضمنا باید اشاره کنیم که ریپ زدن هنگام شتاب گیری هم می‌تواند دلایل مشابهی داشته باشد.

علت ریپ زدن خودرو در دور پایین

برای یافتن علت ریپ زدن خودرو در دور پایین بهتر است ابتدا مواردی مثل فیلر شمع، برق‌دزدی وایرها و سلامت کویل ها را بررسی کنیم. در بسیاری مواقع می‌توان با تعویض وایرها و همچنین تمیز کردن سر شمع‌ها و تنظیم فیلر آنها، ایراد ریپ زدن خودرو در دور پایین را برطرف کرد.

علت ریپ زدن ماشین در حالت درجا

یکی از شایع‌ترین مواردی که به عنوان علت ریپ زدن ماشین در حالت درجا شناخته می‌شود، خرابی استپر موتور و یا وجود نشتی در سیستم مکش موتور است.

بررسی سیستم مکش خودرو جهت پیدا کردن محل نشتی، تعویض واشر منیفولد و تعویض استپر موتور در خودروهای مجهز به دریچه گاز سیمی، می‌تواند ریپ زدن ماشین در حالت درجا را برطرف کند. کثیفی شمع‌ها و تنظیم نبودن فیلر شمع و همچنین ضعیف شدن وایر شمع‌ها نیز می‌تواند در این حالت موثر باشد.

علت ریپ زدن خودرو در حرکت

ریپ زدن خودرو در حال حرکت معمولا می‌تواند به ضعیف شدن پمپ بنزین، کثیفی مسیر عبور بنزین به سمت موتور، کثیفی صافی بنزین، کثیف شدن سوزن انژکتورها یا خرابی آنها، وجود ایراد در سیستم سیم‌کشی انژکتور و پمپ بنزین و سولفاته شدن سوکت برق آنها و…، مرتبط باشد.

ضمنا گرد شدن الکترود سر شمع‌ها، تنظیم نبودن فیلر شمع، ساییدگی بادامک‌های سوپاپ، تایم نبودن موتور، خرابی سنسور اکسیژن، کثیفی مپ سنسور یا سنسور دور موتور و…، نیز از دیگر مواردی هستند که می‌توان آنها را به عنوان علت ریپ زدن خودرو در حرکت دانست.

علت ریپ زدن خودرو اول صبح

علت ریپ زدن خودرو اول صبح و موقع سرد بودن موتور معمولا می‌تواند ناشی از کثیفی سر شمع‌ها و یا نفوذ رطوبت و روغن به درون سیلندر مرتبط باشد. اگر واشر سرسیلندر کمی ایراد پیدا کرده باشد، آن وقت احتمال دارد که رطوبت به درون محفظه سیلندر راه پیدا کند و در طول شب، محفظه احتراق را مرطوب کند؛ درنتیجه اول صبح بعد از روشن کردن خودرو متوجه خواهید شد که موتور برای مدتی ریپ می‌زند.

به منظور رفع این عیب معمولا باید واشر سرسیلندر را تعویض کرد. همچنین اگر نفوذ روغن باعث این ایراد شده باشد، باید نسبت به سرویس سرسیلندر و همچنین تعویض رینگ پیستون اقدام کرد تا موتور خودرو مجدد در حالت طبیعی و بدون ریپ به کار خود ادامه دهد. این علت ریپ زدن ماشین نسبت به سایر موارد می‌تواند بسیار پردردسر و پرهزینه‌تر باشد.

علت ریپ زدن ماشین در سربالایی

علت ریپ زدن ماشین در سربالایی هم احتمالا به موارد زیر ارتباط پیدا خواهد کرد:

  • تایم نبودن موتور
  • خرابی وایر شمع
  • کثیف شدن شمع‌ها یا خرابی آن‌ها
  • خراب شدن سوپاپ و باز ماندن آن که درنتیجه باعث خارج شدن سیلندر مربوطه از مدار می‌شود
  • کثیفی صافی بنزین ضعیف شدن پمپ و…

علت ریپ زدن ماشین دوگانه سوز روی گاز

اگر ماشین دوگانه سوز خود را روی حالت گاز قرار داده و متوجه شدید که موتور بد کار می‌کند، باید ابتدا به سراغ شمع و وایر بروید و از سالم بودن آنها و همچنین تنظیم بودن فیلر شمع‌ها مطمئن شوید. بعد از آن می‌توان علت ریپ زدن ماشین در حالت گاز را ناشی از کثیف شدن مسیر ورود و خروج گاز یا آب رادیاتور به رگلاتور و همچنین کثیفی سوزن انژکتورهای گاز، جستجو کرد.

جمع بندی

در انتها امیدواریم که اگر زمانی با این مشکل مواجه شدید، بتوانید به راحتی علت آن را تشخیص داده و نسبت به رفع آن اقدام کنید. اگر موارد دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید با ما درمیان بگذارید لطفا در قسمت کامنت‌ها برای ما بنویسید.

این مطلب با اقتباس از مقالات فنی و تخصصی سایت همراه مکانیک منتشر شده است.