راهنمای سرمایه گذاری با ارزهای دیجیتالی

آیا بازار نوظهور ارزهای دیجیتالی، گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری دارایی‌هایتان هست؟ این سوالی‌ست که احتمالا شما و بسیار دیگری از افراد را به مطالعه‌ی این نوشتار ترغیب کرده است. ارزهای دیجیتال نیز از جمله چیزهایی‌ست که همیشه خریدن و نخریدن آن را طی سال‌های گذشته برای خودمان مقایسه می‌کنیم و به این فکر می‌کنیم […]

آیا بازار نوظهور ارزهای دیجیتالی، گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری دارایی‌هایتان هست؟

این سوالی‌ست که احتمالا شما و بسیار دیگری از افراد را به مطالعه‌ی این نوشتار ترغیب کرده است. ارزهای دیجیتال نیز از جمله چیزهایی‌ست که همیشه خریدن و نخریدن آن را طی سال‌های گذشته برای خودمان مقایسه می‌کنیم و به این فکر می‌کنیم که شاید اگر در همان ابتدای ظهور این پدیده بخشی از دارایی‌هایمان را به خرید رمز ارز اختصاص داده بودیم حالا تبدیل به یک میلیاردر می‌شدیم!

البته که این فکر اشتباه نیست اما خبر خوش این است که این فرصت همچنان وجود دارد و ظرفیت‌های این بازار مالی فراتر از چیزی‌ست که این روزها مشاهده می‌کنیم.

با در نظر گرفتن همین نکته و اینکه اطلاعات متنوع و بعضا گیج‌کننده‌ای در فضای وب با موضوع خرید ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری وجود دارد، تصمیم گرفتیم در این مقاله اصول اولیه و نکاتی درمورد این بازار مالی که شاید کمتر گفته می‌شود را بازگو کنیم.

سرمایه گذاری با خرید بیت کوین

آشنایی با بازار ارز های دیجیتالی

رمزارزها نیز درست مانند هر پول یا دارایی دیگری می‌توانند در یک بازار معامله شوند. ویژگی‌های خود این دارایی و البته ویژگی‌های بازار ارزهای دیجیتال اما این فضا را متمایز، جذاب، پر نوسان و البته پر سود کرده است.

حضور در این بازار مالی تا همین چندسال پیش شاید امری نسبتا دشوار و مبهم بنظر می‌رسید اما این روزها با روی کار آمدن صرافی‌های معتبر داخلی مثل اکسکوینو، نوبیتکس و … شاهد ورود تعداد قابل توجهی از افراد به این بازار هستیم.

بازار ارزهای دیجیتال به اظهار متخصصان آینده‌ی اقتصاد جهان را از آن خود خواهد کرد. امنیت بالا در نگهداری و هرگونه خرید و فروش رمز ارز بعنوان یک دارایی مطمئن، قابلیت نقدینگی بسیار سریع، فرامرزی بودن این ارزها و تنوع گزینه‌ها برای انتخاب و خرید ارزهای دیجیتال از جمله موضوعاتی‌ست که سرمایه گذاران را شیفته‌ی خود کرده است.

برای شروع کافیست یک کیف پول دیجیتالی یا فیزیکی مطمئن تهیه کنید و در یکی از همین صرافی‌های ارز دیجیتال که نام بردیم برای خرید ارز دیجیتال اقدام کنید. عجله نکنید؛ تا انتهای این مقاله برای شروع صبر کنید.

سرمایه گذاری یا معامله ارز دیجیتال بعنوان یک روش درآمدزایی؟

اگر شما هم با افرادی در دوست و آشنا روبرو شده‌اید که کسب و کارشان را معامله رمز ارز عنوان کرده‌اند یا با اصطلاح ماینینگ ارز دیجیتال روبرو شده و از همین جهت به این بازار علاقمند شده‌اید باید در ابتدا با روش های سرمایه گذاری روی ارزهای دیجیتال آشنا شوید.

برای رسیدن به سود در بازار ارزهای دیجیتال چند انتخاب پیش روی شماست. سرمایه گذاری کوتاه مدت، میان مدت یا بلند مدت.

نوسانگیری یا تریدینگ ارزهای دیجیتال

این روز یکی از مرسوم‌ترین و البته پرریسک‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال است که قاطعانه به شما می‌گوییم نیازمند آموزش، تجربه و مهارت‌های فردی متنوعی‌ست. بدون پیش‌زمینه مناسب و طی مسیر درست شناخت بازار و تحلیل‌های آن، ورود به آن مساوی با از دست رفتن سرمایه خواهد بود.

در این روش تریدر با استفاده از روش‌های تحلیلی مختلفی مثل تحلیل تکنیکال و فاندامنتال، بررسی سوابق ارز و رصد اخبار و وقایع مختلف نسبت به خرید ارز در بازه زمانی مشخصی و فروش آن در زمان دیگر اقدام می‌کند تا با اختلاف قیمت ناشی از نوسانات نرخ ارز به سوددهی برسد. این معاملات از جمله سرمایه گذاری‌های کوتاه مدت و میان مدت در ارزهای دیجیتال بشمار می‌روند.

سرمایه گذاری روی ارزهای دیجیتال

نگهداری ارز دیجیتال یا هولد کردن

این روش برای قدیمی‌ترها یا افرادی که به ریسک‌های پایین‌تر علاقمند هستند آشناتر بنظر می‌رسد. در این روش مثل سرمایه گذاری در بورس داخلی و خرید سهام، شما مبلغی را برای خرید یک ارز دیجیتال اختصاص می‌دهید، به این امید که با افزایش قیمت آن در بلندمدت سرمایه شما رشد چشمگیری پیدا کند. برای مثال اگر شما در ابتدای سال ۱۰۰ میلیون تومان ارز اتر خریداری کرده بودید در بلندمدت و در این روزهای پایانی سال سرمایه شما بیش از ۲ میلیارد تومان بود!

توجه داشته باشید که نگهداری ارز دیجیتای یا اصطلاحا «هولد کردن» نیز نیازمند کسب اطلاعات کافی درباره یک ارز دیجیتال و پیش‌بینی صحیح آینده آن است.

سایر روش‌هایی که برای درآمدزایی از طریق رمز ارزها وجود دارد چندان معمول نیستند. برای مثال ماینینگ بیت کوین با توجه به محدود شدن کوین‌های باقیمانده و رسیدن به مقادیر پایانی هزینه بالایی داشته و عملا برای ماینرهای خانگی ضررده است. روش‌های دیگری مثل استیکینگ (قفل کردن کوین) یا واگذاری وام از طریق رمز ارزها نیز نیازمند تجربه طولانی مدت در این بازار و در اختیار داشتن حجم قابل توجهی سرمایه است و برای شروع مناسب نیست.

قطعا نیازی به تاکید ندارد که اتکا به تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌های برخی کانال‌های تلگرامی و صفحات اینستاگرامی برای تصمیم گیری درمورد خرید و فروش ارزهای دیجیتال چه با این روش و چه با روش تریدینگ به‌هیچ وجه توصیه نشده و دام بزرگی برای از بین بردن سرمایه شماست.

چه نکاتی را برای خرید ارز دیجیتال باید در نظر بگیریم؟

خرید ارز دیجیتال ساده است. شاید به همین خاطر برخی افراد خیلی سریع و بدون توجه به ریسک‌های آن سرمایه‌شان را به این بازار تزریق می‌کنند و خیلی سریع هم با از دست دادن بخشی از آن، از سودآوری دلسرد شده و مزایای بازار را فراموش می‌کنند.

  • اولین نکته اینکه با بخش کوچکی از دارایی‌هایتان به این بازار قدم بگذارید. شاید سرمایه‌گذاری ۱۰ تا ۱۵ درصد از کل دارایی‌های راکد انتخاب خوبی باشد.
  • یک صرافی داخلی مطمئن و یک کیف پول امن را برای انجام فروش و خرید ارزهای دیجیتال و نگهداری دارایی‌هایتان انتخاب کنید.
  • کار با صرافی‌های آنلاین ارز دیجیتال، نکات امنیتی مربوط به والت‌ها (کیف پول رمزارزها) را به خوبی یاد بگیرید و بدون اشراف بر نحوه کار با آن پیش نروید.
  • تریدینگ یک شغل تمام وقت است، پس از چندماه سرمایه گذاری روی مطالعه و یادگیری تریدینگ، تحلیل و رصد بازار می‌توانید به سودآوری دلخواه برسید.
  • تریدینگ نیازمند مهارت‌های فردی بسیار مهمی مثل کنترل هیجانات و عدم واکنش‌های احساسی است. در کنار دانش فنی و تخصصی این مهارت‌ها هستند که تعیین‌کننده‌ی موفقیت شما در بازار خواهند بود.
  • برای شروع از ارزهای مطمئنی مثل بیتکوین، اتریوم یا حتی استیبل‌کوین‌ها مثل تتر استفاده کنید. داشتن سبد سرمایه گذاری هم اولین اصل ترید در هر بازار مالی‌ست که متخصصان روی آن اتفاق نظر دارند.
  • ریسک کردن بخش بزرگی از ماهیت بازارهای مالی‌ست. با یادگیری مدیریت سرمایه در کنار ریسک‌پذیری این بازار تبدیل به رویاهای شما خواهد شد.

بنظر شما چه نکته‌ی دیگری را باید برای سرمایه گذاری از طریق ارزهای دیجیتال در نظر بگیریم؟