8 عامل کلیدی موثر بر قیمت دستگاه حضور و غیاب

با توجه به وضعیت اقتصادی جامعه و افزایش قیمت تجهیزات و خدمات، اغلب مدیران کسب و کارها در پی تهیه تجهیزات باکیفیت و در عین حال ارزان قیمت یا دارای قیمت مناسب هستند. در این مقاله برخی از مهمترین عوامل موثر بر قیمت دستگاه حضور و غیاب را معرفی و بررسی خواهیم کرد. دستگاه حضور […]

با توجه به وضعیت اقتصادی جامعه و افزایش قیمت تجهیزات و خدمات، اغلب مدیران کسب و کارها در پی تهیه تجهیزات باکیفیت و در عین حال ارزان قیمت یا دارای قیمت مناسب هستند. در این مقاله برخی از مهمترین عوامل موثر بر قیمت دستگاه حضور و غیاب را معرفی و بررسی خواهیم کرد.

دستگاه حضور و غیاب در شرایط امروز جامعه یکی از ملزومات اساسی برای هر سازمان، موسسه و یا آموزشگاه است. افرادی که به خرید این سیستم‌ها دست می‌زنند به نکات زیادی توجه داشته و مواردی را در نظر می‌گیرند. یکی از مهمترین نکات و مسائل برای این افراد توجه به قیمت دستگاه ساعتزنی است. بیشتر خریداران تمایل دارند دستگاهی را برای سازمان و یا موسسه خود انتخاب کنند که علاوه بر برخورداری از کیفیت و کارایی مناسب قیمت مقرون به صرفه و معقولی هم داشته باشد. دستگاه‌های تردد و حضور غیاب یک قیمت و یا نرخ ثابت ندارند و وجود چند عامل قیمت آن‌ها را با تغییر و تحول مواجه می‌سازد. در این مقاله برخی از عوامل موثر بر قیمت دستگاه حضور و غیاب را معرفی و بررسی خواهیم کرد. پس اگر شما هم به دنبال خرید این سیستم‌ها هستید و یا می‌خواهید در مورد هزینه آن‌ها اطلاعاتی به دست آورید با ما همراه باشید.

1- نوع دستگاه حضور و غیاب

دستگاه‌های ثبت تردد افراد در حال حاضر در انواع مختلفی ساخته شده و به بازار مصرف ارائه می‌گردند. پس قیمت‌های آن‌ها بر این اساس متفاوت خواهد بود. از جمله این سیستم‌ها می‌توان به دستگاه کنترل و ثبت تردد کارتی، رمزدار، اثر انگشتی، تشخیص چهره، تشخیص عنبیه و … اشاره کرد. از هر کدام از این دستگاه‌ها می‌توانید در مواقع خاص و مجموعه‌های ویژه‌ای برای ثبت ترددها استفاده کنید. کارایی این دستگاه‌ها و مزایا و معایب آن‌ها نیز با یکدیگر متفاوت است.

برای نمونه برای استفاده از یک دستگاه حضور و غیاب کارتی به هر کدام از کارمندان مجموعه شما، یک کارت تعلق خواهد گرفت. کارکنان شما وظیفه دارند لحظات ورود و یا خروج خود را با استفاده از این کارت و نزدیک کردن آن به دستگاه به ثبت برسانند.

این دستگاه‌ها ارزان قیمت‌ترین نوع سیستم‌های ثبت و کنترل تردد در بازار هستند. شما می‌توانید برای مجموعه خود دستگاه‌های رمزدار، اثر انگشتی و … را نیز انتخاب و خریداری کرده و برای هر کدام قیمت متفاوتی پرداخت کنید.

2- سرعت پردازش سیستم

یکی از مهمترین عوامل موثر بر قیمت دستگاه حضور غیاب سرعت پردازش این سیستم‌ها است که در کیفیت و کارایی آن‌ها هم نقش موثر دارد. اگر می‌خواهید برای کارخانه خود که پرسنل بسیار زیادی هم دارد، این سیستم‌ها را خریداری کنید نیاز به انتخاب یک دستگاه با سرعت پردازش بالا خواهید داشت.

سرعت پردازش دستگاه حضور غیاب چه اثری روی قیمت خرید سیستم دارد؟

در واقع نکته‌ای که باید به آن دقت داشته باشید این است که تعداد پرسنل زیاد به تاخیراتی در ثبت اطلاعات توسط این سیستم‌ها منجر خواهد شد. پس پیش از خرید حتما به نوع پردازشگر، سرعت و کیفیت آن دقت کنید.

3- ظرفیت حافظه دستگاه

اگر تعداد پرسنل و یا رفت و آمدها به محوطه و یا مجموعه مورد نظر شما زیاد بوده و یا شرایط کاری شما به نحوی است که تعداد دفعات ورود و یا خروج پرسنل طی یک روز به وفور انجام می‌گیرد پس باید به ظرفیت حافظه دستگاهی که خریداری می‌کنید اهمیت ویژه‌ای بدهید.

چرا که در این شرایط به طور مرتب شاهد پر شدن حافظه سیستم بوده و برای شما دغدغه‌های زیادی به وجود خواهد آمد. حافظه و یا میزان ظرفیت ذخیره سازی در این سیستم‌ها نقش بسیار موثری در قیمت دستگاه حضور و غیاب داشته و لذا هر چه حافظه این سیستم‌ها بالاتر باشد به طور حتم باید هزینه بیشتری هم بابت خرید آن‌ها پرداخت کنید.

اما در این صورت خیالتان راحت خواهد بود که این میزان از حافظه دستگاه قادر به ثبت و کنترل ترددها در مجموعه شما بوده و نیازی به خالی کردن و یا پاک کردن حافظه نخواهید داشت. در صورتی که تردد و یا میزان رفت و آمدها در یک مجموعه بسیار بالا باشد و سیستم خریداری شده از ظرفیت و حافظه کافی برای ذخیره سازی این میزان از رفت و آمدها برخوردار نباشد، مناسب نخواهد بود. از سوی دیگر اگر بخواهید دستگاه با حافظه و امکان ذخیره سازی بالاتر را انتخاب و خریداری کنید به طور حتم باید قیمت بالاتری هم پرداخت کنید.

پس پیش از هر اقدامی باید تعداد کارکنان و ترددهای سازمان خود را مشخص سازید. به طور معمول شرکت‌های کوچک با تعداد رفت و آمد و کارمند کمتر، هزینه کمتری را هم برای خرید دستگاه حضور و غیاب پرداخت خواهند کرد. از سوی دیگر یک مجموعه نمی‌تواند به خرید دستگاهی دست بزند که ترددهای تمامی کارکنان را ثبت نکرده و یا از حافظه اندکی برخوردار شده است.

4- نوع باتری دستگاه

یکی دیگر از عوامل موثر بر قیمت دستگاه حضور و غیاب، نوع باتری به کار رفته در ساختار این سیستم‌ها است. باتری در این دستگاه‌ها وظیفه دارد در زمان‌های قطعی برق به تامین جریان الکتریکی مورد نیاز اقدام کند. پس پیش از خرید دقت داشته باشید که آیا دستگاه مورد نظر شما به باطری نیازمند است یا نه.

اگر در مناطقی زندگی می‌کنید و یا دستگاه را برای کار کردن در مجموعه‌ای در نظر گرفته‌اید که با مشکل ضعف برق مواجه است، بدون شک یکی از مهم‌ترین ملزومات شما باتری خواهد بود. باتری‌ها خود انواع مختلفی داشته و در مدت زمان‌های متنوعی می‌توانند دستگاه شما را روشن نگه دارند. نوع و مدل این محصولات، قیمت سیستم حضور و غیاب را نیز متحول می‌سازد.

5- نوع اتصالات سیستم

در حال حاضر شرکت‌های سازنده مختلف، انواع گوناگونی از دستگاه‌های ثبت و کنترل دسترسی را طراحی و تولید نموده و به بازار مصرف ارائه می‌دهند. هر کدام از این سیستم‌ها از اتصالات مربوط به خود برخوردار بوده و به شکل بی‌سیم (Wireless) و یا به همراه سیم در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرند.

نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که نوع رابطه و اتصالات این سیستم‌ها نقش بسیار موثری در خوانش ترددها و ثبت و کنترل آن‌ها دارد. در بسیاری از موارد نوع ارتباط این سیستم‌ها به شکل سریالی بوده و یا از شبکه سیمی پورت USB و یا شبکه‌های بی‌سیم بهره‌مند شده‌اند.

نوع پورت ارتباطی سیستم ساعتزنی در قیمت دستگاه چه اثراتی دارد؟

برخی از این سیستم‌ها نیز دارای رابط اکسترنال تخلیه هستند. پس پیش از خرید نوع کاربرد و مصارف خود را در نظر گرفته و بدانید که در مجموعه شما کدام یک از روش‌های ارتباطی مناسب‌تر و آسان‌تر است.

6- شیوه مدیریت و تنظیمات دستگاه

دستگاه‌های حضور و غیاب در حالت معمول به دو شیوه مدیریت شده و یا تنظیمات آن‌ها به دو شکل اصلی صورت می‌پذیرد. برخی از این سیستم‌ها با استفاده از منوهای به کار رفته بر روی دستگاه کنترل و مدیریت می‌شوند. اما بعضی دیگر با اتصال به یک کامپیوتر تنظیم خواهند شد. در حالت کلی سیستم‌هایی که با استفاده از کامپیوتر مدیریت می‌شوند از قیمت بالاتری هم برخوردارند. چرا که بسیاری از آن‌ها به شکل دو منظوره و یا دو کاره طراحی و تولید شده‌اند.

7- طراحی و ویژگی‌های ظاهری

یکی از مهمترین عوامل موثر بر قیمت دستگاه حضور و غیاب، شکل ظاهری آن است. برخی از تولیدکنندگان برای ساخت این سیستم‌ها از یک بدنه با جنس بسیار مقاوم استفاده می‌کنند. هرچه این بدنه جنس بهتر و مقاوم‌تری داشته باشد قیمت بالاتری هم خواهد داشت. از سوی دیگر این امکان وجود دارد که یک دستگاه حضور غیاب از صفحه نمایش رنگی برخوردار شده و یا صفحه نمایشگر آن سیاه و سفید باشد. اندازه این صفحه نیز در تعیین هزینه یا قیمت سیستم اثر گذار است. هر چه صفحه نمایش به کار رفته در این محصولات بزرگتر باشد قیمت بالاتری هم خواهند داشت.

8- پشتیبانی و خدمات پس از فروش

بدون شک یکی از مهمترین عوامل موثر بر قیمت یک دستگاه، خدمات پشتیبانی و پس از فروش آن است. توجه به این نکته که آیا سیستم مورد نظر شما این خدمات را دارد یا خیر اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر شرکت عرضه کننده و یا تولید کننده دستگاه‌ حضور غیاب دارای خدمات پشتیبانی و پس از فروش مناسب و معتبر باشد، به طور حتم مسئولیت خرابی احتمالی قطعات را بر عهده خواهد گرفت و یا پاسخگوی پرسش‌ها و دغدغه‌های شما خواهد بود.

سخن پایانی

درواقع سیستم، سامانه یا دستگاه حضور و غیاب و کنترل تردد؛ ابزاری الکترونیکی به منظور ثبت اطلاعات تردد یا ورود و خروج کاربران و نظارت دقیق بر عملکرد آنان می­باشد. بدین صورت انجام محاسباتی چون کارکرد روزانه و ماهانه، ماموریت و مرخصی، اضافه کار و کسرکار و در نهایت، میزان حقوق و دستمزد افراد در کمترین زمان و بالاترین دقت برای مدیران مجموعه های بزرگ و کوچک امکان پذیر است.

با شناخت دقیق عوامل موثر بر قیمت دستگاه حضور و غیاب، میتوان به خرید و انتخابی مطمئن و مقرون به صرفه دست یافت.

منبع: وبسایت ایران اکسس iranacs.com