تلفن ویپ چیست و چه کمکی به مدیریت تماس ها می کند؟

هدف از نگارش این محتوا آشنایی شما با تلفن ویپ، ساختار و نحوه ی راه اندازی آن می باشد. اما قبل از اینکه در مورد این موضوعات صحبت کنیم ابتدا توضیح می دهیم که اصلا تکنولوژی ویپ چیست و چه تفاوتی با سایر تکنولوژی های ارتباطی دارد. در حال حاضر، تکنولوژی ویپ VoIP یکی از جدیدترین […]

هدف از نگارش این محتوا آشنایی شما با تلفن ویپ، ساختار و نحوه ی راه اندازی آن می باشد. اما قبل از اینکه در مورد این موضوعات صحبت کنیم ابتدا توضیح می دهیم که اصلا تکنولوژی ویپ چیست و چه تفاوتی با سایر تکنولوژی های ارتباطی دارد.

در حال حاضر، تکنولوژی ویپ VoIP یکی از جدیدترین و جالب ترین فناوری هایی است که موفق شد تغییر و تحولات شگرفی در عرصه ی ارتباطات تلفنی ایجاد کند. همان طور که می دانید یکی از مهم ترین رموز موفقیت هر نوع کسب و کاری داشتن ارتباطات تلفنی درست و اصولی است. از آنجایی که با تکنولوژی ویپ VoIP می توان صدا و تصویر را در بستر اینترنت انتقال داد لذا استفاده از این تکنولوژی به یکی از قوانین طلایی ارتباطات تبدیل شده است.

تلفن ویپدر واقع نحوه ی برقراری ارتباط در این فناوری به مانند فناوری های گذشته نیست که نیاز به زوج سیم های مسی باشد. برای بهره گیری از این تکنولوژی فقط نیازمند تجهیزات شبکه، مرکز تلفن ویپ و اینترنت می باشید. یعنی با وصل شدن به اینترنت نه تنها می توانید صدا بلکه تصویر خود را هم منتقل کنید.

حال تلفن هایی که قابلیت استفاده از این تکنولوژی را دارند تلفن ویپ نام دارند. برای راه اندازی این نوع تلفن ها از کابل و تجهیزات شبکه استفاده می شود. اگر پیاده سازی این مرکز تلفن به درستی انجام گیرد قابلیت انتقال تصویر را هم دارد. بنابراین می توان گفت، یکی از مهم ترین قابلیت های تلفن ویپ، قابلیت برقراری تماس تصویری است. این قابلیت برای برگزاری کنفرانس های تصویر بسیار مفید می باشد.

مزیت های زیاد تلفن ویپ سبب شد در حال حاضر، کمپانی های بزرگی در دنیا این نوع تلفن را تولید کنند که در ادامه، برخی از مهم ترین آن ها را معرفی میکنیم.

مرکز تلفن ویپ به چه معنا است؟

با توجه به مطالب ذکر شده، برای انتقال صدا در سیستم های تلفن قدیمی از خطوط تلفنی آنالوگ استفاده می شد. از این رو این تلفن ها نیاز به زوج سیم های مسی دارند. لذا اگر بخواهید با این تلفن ها خطوط داخلی را به شبکه ی تلفن عمومی وصل کنید نیازمند یه سخت افزار به نام Private Branch Exchange یا همان سانترال می باشید.

اما مرکز تلفن ویپ که مخفف واژه ی Voice over Internet Protocol به معنی انتقال صدا در بستر اینترنت است نیازمند اتصالات سیمی نمی باشد. به بیانی دیگر، این مرکز تلفن، تمام خدمات خود را در بستر اینترنت ارائه می دهد. لذا برای برقراری ارتباط، نیازی به خطوط سنتی مخابرات نیست و صدا و تصویر در بستر شبکه، منتقل می شوند.

نکته جالب تر در مورد مرکز تلفن ویپ این است که حتی برای بهره گیری از خدمات این فناوری نیازی به دستگاه های تلفن های ثابت نیست. یعنی اینکه شما می توانید با استفاده از لپ تاپ، تبلت و موبایل به تماس های برقرار شده روی خطتان پاسخ دهید. این تکنولوژی حتی تماس های بین المللی را هم راحت تر و مقرون به صرفه تر کرده است. در حال حاضر، تماس های تلفنی در بستر اینترنت را می توان از طریق تلفن های تحت شبکه، موبایل و کامپیوترها انجام داد.

تلفن ویپ

تلفن ‌های تحت شبکه یا  IP Phoneو تلفن های ویپ نرم افزاری

تلفن های تحت شبکه نوعی تلفن ثابت هستند که از تکنولوژی ویپ، پشتیبانی می کنند به همین دلیل به تلفن ویپ معروف هستند. با اینکه ظاهر این تلفن ها بسیار شبیه تلفن های معمولی است اما عملکرد و قابلیت های آن ها بسیار متفاوت است. طراحی این نوع تلفن ها به گونه ای است که با وصل شدن به یک شبکه ی محلی می توانند صدا و تصویر را در بستر اینترنت، منتقل کنند. تلفن های ویپ از پروتکل های مختلفی پشتیبانی می کنند که پروتکل سیپ یکی از معروف ترین آن ها است.

از نظر فیزیکال این نوع تلفن ویپ، شامل دو نوع نرم افزاری و سخت افزاری می باشد. تلفن های وپ نرم افزاری را سافت فون (soft phone)  و تلفن های ویپ سخت افزاری راIP phone  می گویند.

سافت فون ها قابلیت نصب بر روی سیستم های کامپیوتری، موبایل و تبلت را دارند و می توانند انتقال صدا و ارتباط داخلی را با استفاده از این سیستم ها انجام دهند. سافت های bria یا Zoiper معروف ترین سافت فون های ویپ می باشند.

تلفن های ویپ رومیزی یا همان IP phone ها تلفن های ویپ فیزیکی هستند که روی میز قرار می گیرند. این مدل تلفن ویپ برای برقراری ارتباط به سیستم های کامپیوتری و لپ تاپ نیازی ندارد. ظاهر این تلفن ها به مانند تلفن های قدیمی و آنالوگ است اما نحوه نصب آن ها متفاوت می باشد. چرا که با استفاده از کابل شبکه یه سوئیچ و سرور وصل می شود.

معتبرترین برندهای تولیدکننده تلفن ویپ

در حال حاضر، کمپانی های زیادی در سطح دنیا مشغول به طراحی و تولید این نوع تلفن می باشند. اما از مهم ترین و پرفروش ترین برندهای تلفن ویپ می توان به تلفن ویپ گرند استریم، تلفن ویپ پاناسونیک و تلفن ویپ یالینک اشاره کرد.

تهیه انواع تلفن ویپ از مجموعه پی بی ایکس شاپ

با توجه به کارایی منحصر به فرد تلفن های ویپ، در حال حاضر کاربران زیادی به دنبال خرید این تلفن هستند. مجموعه ی معتبر پی بی ایکس شاپ، با تکیه بر سال ها تجربه و تخصص در زمینه ی فروش، نصب و راه اندازی انواع تلفن ویپ، شما را در این مسیر همراهی می کند. این مجموعه با داشتن کادری مجرب و حرفه ای انواع خدمات در زمینه ی فروش تلفن ویپ و نصب و راه اندازی این تلفن ها را به کاربران ارائه می دهد.

دوره های آموزشی به همراه ویدیوهای آموزشی نصب و راه اندازی انواع سانترال پاناسونیک و سرورهای ویپ از مهم ترین خدمات این مجموعه است. علاوه بر این، مجموعه ی پی بی ایکس شاپ از پشتیبانی آنلاین برخوردار است تا در هر زمان و مکانی که با مشکل رو به ور شدید با این مجموعه در ارتباط باشید.