آگهی کسب و کارها

انواع کامپوزیت دندان از نظر ابعاد، کاربرد و محل نصب

کامپوزیت دندان چه انواعی دارد؟ بهترین نوع کامپوزیت دندان کدام است؟ چه نوعی از کامپوزیتی برای دندان مناسب است؟ این روزها داشتن یک لبخند درخشان در افزایش زیبایی چهره بسیار موثر است. به منظور درمان و تعمیر دندان‌های آسیب دیده انواع کامپوزیت دندان با توجه به کاربرد، متریال و برندی که دارند مورد استفاده قرار […]

کامپوزیت دندان چه انواعی دارد؟ بهترین نوع کامپوزیت دندان کدام است؟ چه نوعی از کامپوزیتی برای دندان مناسب است؟ این روزها داشتن یک لبخند درخشان در افزایش زیبایی چهره بسیار موثر است. به منظور درمان و تعمیر دندان‌های آسیب دیده انواع کامپوزیت دندان با توجه به کاربرد، متریال و برندی که دارند مورد استفاده قرار می‌گیرند. بر این اساس بهتر است با انواع این روکش دندان آشنایی پیدا کرده و مزایا و معایب آن‌ها را بشناسید تا بدین ترتیب بهترین متریال را برای زیباسازی دندان خود مورد استفاده قرار دهید درنتیجه تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

انواع کامپوزیت دندان از نظر ابعاد

کامپوزیت دندان از نظر اندازه به انواع مختلفی تقسیم می‌شود که مهمترین آن‌ها به شرح زیر هستند.

نانو کامپوزیت

از جدیدترین انواع کامپوزیت است که دارای ذرات 20 نانومتری بوده و در برابر ضربه از خود مقاومت زیادی نشان داده و با خاصیت پولیش پذیری زیاد در دسترس قرار گرفته به همین دلیل هم طول عمر بسیار بالایی را به ارمغان می‌آورد.

کامپوزیت هیبریدی

این نوع کامپوزیت مقاومت زیادی داشته و با پولیش پذیری بالا در دسترس قرار گرفته است. ابعاد آن به 10 الی 50 میکرومتر می‌رسد. از جمله مهمترین کاربردهای آن را باید ترمیم دندان‌های پیشین در نظر گرفت چرا که به مرور زمان درخشندگی خود را از دست می‌دهد.

کامپوزیت دانه ریز

کامپوزیت میکروفیلد ابعادی کمتر از 100 نانومتر دارند که استحکام زیادی از خود نشان داده و با پولیش پذیری بالا در اختیار قرار می‌گیرد. اگر به فکر ترمیم دندان‌های جلوی خود هستید این متریال بهترین گزینه برای شماست.

کامپوزیت دانه درشت

کامپوزیت ماکروفیلد ذرات بزرگی داشته و ابعاد آن به 10 تا 50 میکرومتر می‌رسد. این محصول به دلیل اینکه پولیش پذیری کمی دارد منسوخ شده و مانند سایر انواع متریال مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

انواع کامپوزیت دندان از لحاظ کاربرد

این روکش دندان علاوه بر ابعاد از لحاظ کاربرد به انواع مختلفی تقسیم می‌شود.

  • کامپوزیت دندان مایع

این نوع متریال قابلیت پرکنندگی کمی دارد و مقاومت بسیار بالایی در مقابل ساییدگی از خود نشان داده است. در نتیجه به منظور ترمیم شکاف‌ها، حفره‌های خطی و قسمت‌هایی از دندان که فشاری به آن‌ها وارد نمی‌شود کاربرد بالایی از خود نشان می‌دهد.

  • کامپوزیت دندان بسته بندی شده

متریال بسته بندی شده چسبندگی بالایی دارد در نتیجه برای دندان‌های پشتی که فشار بیشتری به آن‌ها وارد می‌شود انتخابی ایده‌آل است چرا که طول عمر بالایی از خود نشان می‌دهد.

  • کامپوزیت دندان جهانی

این نوع کامپوزیت در تمامی نقاط دنیا از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار هستند که اغلب برای درمان پوسیدگی کاربرد بسیار زیادی از خود نشان می‌دهند. اگر عمق پوسیدگی دندان بالا باشد دندانپزشک از این نوع متریال به منظور از بین بردن این مشکل استفاده خواهد کرد.

انواع کامپوزیت دندان

انواع کامپوزیت دندان از نظر محل نصب

انواع کامپوزیت دندان با توجه به محل نسبت به دسته‌های زیر تقسیم می‌شود که در ادامه آن‌ها را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

  • کامپوزیت دندان‌های جلویی

این نوع متریال برای اصلاح دندان‌های جلویی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاملا برای زیبایی بکار گرفته شده و علاوه بر اینکه رنگ دندان را بهبود بخشیده و آن را سفید می‌کند. فاصله بین دندان‌ها را نیز پوشانده تا با اعتماد به نفس بالا لبخند بزنید.

  • کامپوزیت پشت دندان‌ها

از این نوع روکش به منظور حافظت و مراقبت از دندان‌های پشتی استفاده می‌شود. از آنجایی که این کامپوزیت در معرض دید نیست روی کیفیت آن مانور بیشتری داده تا به مرور زمان دچار شکستگی یا ترک خوردگی نشود. نکته مهمی که در مورد این محصول وجود دارد این است که اگر از کامپوزیت پشت دندان‌ها استفاده کردید بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنید تا مشکلی برایتان ایجاد نشود.

  • کامپوزیت دندان سلف کیور

این نوع متریال باید در دو فاز روی دندان چفت شود. در روش اول با استفاده از نور کامپوزیت روی دندان قرار گرفته و در جای خود قرار می‌گیرد. در روش دوم متریال به مرور زمان روی دندان سفت می‌شوند. کامپوزیت اگر به طور سلف کیور استفاده شود نیاز به نور لیزر ندارد و اصولا به عنوان ریشه برای پروتز کاربرد زیادی از خود نشان داده است. البته به دلیل اینکه فرآیند درمان را طولانی می‌کند این روزها از آن استفاده نمی‌شود.

  • کامپوزیت یونیورسال

اگر به دنبال بهترین محصول برای زیباسازی و افزایش مقاومت دندان‌های خود هستید بهتر است به دنبال یونیورسال باشید چرا که علاوه بر محکم ساختن دندان‌های پشتی، سبب زیبایی دندان‌های جلویی نیز شده و پالیش پذیری بالایی دارد. بر این اساس به بهترین نحو از دندان‌ها محافظت کرده و زیبایی ظاهر را حفظ می‌کند.

کامپوزیت دندان از لحاظ دوام و طول عمر

انواع کامپوزیت دندان از نظر استحکام و طول عمر به دسته‌های زیر تقسیم بندی می‌شود.

  • کامپوزیت دندان ips

این نوع متریال این روزها به دلیل اینکه کیفیت فوق العاده بالایی از خود نشان داده توانسته با استقبال زیادی رو به رو شود. در برابر تغییر رنگ نیز مقاوم بوده و با استحکام بسیار بالا و انسجام مناسب نسبت به محصولات مشابه در اختیار قرار می‌گیرد.

  • کامپوزیت دندان سیال

این روکش دندان بافتی نرم و رقیق دارد به همین دلیل هم به بهترین نحو روی دندان قرار خواهد گرفت. اصولا از آن برای جلوگیری از پوسیدگی دندان استفاده می‌شود. تراکم بسیار بالایی را از خود نشان داده و استحکام زیادی دارد، همچنین برای پر کردن دندان‌های پشت کاربردی است.

  • کامپوزیت بالک فیل

کامپوزیت دندان بالک فیل یکی از جدیدترین انواع روکش برای دندان است که به بهترین شکل توسط دندانپزشک مورد استفاده قرار می‌گیرد بر این اساس متخصص مقدار زیادی از این متریال را روی دندان قرار داده و آن را چفت دندان می‌کند به همین دلیل هم هیچ ماده غذایی لای دندان گیر نمی‌کند. از نظر تراکم پذیری مناسب بوده و در رنگ هیچ تغییری ایجاد نخواهد کرد. در صورت اعمال ضربه نیز توانسته مقاوم عمل کند.

نوع کامپوزیت بر اساس روش نصب

کامپوزیت دندان با توجه به محل قرار گرفتن روی دندان و شرایط نصب به روش مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می‌شود.

  • روش مستقیم نصب کامپوزیت

در روش مستقیم نحوه قرار گرفتن متریال روی دندان توسط دندانپزشک انجام می‌شود. این فرآیند در طی یک جلسه و به طور مستقیم صورت گرفته در نتیجه نیاز به لابراتور ندارد و در آن قالب گیری انجام نمی‌شود. با استفاده از فناوی نانو این امکان را دارید تا به بهترین شکل فاصله بین دندان‌ها و شکاف‌های ایجاد شده را پر کنید.

  • روش غیر مستقیم نصب کامپوزیت

در روش غیر مستقیم ساخت کامپوزیت توسط لابراتور انجام می‌شود بر این اساس دوره درمان طولانی‌تر از روش قبلی خواهد بود. در این روش می‌توانید سطوح معیوب را به خوبی بپوشانید. قالب گیری توسط لابراتور انجام می‌شود. بر این اساس تا زمانی که فرآیند قالب گیری انجام شود به روکش موقت در اختیار مراجع قرار می‌گیرد. پس از اینکه قالب آماده شد با استفاده از چسب روی دندان‌ها اعمال می‌شود.

کامپوزیت دندان آلمانی

کامپوزیت دندان آلمانی یکی از بهترین روکش‌های بازار است که توسط برندهای آلمانی تهیه و در دسترس قرار می‌گیرد. برندهای آلمانی به دلیل اینکه از بهترین متریال بهرمند می‌شوند به بهترین شکل کیفیت مواد کامپوزیت دندان پزشکی را افزایش داده و تلاش دارند تا میزان ماندگاری را بالا ببرند. در صورتی که به دنبال استفاده از این نوع روکش هستید بهتر است به پارامترهای مختلفی دقت داشته باشید. توصیه می‌شود در طول روز حداقل دو مرتبه مسواک زده و از نخ دندان استفاده کنید. با توجه به دستور العمل‌های دندانپزشک از دهان شویه استفاده کرده و هر شش ماه یک بار به متخصصین این حوزه مراجعه کنید. بهتر است از مصرف نوشیدنی‌هایی چون قهوه و چای خودداری کرده و سیگار و دخانیات را کنار بگذارید.

مواد کامپوزیت دندان پزشکی

کامپوزیت دندان سوئیسی

کامپوزیت دندان سوئیسی به دلیل کیفیت فوق العاده بالایی که دارد توانسته در میان متخصصین محبوبیت زیادی را بدست آورد. با بهرمندی از محصولات سوئیسی این امکان را دارید تا به طور اصولی طرح لبخند را اصلاح کرده و زیبایی را به چهره خود بازگردانید. نکته مثبتی که در مورد برندهای سوئیسی وجود دارد را باید طول عمر بالای آن‌ها در نظر بگیریم، عیوب ظاهری را برطرف کرده و طیف گوناگونی برای رنگ دندان در نظر گرفته است. سرعت شکل گیری بالایی را از خود نشان داده در نتیجه احتمال بروز خطاهای احتمالی با استفاده از آن کاهش پیدا می‌کند. در نتیجه اگر به دنبال بهترین متریال برای سفید کردن دندان خود هستید مارک‌های کشور سوئیس بهترین گزینه هستند.

کامپوزیت دندان آمریکایی

کامپوزیت دندان آمریکایی ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که از مهمترین آن‌ها می‌توان به شفافیت بالا، استحکام و مقاومت در برابر ساییدگی اشاره کرد. این محصول به دلیل اینکه از پلیمر، شیشه و فیلر ساخته شده توانسته به خوبی زیبایی افراد را تضمین کرده و ظاهری شبیه به مینای دندان ایجاد کند. در برابر زردی مقاوم بوده و مانع شکستن یا ترک خوردگی می‌شود. از جمله بهترین برندهای آمریکایی باید به بیسکو، کاز مادنت و الترادنت اشاره کنیم که محبوبیت جهانی پیدا کرده و توسط متخصصین ایرانی نیز به منظور اصلاح دندان‌های آسیب دیده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کامپوزیت دندان ژاپنی

کامپوزیت ژاپنی را باید یکی از بهترین‌ها در سراسر جهان در نظر بگیریم که توسط بهترین برندها تهیه و در دسترس قرار گرفته است. از برندهای معروف این کشور باید به توکویاما، گرادیا و کوراری اشاره کنیم. در ساخت این روکش از بهترین متریال استفاده شده به همین دلیل هم توانسته دوام زیادی از خود نشان داده و با استحکام بالا در اختیار قرار گیرد. از ویژگی‌های منحصر به فرد محصولات ژاپنی باید به فرم دهی آسان، پولیش پذیری بالا، قابلیت ترمیم، ماندگاری و دوام زیاد و … اشاره کنیم. همچنین نسبت به محصولات دیگر با قیمت مناسبی در اختیار قرار گرفته تا تمامی افراد شرایط استفاده و بهرمندی از آن را داشته باشند.

بهترین نوع کامپوزیت دندان

بهترین نوع کامپوزیت دندان، روکشی است که با توجه به نظر دندانپزشک مورد استفاده قرار گیرد. بهترین محصول از دوام بالا برخوردار بوده و استحکام زیادی در مقابل با ضربه از خود نشان می‌دهد. طول عمر بالایی داشته و رنگ آن به مرور بر اساس استفاده مواد غذایی رنگی تغییری پیدا نخواهد کرد. در نتیجه به منظور بهرمندی از بهترین متریال به کلینیک‌های معتبر این حوزه مراجعه کنید. بدین ترتیب بریس دنتال انتخاب مطمئنی است چرا که با همکاری کادری مجرب در تلاش است تا به طور تخصصی از آخرین تکنولوژی‌ها برای ارائه خدمات خود استفاده کند.

salb-techna