آگهی کسب و کارها

باتری یو پی اس چیست؟ همه چیز درباره‌ی باتری‌های UPS

باتری یو پی اس نقش مهمی در تامین انرژی پشتیبان برای تجهیزات متصل به یو پی اس ایفا می‌کند. باتری‌های ‌یوپی اس انواع مختلفی دارند که استفاده از هر کدام برای UPS، مزایا و معایبی را به دنبال دارد که به همه این موارد می‌پردازیم. همچنین فاکتورهای موردنیاز برای محاسبه ظرفیت باتری مورد نیاز دستگاه […]

باتری یو پی اس نقش مهمی در تامین انرژی پشتیبان برای تجهیزات متصل به یو پی اس ایفا می‌کند. باتری‌های ‌یوپی اس انواع مختلفی دارند که استفاده از هر کدام برای UPS، مزایا و معایبی را به دنبال دارد که به همه این موارد می‌پردازیم. همچنین فاکتورهای موردنیاز برای محاسبه ظرفیت باتری مورد نیاز دستگاه یو پی اس را بیان کرده و به صورت مختصر به کاربردهای باتری یوپی ای اشاره می‌کنیم. در بخش آخر عوامل موثر در قیمت تمام شده باتری یو پی اس را بررسی می‌کنیم.

با راهنمای کامل باتری یو پی اس با ما همراه باشید تا در موقع خرید باتری یو پی اس، انتخاب درستی داشته باشید.

انواع باتری یو پی اس _ باتری UPS

باتری یو پی اس چیست؟

UPS از تجهیزات برق اضطراری به شمار می‌رود که قابلیت‌ها و توانمندی‌های متعددی دارد. اصلی‌ترین کاربرد دستگاه یو پی اس به عنوان یک منبع انرژی پشتیبان است. در صورت قطعی یا نوسانات برق، باتری یو پی اس منبع تغذیه پشتیبان را برای تجهیزات الکتریکی فراهم می‌کند. این باتری‌ها به صورت مستقیم به یو پی اس متصل بوده و در شرایط اضطراری از آن استفاده می‌شود.

باتری یو پی اس انرژی الکتریکی را در خود ذخیره کرده و در زمان قطع منبع برق اصلی، انرژی ذخیره شده را در اختیار تجهیزات می‌گذارد. جالب است بدانید که اغلب یو پی اس‌ها بدون باتری کار نمی‌کنند.

انواع باتری یو پی اس و مزایا و معایب هرکدام

اصولا نوع باتری بر اساس جنس مواد الکترود و کاتدهای باتری یوپی اس مشخص می‌شود. انواع باتری یو پی اس موجود در بازار به سه دسته عمده تقسیم می‌شوند که عبارتند از: اسید سربی، لیتیوم یون و نیکل کادمیوم. در این قسمت انواع باتری یو پی اس را بررسی و مزایا و معایب آنها را با هم مقایسه می‌کنیم.

باتری‌های اسید-سربی

باتری‌های اسید-سربی درب بسته از رایج‌ترین باتری‌ها برای یوپی اس هستند. البته باتری‌های اسید سربی به دلیل کاربردی بودن، برای بسیاری از تجهیزات دیگر نیز که نیاز به باتری دارند، قابل استفاده هستند.

مزیت عمده استفاده از باتری‌های اسید سربی، هزینه کمتر و طول عمر مناسب آنها است. باتری‌های اسید سربی بسته به نحوه استفاده، بین 2 تا 5 سال عمر می‌کنند. این باتری‌ها نیاز به بررسی سطح الکترولیت ندارند و همچنین امکان نشت اسید به بیرون از این باتری‌ها تقریبا صفر است.

شاید طول عمر کمتر به نسبت انواع دیگر باتری را بتوان به عنوان عیب این باتری ها دانست ولی با قیمت مقرون به صرفه‌ای که دارند، در نهایت یک گزینه پرطرفدار هستند.

خبر خوب برای طرفداران محیط زیست این است که باتری‌های اسید سربی قابل بازیافت و سازگار با محیط زیست هستند.

باتری‌های لیتیوم-یون

باتری‌های لیتیوم یون در بسیاری از تجهیزات از جمله موبایل و لپ تاپ، وسایل حمل و نقل برقی از جمله موتور و دوچرخه برقی و همچنین یو پی اس قابل استفاده هستند.

مزیت عمده باتری لیتیوم یون، وزن سبک آن است. همچنین مدت زمان شارژ دهی بالا و زمان شارژ کوتاه نیز از محاسن این باتری ها به شمار می‌رود.

شاید بزرگترین عیب باتری‌های لیتیوم یون، قیمت بسیار بالای آنها است.

باتری‌های نیکل-کادمیوم

باتری‌های نیکل-کادمیم (Ni-Cd) یا (Ni-Cad)، نوعی از باتری‌های یوپی اس قابل شارژ هستند که از نیکل برای اکسید و از کادمیم برای صفحات الکترود استفاده می‌کنند. این نوع باتری‌ها در سال ۱۸۹۹ میلادی توسط یک مهندس سوئدی اختراع شدند. مصرف اصلی این باتری‌ها در لوازم الکترونیکی مانند گوشی‌های تلفن قابل حمل است.

مزیت اصلی استفاده از این باتری‌ها، عمر طولانی و قابلیت بازیافت مجدد آنها و مقاومت بالا در برابر دمای زیاد است.

عیب اصلی باتری‌های نیکل کادمیوم این است که حاوی مواد سمی هستند و به همین دلیل بازیافت آنها هزینه‌بر است.

بر اساس بودجه مالی و کاربرد موردنظر و مشورت با متخصصین این حوزه، می‌توان از بین این باتری‌ها گزینه مناسبی انتخاب کرد. باز هم یادآوری می‌کنیم که باتری‌های اسید سربی از رایج‌ترین، مقرون به صرفه‌ترین و پرطرفدارترین باتری‌ها برای دستگاه‌های یو پی اس هستند.

محاسبه باتری یو پی اس

باتری‌های یو پی اس دارای ولتاژ مشخص 12 ولت هستند اما ظرفیت‌های متنوعی دارند. ظرفیت باتری یو پی اس باید با در نظر گرفتن یک سری عوامل محاسبه می‌شود که عبارتند از:

  • مدت زمان برق دهی مورد نیاز تجهیزات بر حسب ساعت (h)
  • توان یو پی اس بر حسب (VA)
  • ولتاژ باتری (12 V)
  • تعداد باتری‌ها

تعداد باتری‌های یوپی اس از تقسیم ولتاژ ورودی اینورتر (ولتاژ باس DC) یو پی اس تقسیم بر 12 محاسبه می‌شود که عدد 12، ولتاژ باتری یو پی اس است.

استفاده از نرم افزار محاسبه یو پی اس و باتری

محاسبه یو پی اس و باتری مورد نیاز برای تامین بک آپ تایم مورد نظر، فرآیند پیچیده‌ای است و عوامل مختلفی را باید مدنظر قرار داد. نرم افزار هوشمند محاسبه یو پی اس و باتری بهراد که در شکل زیر مشاهده می‌کنید، فرآیند پیچیده محاسبه باتری یوپی اس را برای مدت زمان مشخص بسیار تسهیل و تسریع می‌کند.

نرم افزار هوشمند محاسبه یو پی اس و باتری

کاربرد باتری یو پی اس

باتری یو پی اس بر اساس مشخصاتی که دارد، کاربردهای متعدد و متنوعی دارد. اصلی‌ترین مشخصه باتری‌های یو پی اس این است که ولتاژ همه باتری‌های مناسب برای یوپی اس، 12 ولت است. به همین دلیل این باتری‌ها برای بسیاری از تجهیزات الکتریکی دیگر، کاربردی و قابل استفاده هستند.

به این نکته توجه کنید که چون باتری‎های 12 ولتی درب بسته برای یو پی اس مناسب هستند، به اسم باتری یوپی اس شناخته می‌شوند. در این بخش چند کاربرد مهم و متداول باتری UPS را بیان می‌کنیم.

دستگاه یو پی اس

همانطور که گفتیم باتری یو پی اس با توجه به ولتاژ 12 ولت، تنوع ظرفیت و درب بسته بودن، هیچ گونه نشت اسید به بیرون ندارند و استفاده از آنها برای یو پی اس و در درون کابینت باتری یا فضاهای بسته امنیت بالایی دارد. به همین دلیل از آنها در دستگاه یو پی اس استفاده می‌شود.

وسایل نقلیه برقی

انواع وسایل نقلیه برقی و الکتریکی از جمله دوچرخه برقی، موتور برقی، ویلچر برقی و لیفتراک برای حرکت به باتری نیاز دارند. یکی از رایج‌ترین نوع باتری‌ها که برای این دستگاه‌ها استفاده می‌شود، باتری یو پی اس است. باتری یو پی اس دارای ظرفیت‌های مختلفی است که بر اساس نوع وسیله نقلیه، می‌توان ظرفیت مورد نیاز را انتخاب و استفاده کرد.

آسانسور

در صورتی که برای محافظت و پشتیبانی از آسانسورها از یوپی اس استفاده شود، باتری‌های یو پی اس برای ادامه حرکت آسانسور ضروری هستند. حتی در صورتی که آسانسورها منبع تغذیه داخلی داشته باشند، می‌توان از باتری‌های یو پی اس با ظرفیت مورد نیاز این منابع تغذیه استفاده کرد.

دوربین مداربسته

دوربین‌های نسل جدید برای حفظ امنیت مکان‌های موردنظر، باید توسط یو پی اس و باتری‌های آن پشتیبانی شوند. دوربین‎‌های مداربسته و تجهیزات امنیتی از دستگاه‌های کم مصرف به شمار می‌روند و با ظرفیت پایین باتری نیز قابل پشتیبانی هستند.

دزدگیر

در دزدگیرها و سیستم‌های هشدار نیز از باتری‌های یوپی اس با ظرفیت پایین استفاده می‌شود.

یو پی اس _ باتری یو پی اس

قیمت باتری یو پی اس و عوامل موثر در قیمت خرید باتری

قیمت باتری‌های یو پی اس در بازار بسیار متنوع است. قیمت باتری یو پی اس متاثر از عوامل مختلفی است که به مهم‌ترین آنها می‌پردازیم.

ظرفیت باتری UPS

ظرفیت باطری تاثیر مستقیم در قیمت باتری دارد. باتری‌های با ظرفیت بیشتر معمولاً هزینه خرید بیشتری دارند. توجه کنید که ظرفیت باتری را بر اساس مدت زمان موردنظر برای برق دهی تجهیزات انتخاب کنید تا هزینه اضافی نپردازید.

نوع باتری یوپی اس

انواع باتری یو پی اس شامل اسید سربی، لیتیوم یونی و نیکل کادمیومی، قیمت‌های مختلفی دارند. باطری‌های اسید-سربی به نسبت انواع دیگر باتری، قیمت مناسب‌تری دارند. از طرفی باتری های اسید سربی نوع ژل نیز از انواع AGM گران‌تر هستند.

برند باطری یو پی اس

برندهای معتبر و معروف ممکن است هزینه بیشتری داشته باشند، اما اغلب با کیفیت بالاتری نیز همراه هستند. توجه داشته باشید که لزوما قیمت بیشتر نشانه کیفیت بالاتر نیست. در بعضی موارد حتی باتری های تولید داخل از باتری‌های خارجی باکیفیت‌تر هستند ولی قیمت مناسب‌تری دارند.

عمر مفید

باتری‌های با عمر طولانی ممکن است هزینه اولیه بالایی داشته باشند اما در طولانی مدت به صرفه تر هستند. طول عمر باتری بر اساس نحوه استفاده و نگهداری آن متغیر است. با استفاده بهینه از باتری‌ها می توان مدت بیشتری از آنها استفاده کرد.

سعی کنید باتری‌ها به صورت کامل دشارژ نشوند تا بیشتر عمر کنند. همچنین تعداد دفعات شارژ و دشارژ باتری‌ها را مدیریت کنید تا طول عمر بیشتری داشته باشند.

تاریخ تولید

طول عمر باتری یو پی اس به تاریخ تولید آن بستگی دارد نه به تاریخ خرید. واکنش‌های شیمیایی در باتری همیشه در حال اتفاق افتادن هستند. هرچقدر از تاریخ تولید باتری بگذرد، از طول عمر آن هم کاسته می‌شود و مدت زمان کمتری می‌توان از آن استفاده کرد.

گارانتی

اگرچه برای گارانتی باتری باید هزینه بیشتری پرداخت کنید ولی در عوض از کیفیت باتری مطمئن خواهید بود. شرکت‌های مختلف باتری‌های یو پی اس را با گارانتی‌های متفاوتی ارائه می‌کنند. باتری‌ها به صورت متوسط حدود 12 ماه و بیشتر گارانتی می‌شوند.

نکات پایانی باتری یو پی اس

با توجه به همه عواملی که در این مقاله به آن پرداخته شد، انتخاب باتری یو پی اس با توجه به نیازها و بودجه مورد نظر مهم است تا عملکرد بهینه و کارایی مداوم تجهیزات را تضمین کند.

شرکت بهراد با بیش از سه دهه سابقه در حوزه تجهیزات برق اضطراری، انواع باتری یو پی اس با ظرفیت‌های متنوع را ارائه می‌کنند. حتما قبل از انتخاب و خرید باتری، با مشاوران مجرب بهراد تماس بگیرید تا مطمئن خرید کنید.

salb-techna