آگهی کسب و کارها

اهمیت صنعت پخش مویرگی چیست؟

بعد از تکمیل فرآیند تولید در کارخانجات و کارگاه ها، نوبت به توزیع محصولات می رسد. برای توزیع محصول یا رساندن محصول از تولید کننده به مصرف کننده، روش های مختلفی وجود دارد. انتخاب استراتژی توزیع به نوع محصول، حجم تولید، سرمایه در گردش و مشخصات جامعه هدف بستگی دارد. پخش مویرگی به عنوان یکی […]

بعد از تکمیل فرآیند تولید در کارخانجات و کارگاه ها، نوبت به توزیع محصولات می رسد. برای توزیع محصول یا رساندن محصول از تولید کننده به مصرف کننده، روش های مختلفی وجود دارد. انتخاب استراتژی توزیع به نوع محصول، حجم تولید، سرمایه در گردش و مشخصات جامعه هدف بستگی دارد. پخش مویرگی به عنوان یکی از روش های مطلوب توزیع بسیاری از محصولات مانند مواد غذایی، دارویی، آرایشی و بهداشتی، ابزار و لوازم خانگی شناخته می شود. اگر چه با پیشرفت اینترنت، فروش آنلاین گسترش زیادی داشته، اما پخش مویرگی همچنان رو به رشد بوده و با استفاده از ابزارها و نرم افزارها، جایگاه خود را حفظ کرده است. این روش به ویژه برای محصولات غذایی و دارویی کاربرد وسیعی دارد.

پخش مویرگی چیست؟

پخش مویرگی روشی برای توزیع محصول و انتقال آن از تولید کننده به مصرف کننده نهایی است. نام مویرگی به آن جهت است که محصول از طریق کانال های بزرگ و سپس کانال های کوچک (شبیه سیستم مویرگی در طبیعت) در سراسر جامعه هدف توزیع می گردد. این روش برای محصولاتی که جزو مصرف روزمره محسوب شده و باید به سرعت در دسترس مصرف کنندگان قرار گیرد، کاربرد بیشتری دارد. محصولات غذایی، بهداشتی و دارویی مهمترین گروه از این نوع محصولات هستند.
روش پخش مویرگی برای سایر انواع کالا مانند لوازم خانگی، ابزار، پوشاک و کالاهای دیجیتال نیز کاربرد فراوان دارد. کوکاکولا، نایک و اپل از جمله برندهای برتر دنیا هستند که از این روش برای توزیع محصولات خود استفاده می کنند.

در این استراتژی توزیع، تعداد مشتریان بسیار زیاد بوده و در سراسر کشور پراکنده هستند. اعضای کانال توزیع از شرکت های توزیع گرفته تا خرده فروشان محلی، به صورت وابسته یا مستقل از شرکت تولیدی، محصولات را در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهند.

پخش مویرگی به دلیل مزایایی که دارد در سراسر جهان مورد استقبال قرار گرفته است. دسترسی به طیف گسترده ای از مشتریان، دریافت اطلاعات بروز بازار و مصرف کنندگان و پتانسیل بالا برای فروش از جمله مزایای این روش برای تولیدکنندگان است.
روش پخش مویرگی برای مصرف کنندگان هم مزایای زیادی دارد. زیرا محصولات در دسترس و در معرض دید آنها قرار داشته و می توانند قبل از خرید محصول را به طور کامل بررسی نمایند. مزیت دیگر این است که در یک مراجعه حضوری به فروشگاه محل زندگی خود، می توانند عمده اقلام مورد نیاز خود را تهیه نمایند.

اهمیت نرم افزارها در توزیع مویرگی

برای شرکت های تولیدی که با استراتژی پخش مویرگی محصولات خود را عرضه می کنند، نه تنها رضایت مشتریان نهایی، بلکه رضایت و وفاداری اعضای کانال نیز اهمیت دارد. زیرا با پیشرفت تکنولوژی های تولید، فضای رقابت برای تولیدکنندگان مختلف بسیار فشرده و پیچیده است و از دست دادن مشتری و کانال توزیع، هزینه زیادی برای تولیدکننده خواهد داشت.
تامین به موقع و به اندازه محصول مورد نیاز، سرعت بالای توزیع، حفظ کیفیت و بسته بندی محصول در فرآیند تولید، انبارداری و حمل و نقل، سفارش گیری مناسب و تسویه حساب صحیح از جمله مهمترین عوامل افزایش رضایت و وفاداری اعضای کانال توزیع است. از این رو مدیریت دقیق سراسر کانال، حساسیت زیادی دارد. این مدیریت به ابزارهای هوشمندی نیاز دارد که اطلاعات را به طور دقیق ثبت، محاسبه، نگهداری و گزارش نماید. بر این اساس نرم افزارهایی مناسب پخش مویرگی عرضه شده اند که نیاز طراحان و مدیران این صنعت را برآورده سازند.

مزایای استفاده از نرم افزار در پخش مویرگی

نرم افزار پخش مویرگی مانند یک پایگاه داده کامل و دقیق، عملیات متنوعی را به صورت همزمان انجام می دهد. مهمترین انواع این عملیات عبارتند از: مدیریت انبار، موجودی و مرجوعی؛ ثبت سفارشات، صدور فاکتور و حواله؛ پیگیری مشتریان و اعضای کانال توزیع؛ طبقه بندی مناسب اعضا و فاکتورها؛ محاسبه دستمزد، پورسانت و تخفیفات؛ پیگیری مطالبات؛ ارائه گزارشات و تحلیل های فصلی و منطقه ای مورد نیاز. برخی نرم افزارها، علاوه بر نسخه های کامپیوتری، نسخه های موبایلی کاملی هم دارند که اطلاعات ویزیتورها و ماموران پخش را دریافت و ارسال می کنند.

استفاده از نرم افزار پخش مویرگی نه تنها دقت کار را بالا می برد، بلکه با صرفه جویی در زمان و هزینه، در مدیریت صحیح کانال های توزیع، موثر است. یکی از نرم افزارهای موثر و دقیق در این زمینه که می توانید اطلاعات و مشخصات آن را در آدرس www.pishgamansoft.ir/capillary-software مشاهده نمایید، نرم افزار پخش مویرگی پیشگامان می باشد. این نرم افزار با دارا بودن قابلیت های فراوان و گزارشاتی دقیق و جامع می تواند ابزاری بسیار مناسب در جهت افزایش کارایی،دقت، سرعت و امنیت کسب و کار شما بوده و شما را در تحقق اهدافتان یاری رساند.

salb-techna