سرویس، نگهداری و کالیبراسیون تجهیزات آزمایشگاهی

تجهیزات آزمایشگاهی هر آزمایشگاه، سرمایه آن آزمایشگاه هستند. پرسنل آزمایشگاه ها و پژوهشگران بدون دستگاه های آزمایشگاهی تخصصی نمی توانند فعالیت های مربوطه را انجام داده و نتایج آزمایش ها را استخراج کنند. دستگاه های آزمایشگاهی بسیار گران قیمت هستند و با توجه به شرایط اقتصادی امروز اگر این دستگاه ها آسیب ببینند جایگزین کردن […]

تجهیزات آزمایشگاهی هر آزمایشگاه، سرمایه آن آزمایشگاه هستند. پرسنل آزمایشگاه ها و پژوهشگران بدون دستگاه های آزمایشگاهی تخصصی نمی توانند فعالیت های مربوطه را انجام داده و نتایج آزمایش ها را استخراج کنند. دستگاه های آزمایشگاهی بسیار گران قیمت هستند و با توجه به شرایط اقتصادی امروز اگر این دستگاه ها آسیب ببینند جایگزین کردن آن ها بسیار سخت است. بنابراین کاربران دستگاه ها باید نسبت و حفظ و نگه داری آن ها حساس باشند.

در آزمایشگاه ها باید روش صحیح استفاده هر دستگاه به طور کامل نوشته و در کنار آن نصب شود. پیشنهاد می شود هر فرد متصدی یک دستگاه باشد تا در صورت بروز ایراد و ارور ها به سرعت عملیات رفع عیب را اجرا کند. انجام این کار برای دستگاه هایی مانند کرماتوگرافی گازی و مایع با عملکرد بالا که سیستم کمی پیچیده تری دارند، می تواند بسیار کمک کننده باشد.

خرید تجهیزات آزمایشگاهی با کیفیت و سپس نگهداری صحیح از آن ها در به دست آوردن نتایج دقیق بسیار تاثیر گزار است. به طور کلی با انجام سرویس و کالیبراسیون دوره ای دستگاه های آزمایشگاهی می توانید از عملکرد صحیح، دقت و سلامت دستگاه اطمینان خاطر داشته باشد. به علاوه این سروریس ها از استهلاک دستگاه جلوگیری و به افزایش طول عمر دستگاه کمک می کند. در نتیجه این کار در طولانی مدت صرفه اقتصادی نیز خواهد داشت.

اهمیت کالیبراسیون تجهیزات آزمایشگاهی

تجهیزات آزمایشگاهی همگی شامل دو گروه کلی می شوند، گروه اول تجهیزات و دستگاه های اندازه گیری مانند ترازو های آزمایشگاهی و گروه دوم شامل دستگاه هایی مانند یخچال آزمایشگاهی، آون و …. می شوند. دستگاه های اندازه گیری حتما باید به صورت دوره ای تنظیم و کالیبره شوند تا از صحت و دقت اندازه گیری های آن ها اطمینان خاطر داشته باشیم. اما دستگاه هایی مانند آون آزمایشگاهی یا انواع هود های لامینار و شیمی که اندازه گیری ای به وسیله آن ها انجام نمی شود باید طبق دستور العمل بازرسی شوند تا دستگاه دچار آسیب نشود و بهره وری آن کاهش پیدا نکند.

کالیبراسیون و بازرسی های دوره ای تجهیزات آزمایشگاهی به دلایل

  1. صرفه جویی در منابع مالی
  2. افزایش طول عمر دستگاه ها
  3. کاهش احتمال خطا های دستگاهی
  4. بالا رفتن سطح ایمنی هنگام کار

بسیار مهم و حائز اهمیت است.

از طرف دیگر برخی از آزمایشگاه ها برای ادامه فعالیت های خود گواهی نامه های مربوط به کالیبره بودن دستگاه را دریافت کنند. این گواهی نامه ها نیز تنها برای مدت زمان مشخصی دارای اعتبار هستند. پس از پایان اعتبار مجددا باید برای دریافت گواهی نامه اقدام شود.

بررسی کلی روش کالیبراسیون برخی از دستگاه های پر کاربرد آزمایشگاهی

برای بزرگنمایی کلیک کنید

کالیبراسیون اتوکلاو

اتوکلاو برای ضد عفونی کردن ابزار و تجهیزات و برخی از مواد به کار کار می رود. بنابراین در صورتی که به طور مرتب بازرسی نشود، احتمال این که استریلیزاسیون به طور کامل انجام نشود وجود دارد. به طور مثال ضد عفونی نشدن تجهیزات اتاق عمل و لوازم جراحی می تواند عفونت های متعددی را برای بیمار در پی داشته باشد. در کالیبراسیون اتوکلاو تایمر، دما و فشار بررسی می شوند. به کمک اندیکاتور های بیولوژیکی قدرت میکروب زادیی دستگاه آزمایش می شود.

کالیبراسیون پی اچ متر

ویژگی های الکترود های پی اچ متر های دیجیتال پس از مدتی استفاده تغییر می کنند. برای جبران این تغییرات و تنظیم مجدد آن ها باید به وسیله محلول های بافر با پی اچ مشخص کالیبره شوند. بافر هایی که برای این منظور استفاده می شوند در دو حالت اسیدی و خنثی دارای به ترتیب pH=4 و pH=7 هستند. معمولا فاصله زمانی بین هر بار کالیبراسیون پی اچ متر نسبت به سایر دستگاه ها کمتر است.

برای بزرگنمایی کلیک کنید

بازرسی های دوره ای هود های آزمایشگاهی

انواع هود های آزمایشگاهی لامینار و شیمی برای حفظ سلامت کاربران آزمایشگاه ها بسیار مهم و حیاتی هستند. بنابراین اگر عملکرد درستی نداشته باشند، قطعا سلامت پرسنل آزمایشگاه به خطر خواهد افتاد. بررسی های دوره این هود ها یا کالیبراسیون آن ها این اطمینان را می دهند خروج بخارات آلوده کامل انجام می شود.

هود های لامینار از نظر سرعت و فشار هوای داخل کابین، کارایی پیش فیلتر ها و فیلتر های هپا و اولپا، کنترل لامپ های داخل کابین اعم از لامپ های LED نور مرئی برای روشنایی داخل کابین و لامپ UV برای میکروب زدایی مورد بررسی قرار می گیرند. همچنین بدنه هود جهت مشاهده هر گونه آسیب ظاهری، شکستگی و ترک بازرسی می شود.

در مورد هود های شیمی قدرت و عمل کردن فن و داکت های خروجی هوا مهم ترین عوامل برای عملکرد صحیح هود هستند. در هود های شیمی سینک، شیر آلات آب و گاز، فاضلاب و پریز های برق نیز بازرسی می شوند.

خرید تجهیزات آزمایشگاهی استاندارد

برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی با بهترین قیمت و کیفیت می توانید با کارشناسان مجموعه رویان ایران، مرجع فروش تجهیزات آزمایشگاهی کشور، تماس حاصل کنید. محصولات این شرکت با گرانتی یک ساله و پیشتیبانی 10 ساله عرضه می شوند. کارشناسان این مجموعه تمام موارد راه اندازی و استفاده صحیح از دستگاه را در اختیار خریداران قرار می دهد. برای ارتباط با کارشناسان با شماره تلفن های ۰۹۱۲۸۱۴۶۴۱۷ و ۰۲۱۶۶۹۷۱۴۶۷ تماس بگیرید.