ستاره شناسان تعداد زیادی موج های گرانشی جدید کشف کردند

به گفته ستاره‌شناسان اکنون تعداد امواج گرانشی رصد شده از سال ۲۰۱۵ تا کنون به ۹۰ موج می رسد. این تعداد بی‌سابقه از امواج گرانشی کشف شده می تواند نحوه درک تکامل جهان، زندگی و مرگ ستارگان را توسعه دهد. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، ستاره شناسان موفق به کشف تعداد بیشماری […]

به گفته ستاره‌شناسان اکنون تعداد امواج گرانشی رصد شده از سال ۲۰۱۵ تا کنون به ۹۰ موج می رسد. این تعداد بی‌سابقه از امواج گرانشی کشف شده می تواند نحوه درک تکامل جهان، زندگی و مرگ ستارگان را توسعه دهد.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، ستاره شناسان موفق به کشف تعداد بیشماری موج گرانشی جدید شدند. به گفته این گروه بین المللی اکنون ۳۵ موج گرانشی جدید رصد شده که در مجموع نسبت به سال ۲۰۱۵ تا کنون به ۹۰ موجب میرسد. امواج گرانشی در نتیجه پدیده های کیهانی مانند  برخورد دو سیاهچاله ایجاد میشود. رصدخانه موج گرانشی با تداخل سنج لیزری در ایالات متحده آمریکا و همچنین در ویرگو ایتالیا این برخوردهای فاجعه‌بار و امواج آنها را رصد کردند.

 اولین موج گرانشی رصد شده به سال ۲۰۱۶ برمی‌گردد که در آن زمان توانست نظریه نسبیت عام مربوط به آلبرت انیشتین را تایید کند. به گفته شانیکا گالودج، محقق دانشگاه موناش این امواج گرانشی کشف شده در واقع پنجره جدید به سوی جهان هستند. به گفته وی این امواج الکترومغناطیس باعث می شوند تا آنچه که نامرئی است مانند ادغام سیاه چاله های دوتایی قابل مشاهده شوندد

 از ۳۵ موج گرانشی کشف شده جدید حدود ۳۲ موج آن مربوط به ادغام سیاه چاله ها است. از دیگر اکتشافات قابل توجه مربوط به امواج گرانشی کشف دو جفت سیاه چاله بزرگ با اندازه هایی حدود ۱۴۵ برابر و یا 112 برابر سنگین تر از خورشید بود. علاوه بر آن احتمال می رود دو مورد از امواج گرانشی جدید مربوط به ادغام ستاره نوترونی با سیاهچاله باشد.

به گفته دانشمندان تعداد رصد های انجام شده کنونی نسبت به زمانی که تازه رصدخانه های لایگو و ویرگو کار خود را آغاز کرده بودند حدود ۱۰ برابر افزایش یافته است. دلیل آن نیز توسعه تجهیزات لیزری و بهبود قدرت آنها است. با افزایش حساسیت آشکارسازها در آینده می‌توان بسیاری از سیاهچاله های دوتایی جهان را رصد کرد. اما امواج گرانشی مربوط به ستاره های نوترونی همانند سیاهچاله ها نبوده و امکان رصد همه آنها در جهان های دور دست وجود ندارد. ستاره‌شناسان امیدوارند در آینده بتوانند امواج گرانشی مربوط به ابرنواخترها را نیز رصد کنند تا از طریق آن بتوانند به درک بهتری از چرخه زندگی ستاره ها پس از مرگ و اتمام سوخت هسته‌ای آنها برسند.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال