ستاره شناسان موفق به کشف قویترین میدان مغناطیسی جهان شدند

ستاره شناسان در حال بررسی سیگنال های پرتو ایکس مربوط به یک ستاره نوترونی بودند که متوجه یک میدان مغناطیسی قوی شدند. میدان مغناطیسی مربوط به این ستاره دهها میلیون برابر قوی تر از میدان مغناطیسی ایجاد شده در آزمایشگاه های زمین بوده و به نوعی قویترین میدان مغناطیسی جهان محسوب می شود. به گزارش […]

ستاره شناسان در حال بررسی سیگنال های پرتو ایکس مربوط به یک ستاره نوترونی بودند که متوجه یک میدان مغناطیسی قوی شدند. میدان مغناطیسی مربوط به این ستاره دهها میلیون برابر قوی تر از میدان مغناطیسی ایجاد شده در آزمایشگاه های زمین بوده و به نوعی قویترین میدان مغناطیسی جهان محسوب می شود.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، یک ستاره نوترونی با نام GR J1008-57 در یک مجموعه خاص در حالت تپ اختر اشعه ایکس در حالت تجمیع بوده است. این ستاره نوترونی امواج مغناطیسی قدرتمندی را از خود ساطع کرده بود. اشعه ایکس در حالت تجمیع در مورد ستاره های نوترونی ریزش مواد روی سطح این ستاره ها و در نتیجه ایجاد انفجارهای اشعه ایکس پر انرژی دوره ای است که از طریق تلسکوپ نیز قابل مشاهده است.

انفجارهای اشعه ایکس ستاره نوترونی توسط محققان آکادمی علوم چین و همچنین ستاره‌شناسان دانشگاه توبینگن آلمان بررسی شده و قدرت امواج مغناطیسی آن اندازه گیری شد. این گروه از محققان متوجه شدند امواج مغناطیسی تولید شده قدرتمندترین میدان‌مغناطیسی در جهان به شمار می‌رود. رصد این ستاره در آگوست ۲۰۱۷ و با استفاده از تلسکوپ Insight-HXMT انجام شده بود و در همان زمان نیز محققان متوجه ویژگی پراکندگی تشدید سیکلوترون یا CRSF شده بودند. این ویژگی با انرژی ۹۰ کیلو ولت اندازه گیری شده بود و میدان مغناطیسی تپ اختر نیز در نیز در حدود یک میلیارد تسلا بوده است.

پیش از این قدرتمندترین میدان های مغناطیسی آزمایشگاهی حدود ۱۲۰۰ تسلا بوده است. با این وجود محققان معتقدند ممکن است نسخه های قوی تری از ستاره های نوترونی با میدان های مغناطیسی و بسیار قدرتمند تر از ۱۰۰ میلیارد تسلا وجود داشته باشند.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال