ستاره شناسان با کمک تلسکوپ رادیویی اولین ابر سیاره را شناسایی کردند

ستاره شناسان در اروپا و هاوایی با کمک تلسکوپ رادیویی موفق شدند تا برای اولین بار ابر سیاره یا کوتوله قهوه‌ای را که در صورت فلکی هرکول قرار داشت شناسایی کنند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، ابر سیاره BDR  J1750+3809 که توسط گروه Elegast نامگذاری شده است با کمک تلسکوپ رادیویی در […]

ستاره شناسان در اروپا و هاوایی با کمک تلسکوپ رادیویی موفق شدند تا برای اولین بار ابر سیاره یا کوتوله قهوه‌ای را که در صورت فلکی هرکول قرار داشت شناسایی کنند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، ابر سیاره BDR  J1750+3809 که توسط گروه Elegast نامگذاری شده است با کمک تلسکوپ رادیویی در هلند شناسایی شده و همچنین دو رصدخانه در هاوایی نیز آن را رصد کرده اند.

تئوری وجود کوتوله های قهوه ای در دهه ۶۰ میلادی مطرح شده بود و به عنوان ابرسیاره نیز نامگذاری شدند. این ابر سیاره ها که در میان سیاره و ستارگان دیگر ساکن هستند دارای اتمسفری شبیه به غول های گازی بوده و جرم آنها حدود ۸۰ برابر بیشتر از سیاره مشتری است.

تبدیل کوتوله به ستاره به دلیل ابعاد بزرگ و همچنین عدم همجوشی هسته ای امکان پذیر نیست. این ابر سیاره ها بدون اینکه به ستاره تبدیل شوند گرمای مورد نظر را آزاد کرده و در اثر درخشندگی در باند اینفرارد قابل شناسایی هستند. میدانهای مغناطیسی قدرتمندی که آنها دارند امواج رادیویی ای را منتشر خواهد کرد که توسط تلسکوپ های رادیویی دریافت میشود.

منجمان از دانشگاه هاوایی معتقدند علاوه بر کوتوله های قهوه ای تلسکوپهای رادیویی می‌توانند اجرامی که سرد بوده و میان ستاره ها وجود دارند نیز شناسایی کنند. برخی از این اجرام دمای بسیار پایینی داشته که حتی با تلسکوپ های اینفرارد نیز قابل تشخیص نیستند.

کشف مورد نظر علاوه بر امکان شناسایی کوتوله های قهوه ای، امکان جستجوی حیات در خارج از منظومه شمسی را نیز راحت تر خواهد کرد. همچنین بررسی های مورد نظر می‌تواند درک میدانهای مغناطیسی سیاره های فراخورشیدی را به عنوان مکانی برای زندگی در آینده آسان خواهد کرد.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال