خلق یک اطلس جدید جهانی از کل آسمان توسط تلسکوپ استرالیایی

تلسکوپ استرالیایی ASKAP توانست پس از ۳۰۰ ساعت نقشه برداری از سه میلیون کهکشان، جدیدترین اطلس جهانی از کل آسمان تهیه کند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، تلسکوپ استرالیایی Square Kilometre Array Pathfinder یا ASKAP توانست در مدت ۳۰۰ ساعت از ۳ میلیون کهکشان عکسبرداری کرده و حدود ۱۳ و نیم اگزابایت […]

تلسکوپ استرالیایی ASKAP توانست پس از ۳۰۰ ساعت نقشه برداری از سه میلیون کهکشان، جدیدترین اطلس جهانی از کل آسمان تهیه کند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، تلسکوپ استرالیایی Square Kilometre Array Pathfinder یا ASKAP توانست در مدت ۳۰۰ ساعت از ۳ میلیون کهکشان عکسبرداری کرده و حدود ۱۳ و نیم اگزابایت دیتای خام تولید کند. این دیتای تولید شده با استفاده از نرم افزارهای سفارشی و سخت افزارهای توسعه داده شده توسط سازمان پژوهش های علمی و صنعتی همسود (CSIRO) پردازش شده و بدین ترتیب یک اطلس جدید جهانی خلق شده است.

سازمان (CSIRO) در بیانیه‌ای اعلام کرده نقشه تولید شده توسط این تلسکوپ همانند نقشه گوگل از گیتی بوده و در آن میلیون‌ها نقطه شبیه به ستاره در دوردست های کهکشان وجود دارد که تا به امروز دیده نشده است. این تلسکوپ استرالیایی توسط سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی همسود (CSIRO) توسعه داده شده و نوعی تلسکوپ رادیویی محسوب می‌شود که قادر است سیگنال‌های رادیویی آسمان را با توجه به نرم افزارهای مخصوص به تصویر تبدیل کند. بدین ترتیب طول موج های غیر قابل مشاهده برای انسان به نمایش در خواهند آمد.

دستگاه مورد نظر بخشی از آرایه کیلومتر مربعی یک میلیارد دلاری SKA است که از آن به عنوان قدرتمندترین تلسکوپ رادیویی جهان یاد می شود. داده های جمع آوری شده توسط این گونه تلسکوپ ها توسط یک ابر رایانه به نام کهکشان  Pawsey Supercomputing Centre پردازش شده و اطلاعات آن استخراج می شود. با استفاده از این رادیو تلسکوپ در رصدخانه رادیو نجوم مورچیسون دانشمندان قادرند حدود ۸۳ درصد از کل آسمان را مشاهده کنند.

 پیش از این برای تهیه یک نقشه کامل از آسمان به ۱۰ هزار تصویر نیاز بود اما با استفاده از این تلسکوپ رادیویی تنها ترکیبی از ۹۰۳ تصویر کافی است تا یک نقشه کامل از آسمان تهیه شود. اطلاعات جمع آوری شده توسط این رادیو تلسکوپ ها از طریق ابر رایانه کهکشان به تصاویر رادیویی دو بعدی ۷۰ میلیارد پیکسلی تبدیل می شود که در نهایت ۹۰۳ تصویر گرفته شده حجمی برابر ۲۶ ترابایت خواهد داشت.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال