باکتری هایی که میتوانند ازطریق فراصوت منفجر شده و سلول‌های سرطانی را از بین ببرند

محققان روی ایده جدیدی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی کار می‌کنند. در این ایده قرار است از سلول های مجهز به حباب های مخصوص استفاده شود که در صورت برخورد با پرتوهای فراصوت و انفجار قادرند سلول‌های سرطانی اطراف خود را از بین ببرد. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان موسسه […]

محققان روی ایده جدیدی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی کار می‌کنند. در این ایده قرار است از سلول های مجهز به حباب های مخصوص استفاده شود که در صورت برخورد با پرتوهای فراصوت و انفجار قادرند سلول‌های سرطانی اطراف خود را از بین ببرد.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان موسسه فناوری کلتک روی ایده جدیدی برای نابودی سلولهای سرطانی از طریق باکتری های انفجاری کار می کنند. این محققان نتیجه تحقیقات خود را در مجله نیچر تکنولوژی منتشر کردند. برای این آزمایش از حباب های کوچک پروتئینی به عنوان کیسه گازدار استفاده شده است.

به طور کلی برخی از باکتری ها چنین ساختاری را به همراه خود دارد و می توانند در موارد ضروری این کیسه گازدار را به طور ژنتیکی ایجاد کنند. این کیسه به آنها کمک خواهد کرد تا به حالت شناور روی سطح قرار بگیرند و سپس با ترکاندن این کیسه دوباره به سمت اعماق حرکت کنند. بدین ترتیب این کیسه های گازدار ساختاری قدیمی دارند. به طوری که محققان عمر این کیسه ها را در دریاهای اولیه زمین و حدود سه میلیارد سال قبل می دانند.

 اکنون نیز محققان قصد دارند از این کیسه های گازدار برای درمان سرطان استفاده کنند. به طوری که از طریق مهندسی ژنتیک و با وارد کردن میکروب ها بتوان با دستگاه‌های سونوگرافی آنها را ردیابی کرد. همچنین زمان ترکیدن این کیسه ها در بدن نیز از طریق گاز خارج شده از این میکروب ها می توان انها را تشخیص داد. البته محققان در آزمایشگاه تلاش کردند تا با استفاده از امواج فراصوت حجم این حباب ها را افزایش دهند. به طوری که پس از ترکیدن موج شدیدی ایجاد شود. به همین دلیل امواج ایجاد شده برای از بین بردن تومورها استفاده خواهد شد.

در آزمایش های انجام گرفته برای استفاده از این روش از موش‌های مبتلا به سرطان استفاده شد. با تزریق نوعی باکتری به نام ایکلی کیسه های گازدار اصلاح شده توسط ژن های این باکتری تولید شد. سپس بعد از گذشت ۵ روز و در زمان قرار گیری باکتری ها درون تومور ها از امواج فراصوت استفاده شد. نتیجه این آزمایش نشان داد پس از دو هفته از درمان رشد تومورهای تحت درمان نسبت دیگر تومورها کندتر شد و موش های تحت درمان قرار گرفته نیز توانستند دو برابر عمر بیشتر نسبت به موش‌های دیگر داشته باشند.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال