باکتری هایی که پلاستیک می خورند!

محققان در دانشگاه هلند طی مطالعه ای اعلام کردند باکتری ها قادرند پلاستیک را خورده و هضم کنند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، مصرف پلاستیک به دلیل قیمت پایین و سهولت استفاده، محیط زیست را با خطر بزرگی روبرو کرده است. تحقیق اخیر محققان در موسسه سلطنتی هلند نشان می دهد باکتری […]

محققان در دانشگاه هلند طی مطالعه ای اعلام کردند باکتری ها قادرند پلاستیک را خورده و هضم کنند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، مصرف پلاستیک به دلیل قیمت پایین و سهولت استفاده، محیط زیست را با خطر بزرگی روبرو کرده است. تحقیق اخیر محققان در موسسه سلطنتی هلند نشان می دهد باکتری ها توانایی هضم پلاستیک را دارند.

مایکی گودیران، دانشجوی مقطع دکترا این مطالعه را انجام داده است. وی تمرکز خود را بر روی باکتری ruber قرار داد. این باکتری که در محیط های استرس را بسیار مقاوم است قادر است یک زیست لایه روی پلاستیک های موجود در طبیعت ایجاد کند.

گودریان در آزمایش خود از نوعی پلاستیک دارای شکل خاصی از کربن به نام کربن ۱۳ استفاده کرد. این پلاستیک پس از تقیه با نور فرابنفش به باکتری داده شد. اسنفا هرتز نور فرابنفش به این دلیل است که در طبیعت نیز نور خورشید پلاستیک ها را به چند تکه تبدیل می کند.

به گفته گودریان این نخستین بار است که در یک روش جدید هضم پلاستیک و تبدیل به کربن دی اکسید توسط باکتری انجام میشود. پیش از این مشخص شده بود که پلاستیک ها در زیر زیست لایه ناپدید می شوند. اما اکنون مشخص شد که در واقع هضم می شوند.

طبق محاسبه گودریان این باکتری قادر است هرساله تنها یک درصد از پلاستیک را هضم کند.‌

البته به گفته محققان هضم میکروبی نمی تواند راه حل کاملی برای حل معضل آلودگی پلاستیک باشد. البته می توان. به این سوال پاسخ دهد که پلاستیک های داخل اقیانوس چگونه ناپدید شده اند.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال