پیش از ورود اندروید، گوگل مایکروسافت را صاحب بازار آینده پلتفرم‌های تلفن همراه می‌دانست

پیکار دادگاهی میان شرکت‌های گوگل و اوراکل گاهی اطلاعات بسیار جالبی را در اختیار خبرگذاری‌ها می‌گذارد. همان‌طور که احتمالاً می‌دانید شرکت اوراکل مدعی است، زمانی که شرکت گوگل در حال توسعه سیستم‌عامل اندروید بود، خود بر روی API‌های جاوا (که به‌طور همزمان مالک آن اوراکل نیز بود) برای سیستم‌عامل‌های متن‌باز (بدون این‌که برای آن‌ها مجوز […]

پیکار دادگاهی میان شرکت‌های گوگل و اوراکل گاهی اطلاعات بسیار جالبی را در اختیار خبرگذاری‌ها می‌گذارد. همان‌طور که احتمالاً می‌دانید شرکت اوراکل مدعی است، زمانی که شرکت گوگل در حال توسعه سیستم‌عامل اندروید بود، خود بر روی API‌های جاوا (که به‌طور همزمان مالک آن اوراکل نیز بود) برای سیستم‌عامل‌های متن‌باز (بدون این‌که برای آن‌ها مجوز و پروانه رسمی خاصی صادر شود) کار می‌کرد. بعد از جلسات متعدد دادگاه‌، مقام عالی بخش قضایی این دو شرکت را به بررسی بیشتر این موضوع در دادگاه بدوی معرفی نمود. شرکت اوراکل تصمیم دارد از این شکایت خود غرامتی 9.3 میلیارد دلاری از شرکت گوگل به دست آورد.

جالب است بدانید، در حالی که دادگاه قبلی این دو شرکت و اطلاعاتی که وکیل مدافع شرکت اوراکل از شرکت گوگل و منافع آن از سیستم‌عامل اندروید اعلام کرد باعث بدنامی و رسوایی نسبی شرکت گوگل شد (31 میلیارد دلار درآمد و 22 میلیارد دلار سود خالص)، اما طرح دعوی جدید این شرکت باعث شده حتی اطلاعات بسیار جالب‌تری به دست عموم برسد. در واقع قبل از آن که در سال 2008 از سیستم‌عامل اندروید رونمایی به عمل آید، مؤسس شرکت گوگل به نام ریچ ماینر در طی نامه‌ای به همکاران خود در مورد این موضوع شخصاً صحبت به میان آورده بود که قصد دارد یک سیستم‌عامل موبایلی متن‌باز را در شرکت گوگل پایه‌ریزی نماید.

ماینر در مورد پلتفرم‌هایی که متن‌باز نبودند این‌طور اظهارنظر کرده بود که: “شرکت مایکروسافت پلتفرم اصلی و آینده گوشی‌های هوشمند را تصاحب خواهد کرد”. بر اساس این گفته، ماینر به صورت مستقیم شرکت‌های Palm و RIM را کنار گذاشته و از طرفی اذعان داشت که Symbian تنها سیستم‌عامل گوشی‌های هوشمند شرکت نوکیا خواهد بود؛ اما در سال‌های بعد شاهد این موضوع بودیم که سیستم‌عامل متن‌باز شرکت گوگل با نام اندروید رشد بسیار قابل توجهی در بازار گوشی‌های هوشمند داشته و از طرفی سیستم‌عامل iOS شرکت اپل نیز رقیب اصلی آن به حساب می‌آید. در این زمان شرکت مایکروسافت و پلتفرم او سهم بسیار کمی از بازار تلفن‌های هوشمند داشته و در سمت دیگر میدان، سهم بسیار اندکی نیز به شرکت BlackBerry تعلق داشت که بیشتر به سیستم‌عامل اندروید گوگل وابسته بود. شرکت Palm نیز در این حین قصد داشت با معرفی سیستم‌عامل جدید خود با نام webOS بر روی گوشی Palm Pre قسمتی از این بازار پرسود را به دست آورد اما در این حیطه کاملاً ناموفق بود. هم‌اینک این شرکت در بازار برنامه‌ها و اپلیکیشن‌ها در حال فعالیت است. تصمیمی که گوگل و اندروید بیشتر از دیگران از آن خوشحال شدند و از طرفی باعث شد اندروید هم‌اکنون به این سطح از رشد و ارتقا برسد.

مؤسس شرکت گوگل، ریچ ماینر قبل از رونمایی از سیستم‌عامل اندروید (در آن زمان) نامه‌ای نوشته بود با این محتوا که: “اگر سیستم‌عامل متن بازی در طی سال‌های آینده معرفی نشود، شرکت مایکروسافت بازار پلتفرم گوشی‌های هوشمند را به دست گرفته و تصاحب خواهد کرد. شرکت Palm نابود شده و شرکت RIM (بلک‌بری کنونی) نیز حرف خاصی برای گفتن نخواهد داشت و این در حالی خواهد بود که سیستم‌عامل سیمبیان (که یک سیستم‌عامل بسته به حساب می‌آید) و در حال رشد روزافزون است، تنها راه حل شرکت نوکیا به منظور تولید تلفن‌های هوشمند به حساب خواهد آمد”.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال