راهنمای خرید: بهترین اس‌اس‌دی‌های موجود در بازار (بهار 96)

در این مقاله قصد داریم نگاهی به بهترین اس‌اس‌دی‌های موجود در بازار داشته باشیم. در نمایشگاه CES برخی از شرکت‎ها برای معرفی مدل‎های جدید با ظرفیت‎های مختلف آماده بودند ولی بسیاری از آن‎ها دست نگه داشته‎اند تا زمان لازم برای ارائه‎ی محصولات جدید با قیمت و حجم کافی به بازار فرا برسد. این وضعیت بایستی […]

در این مقاله قصد داریم نگاهی به بهترین اس‌اس‌دی‌های موجود در بازار داشته باشیم. در نمایشگاه CES برخی از شرکت‎ها برای معرفی مدل‎های جدید با ظرفیت‎های مختلف آماده بودند ولی بسیاری از آن‎ها دست نگه داشته‎اند تا زمان لازم برای ارائه‎ی محصولات جدید با قیمت و حجم کافی به بازار فرا برسد.

این وضعیت بایستی در اواخر سال جاری میلادی زمانی که نسل بعدی هارد‎های SSD با فناوری 3D NAND به بازار آید، بهتر شود.

درایوهای پرمیموم ساتا: Samsung 850 PRO

SanDisk Extreme Pro تمامی قابلیت‎های ممتاز را دارد ولی در بازار دیگر دیده نمی‎شود تا 850 PRO سامسونگ در بازار درایوهای حالت جامد ساتا پادشاهی کند. هیچ SSD ساتای دیگری که مخصوص مصرف‎کننده باشد از نظر عملکرد و ضمانت 10 ساله قدرت رقابت با 850 PRO را ندارد. در حال حاضر، تنها SSDهای دیگری که با فناوری 3D MLC NAND دیده می‎شوند عبارتند از SU900 شرکت ADATA و XPG SX950 که هر دو بر پایه‎ی فناوری 3D MLC شرکت میکرون ساخته شده‎اند. این SSDها اندکی قدرت مقاومت بالاتری دارند ولی تعداد سال‎های ضمانت تنها به 5 یا 6 سال محدود می‎شود و از نظر عملکرد نیز قادر به شکست دادن محصول سامسونگ نیستند.

حتی آهسته‎ترین درایو حالت جامد PCIe از نظر عملکرد در اکثر شرایط کارکرد عادی بهتر از Samsung 850 PRO بوده و برخی از این PCIe SSD ها به نسبت آن ارزان‎تر هستند. چندین SSD ساتا به چشم می‎خورند که از نظر عملکرد با قیمت به مراتب کمتر عملکردی نزدیک به 850 PRO دارند که بارزترین آن‎ها Samsung 850 EVO است. جذابیت 850 PRO به مراتب از زمان عرضه‎ی آن کمتر شده است و اگر در این بخش رقیب تازه‎ای ظاهر نشود، بایستی به زودی شاهد این باشیم مصرف‎کنندگان از این نوع SSDها استفاده نکنند.

جدول زیر قیمت این SSD را در سایت آمازون نشان می‎دهد:

SSDهای ساتا از نظر قیمت و محبوبیت: Crucial MX300, Mushkin Reactor 1TB

قسمتی از بازار اس‎اس‎دی‎ها مرتبط با محصولاتی می‎شود که عملکرد و میزان مقاومت را فدا می‎کنند تا شاهد بهترین نمونه‎ها با کمترین قیمت ممکن باشیم. چون قیمت SDDهای مختلف با هم تفاوت اندکی دارد، تقریبا همیشه این امکان است که با صرف اندکی هزینه‎ی بیشتر محصولی با عملکرد به مراتب بهتر خریداری کنیم. بخش میان‎رده‎ی بازار محل رقابت درایوهای TLC با عملکرد به اندازه‎ی کافی و برابر با هرگونه درایو MLC است که می‎تواند بدون قربانی کردن مزیت عملکرد خود در مقایسه با TLC، قیمت را پایین نگه دارد.

Crucial MX300 یکی از ارزان‎ترین SSDهای موجود در بازار است. ترکیب فناوری Micron 3D TLC آن و یک کنترل عالی مارول اجازه می‎دهد این اس‎اس‎دی عملکردی را ارائه دهد که به نسبت ارزان‎ترین SSD های نوع TLC بهتر باشد و مصرف توان MX300 به شکل شگفت‎انگیزی کم است. MLC SSDها و Samsung 850 EVO هم‎چنان تحت شرایط کاری سنگین بسیار بهتر ظاهر می‎شوند ولی MX300 برای اکثر کارهای روزمره‎ی معمولی به اندازه‎ی کافی خوب است.

قیمت‎ها در سایت آمازون را مشاهده کنید:

استاندارد و M.2 PCIe: درایو Intel SSD 600p و Samsung 960 EVO

در بازار اس‎اس‎دی ساتا بدون شک Samsung 850 EVO خودنمایی می‎کند و حال محصول 960 EVO سامسونگ نشان داده است که ترکیب 3D TLC و یک کنترلر عالی می‎تواند باعث قدرت رقابت این درایو حالت جامد با اکثر رقابتی مبتنی بر فناوری MLC شود. 960 EVO توازن خوبی بین ارزان‎ بودن و عملکرد در بخش PCIe SSD به همراه می‎آورد.

Intel SSD 600p آهسته‎ترین PCIe SSD موجود در بازار است ولی تا الان ارزان‎ترین نیز به شمار می‎رود. با توجه به قیمتی که قابل مقایسه با 850 EVO سامسونگ است، SSD 600p اینتل عملکردی بی‎نظیر از خود نشان می‎دهد که فراتر از هر گونه SSD ساتا پیش می‎رود. این درایو تحت شرایط بسیار سنگیت به خوبی طاقت نمی‎آورد ولی عملکرد آن در وظایف معمولی دستگاه‎های رومیزی دلیلی است که Samsung 850 EVO را به عنوان یک گزینه‎های میان‎رده‎ی محبوب در بین درایوهای ساتا معرفی نمی‎کنیم.

جدول قیمتی زیر از وب‎سایت آمازون است:

M.2 SATA: درایو Samsung 850 EVO و Crucial MX300

مدل‎های M.2 جایگزین سری mSATA شده است و محصولات جدید دیگر شامل مدل‎های mSATA نمی‎شوند. انتخاب‎ SSDهای M.2 SATA بیشتر از دستگاه‎های 2.5 اینچی به مراتب محدودتر است، اما گزینه‎های کافی برای انتخاب از بین مدل‎‏هایی با همه نوع قیمت و عملکرد وجود دارد. Samsung 850 EVO درایو منتخب M.2 SATA با عملکرد بالا است و افرادی که به دنبال خرید SSDهایی با قدرت بیشتر هستند بایستی به دنبال خرید SSDهای M.2 PCIe باشند. Crucial MX300 در بین رده‎های پایین بازار قرار می‎گیرد و به نسبت رقیب 2.5 اینچی خود تنها اندکی عملکرد بهتری از خود نشان می‎دهد. شرکت ADATA و وسترن‎دیجیتال آخرین SSDهای رده‎پایینت خود را در قالب نسخه‎های M.2 ارائه‎ داده‎اند ولی در حال حاضر قیمت آن‎ها قابل مقایسه با MX300 نیست.

جدول قیمتی زیر از وب‎سایت آمازون است:

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال