اندازه گیری مداوم فشار خون با کمک خالکوبی های ساخته شده از گرافین

جمعیت پژوهشگران آمریکایی با کمک محقق ایرانی روزبه جعفری از گرافین برای ساخت نوعی خالکوبی استفاده کردند که قادر است فشار خون را اندازه گیری کند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، با استفاده از گرافین می توان خالکوبی های موقتی ایجاد کرد که برای چند روز و به صورت دائم امکان نظارت […]

جمعیت پژوهشگران آمریکایی با کمک محقق ایرانی روزبه جعفری از گرافین برای ساخت نوعی خالکوبی استفاده کردند که قادر است فشار خون را اندازه گیری کند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، با استفاده از گرافین می توان خالکوبی های موقتی ایجاد کرد که برای چند روز و به صورت دائم امکان نظارت بر فشار خون را داشته باشد. البته عملکرد این خالکوبی‌ها متفاوت از دستگاه های فشار خون استاندارد خواهد بود.

دجی آکینوانده از پژوهشگران دانشگاه تگزاس در مورد این روش می گوید: خالکوبی انجام‌شده توسط گرافین نامرئی و بی وزن است به طوری که پس از انجام آن کاربر کاملاً آن را فراموش خواهد کرد. این پژوهشگر با کمک دیگر همکارانش ۱۲ نوار گرافین تقریباً نامرئی را به شکل یک خالکوبی توسعه دادند که در امتداد دو شریان اصلی ساعد و در دو ردیف قرار می گیرند. وظیفه نوار های بیرونی در هر ردیف ارسال سیگنال به عمق ساعد دست است و همچنین تغییرات جریان خون نیز با تغییر ولتاژ مشخص خواهد شد.

این خالکوبی ها قادرند فشار خون را به طور دائمی و به صورت استاندارد در بالاترین سطح دقت اندازه گیری کنند. در حال حاضر خالکوبی های گرافینی روی 6 نفر آزمایش شد و فشار خون ثبت شده نیز برای حالات مختلف مانند کار کردن و پیاده روی به خوبی اندازه گیری شد. این خالکوبی حتی در زمان مواجهه با آب و یا فشار آوردن کاربر نیز عملکرد خود را حفظ کردند.

 روزبه جعفری دانشمند ایرانی دانشگاه Texas A&M در مورد این خالکوبی گفت: هدف ما اندازه گیری مداوم فشار خون است و این روش طوری خواهد بود که حتی زمان اندازه گیری فشار خون برای خود شخص نیز مشخص نیست. ساخت دستگاهی برای اندازه گیری فشار خون به طور دائم به صورت قابل اعتماد و اساسی بسیار سودمند است. از طرفی استفاده از دستگاه فشار خون استاندارد برای اندازه گیری فشار در خانه یا مطب میتواند در مواردی مانند استرس و کم آبی نتایج نادرستی ارائه کند.