ساخت نوعی مولد انعطاف پذیر برای تبدیل گرمای اتلافی به برق

بسیاری از سیستم هایی که در زندگی مورد استفاده قرار می‌گیرند دارای گرمای اتلافی هستند. به همین دلیل محققان تلاش کردند تا با استفاده از یک مولد انعطاف‌پذیر این گرمای هدر رفته را به برق تبدیل کنند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، گرمای به هدر رفته میتواند به نوعی بازیافت شده و […]

بسیاری از سیستم هایی که در زندگی مورد استفاده قرار می‌گیرند دارای گرمای اتلافی هستند. به همین دلیل محققان تلاش کردند تا با استفاده از یک مولد انعطاف‌پذیر این گرمای هدر رفته را به برق تبدیل کنند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، گرمای به هدر رفته میتواند به نوعی بازیافت شده و مجدداً به برق تبدیل شود. این گرما شامل گرمایی است که از لوله های آب در ساختمان ها و یا لوله های اگزوز خارج میشود.

محققان آزمایشگاه ملی انرژی تجدیدپذیر ایالت پنسیلوانیا نوعی مولد ترمو الکتریکی ساخته اند که با قرار گیری روی این سطوح و یا لوله ها امکان بازیافت گرمای هدر رفته و تبدیل آن به برق را خواهند داشت.

شاشنک پریا، معاون پژوهشی و استاد مهندسی مواد در مورد این دستگاه می گوید: در سیستم هایی که تامین انرژی ما را انجام می دهند شاهد هدر رفت گرمای بسیاری هستیم که همگی آنها در جو پخش می‌شوند. از طرفی می توان با کمک راه های مقرون به صرفه این گرما را به انرژی تجدیدپذیر تبدیل کرد. به همین دلیل تحقیقات اخیر نیز با این هدف انجام گرفته است.

 محققانی از ایالت پن با هدف ساخت یک مولد بهتر برای تبدیل گرما به الکتریسیته فعالیت خود را آغاز کردند. این دستگاه در نزدیکی منبع گرما باعث حرکت الکترون ها از بخش گرم به بخش سرد شده و در نتیجه یک جریان الکتریکی ایجاد می شود. این تیم تحقیقاتی دستگاه مناسبی ساختند که برای واحدهای تجاری در دماهای بالا کارآمد بودند. در حال حاضر نیز فرایند تولیدی جدیدی آغاز شده که طی آن دستگاه های انعطاف پذیر ساخته و توسعه داده شدند که می‌توانند با توان خروجی بالا و عملکرد بهتر کار کنند. در آینده می توان به طور گسترده از فناوری‌های ترموالکتریک در بازیافت این گرمای هدر رفته استفاده کرد. دستگاه های انعطاف پذیر نیز به ‌دلیل اتصال به لوله های صنعتی و مسکونی و منابع دیگر گرمایی نتیجه بهتری خواهند داشت.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال