ثبت تصاویری از طوفان غباری در مریخ توسط مدارگرد مریخ امارات

مدارگرد مریخ امید امارات متحده موفق به ثبت طوفان غبار از سیاره مریخ شد. با توجه به اینکه این طوفان به مدت بیش از ۲ هفته و با سرعت زیاد در این سیاره در حال حرکت بوده است اطلاعات ثبت شده در مورد آن توسط این مدارگرد می تواند در درک منشاء این طوفانها به […]

مدارگرد مریخ امید امارات متحده موفق به ثبت طوفان غبار از سیاره مریخ شد. با توجه به اینکه این طوفان به مدت بیش از ۲ هفته و با سرعت زیاد در این سیاره در حال حرکت بوده است اطلاعات ثبت شده در مورد آن توسط این مدارگرد می تواند در درک منشاء این طوفانها به ستاره شناسان کمک کند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، این طوفان غباری حدود اوائل دی ماه آغاز شده بود. به طوری که در این بین نواحی وسیعی از مریخ را تا هزاران کیلومتر در بر گرفت. در طول این دوران مدارگرد امید این طوفان را زیر نظر داشته است تا بتواند اطلاعاتی را در زمینه آب و هوای این سیاره ثبت کند. طوفان های غبار در مریخ می تواند باعث تغییرات شدیدی در آب و هوا شده و تا ارتفاع ۳۰ کیلومتری نیز گسترش پیدا کند.

بزرگی این طوفان به اندازه‌ای است که از فضا نیز قابل مشاهده بوده و حتی منجمان آماتور نیز می‌توانند آن را ثبت کنند. به نظر محققین مطالعه طوفان ها علاوه بر درک چگونگی خشک شدن مریخ، نحوه فرار آب از اتمسفر این سیاره سرخ را نیز روشن خواهد کرد. تصویربرداری مدارگرد امید با کمک دوربین باکیفیت و اسپکترومتر فروسرخ انجام شد. این ابزار با ثبت شرایط ترمودینامیکی سطحی و لایه پایین اتمسفر مریخی داده‌های مربوط به توزیع غبار، بخار آب و ابرهای کربن دی اکسید را در این سیاره مشخص می‌کند.

این طوفان از تاریخ ۸ دی ماه آغاز شد و تا ۱۵ دی ماه حدود ۲۵۰۰ کیلومتر از سطح مریخ را پوشاند. در تاریخ ۱۷ دیماه نیز با افزایش غلظت غبار سطح پوشانندگی آن به چهار هزار کیلومتر رسید. طبق تصاویر نشان داده شده این طوفان از تاریخ ۱۹ دیماه کوچکتر شده به طوری که تا ۲۴ دی ماه به کلی از بین رفته است.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال