یادگیری و رشد بهتر کودکان در طبیعت بیشتر است

بیشتر والدین نسبت به تغذیه فرزندان خود حساسیت ویژه ای دارند اما چندان به مساله حضور وی در طبیعت توجه ندارند در حالی که نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد این موضوع باید در اولویت قرار گیرد. به گزارش سرویس اخبار علمی آژانس خبری تکنا، تیمی از محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا دریافتند که گذراندن […]

بیشتر والدین نسبت به تغذیه فرزندان خود حساسیت ویژه ای دارند اما چندان به مساله حضور وی در طبیعت توجه ندارند در حالی که نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد این موضوع باید در اولویت قرار گیرد.

به گزارش سرویس اخبار علمی آژانس خبری تکنا، تیمی از محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا دریافتند که گذراندن وقت در طبیعت باعث بهبود رشد کودکان شده و به آن ها کمک می کند تا به نقاط عطف یادگیری و رشد شناختی مورد انتظار خود برسند.

این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که زندگی در مناطقی که با فضاهای سبز طبیعی ‌تری احاطه شده‌ اند، مزیت رشد بیشتری را برای کودکان فراهم می ‌کند. این تیم نمرات رشدی ۲۷ هزار ۳۷۲ کودک که بین سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۱ در مهدکودک های شهر ونکوور کانادا حضور داشتند را تجزیه و تحلیل کردند. به گزارش تکنا، در این بررسی ها، پژوهشگران میزان فضای سبز اطراف خانه هر کودک را از زمان تولد تا سن پنج سالگی تخمین زدند. علاوه بر این، مواردی همچنین آلودگی هوای مرتبط با ترافیک و سطوح سر و صدای محیط نیز در نظر گرفته شد.

اینگرید جارویس، پژوهشگر ارشد این تیم تحقیقاتی در رابطه با موضوع فوق می گوید:‌ «ما طی مطالعات خود دریافتیم کودکانی که در یک مکان دارای پوشش گیاهی بیشتر و محیط‌ های طبیعی غنی‌ تر زندگی می‌کنند، رشد کلی بهتری نسبت به همسالان خود با فضای سبز کمتر نشان دادند.»

بر این اساس کمترین مزایای حضور کودکان در فضای سبز را می توان با توانایی فضای سبز در کاهش اثرات مضر آلودگی هوا و کم کردن سر و صدای محیط ، مرتبط دانست. در حقیقت هم آلودگی هوا و هم آلودگی صوتی می توانند با ایجاد استرس اضافی، مشکلات خواب و حتی آسیب رساندن به سیستم عصبی مرکزی، سلامت کلی و رشد کودک را مختل کرده و بر آن تأثیر منفی بگذارند.

گفتنی است اعضای این تیم تحقیقاتی، رشد دوران کودکی را با استفاده از ابزار رشد اولیه (EDI) اندازه گیری کرده و از مربیان مهدکودک خواستند برگه های ویژه نظر سنجی را پر کنند. به این ترتیب توانایی کودکان در برآوردن انتظارات رشدی متناسب با سن سالشان به طور دقیقتری ارزیابی شد.

ماتیلدا ون، دیگر پژوهشگر این تیم تحقیقاتی در این رابطه گفت: برای درک بهتر تاثیر محیط سبز در رشد کودکان به تحقیقات بیشتری نیاز است اما یافته های ما نشان می دهد که برنامه ریزی شهری برای افزایش فضای سبز در محله های مسکونی و اطراف مدارس برای رشد اولیه دوران کودکی بسیار مهم است.

به گزارش تکنا، سپری کردن زمان در طبیعت می‌تواند برای همه مفید باشد اما اگر می‌خواهیم فرزندانمان رشد جسمی و ذهنی خوبی داشته باشند، مهم است که تماس آن ها با طبیعت بیشتر شود. به بیان ساده تر، دسترسی به فضای سبز از سنین بسیار پایین می تواند به تضمین رشد اجتماعی، عاطفی و ذهنی خوب در بین کودکان کمک کند. // پایان خبر // برای دیدن دیگر خبرها به صفحه تحقیقات علمی مراجعه نمایید.