قدرت راکتور هسته ای فضایی چین صد برابر بیشتر از رآکتور ناسا است

 گزارش‌های منتشر شده در مورد راکتور هسته‌ای فضایی جدید چین و توسعه آن نشان می دهد این راکتور حدود ۱۰۰ برابر نسبت به رآکتور ناسا قدرتمندتر است. هم اکنون طراحی نمونه اولیه آن نیز در مراحل پایانی قرار دارد.  به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا و به نقل از South china morning post […]

 گزارش‌های منتشر شده در مورد راکتور هسته‌ای فضایی جدید چین و توسعه آن نشان می دهد این راکتور حدود ۱۰۰ برابر نسبت به رآکتور ناسا قدرتمندتر است. هم اکنون طراحی نمونه اولیه آن نیز در مراحل پایانی قرار دارد.

 به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا و به نقل از South china morning post چین اکنون توانسته نمونه اولیه راکتور هسته ای فضایی خود را به پایان ببرد. یکی از برنامه های فضایی چین ساخت این رآکتور قدرتمند است. به طوری که بتواند با آژانس های فضایی دیگری مانند ناسا رقابت کند. پیش از این نیز ناسا از شرکت های خصوصی در جهت ساخت یک سیستم شکاف هسته ای برای ده سال آینده درخواست کمک کرده بود.

به نظر می‌رسد اکنون دو کشور چین و ایالات متحده رقابت جدیدی را در ارتباط با مسائل فضایی آغاز کردند. از طرفی چین نیز با کمک انرژی هسته ای دیگر مأموریت‌های خود مربوط به ماه و مریخ را انجام خواهد داد. طبق گزارش های منتشر شده این راکتور چینی یک مگاوات برق تولید خواهد کرد و نسبت به دستگاه ناسا صد برابر قدرتمندتر محسوب می شود. ناسا در مورد راکتور هسته‌ای خود گفته بود سیستم شکاف هسته ای می‌تواند با تولید ۴۰ کیلو وات برق انرژی ۳۰ خانوار را تا یک دهه تامین کند.

البته ناسا نیز نیاز به هسته‌ای شدن دارد تا بتواند با چین رقابت کند. طبق اعلام نظر دو دانشمند چینی که روی این راکتور هسته‌ای کار می کنند مراحل اولیه اولین نمونه آن پشت سر گذاشته شده و ساخت اجزای مهم آن به پایان رسیده است. اما هنوز مشخصات پروژه این راکتور شکافت هسته ای به طور دقیق منتشر نشده است. البته برخی نیز در مورد محرمانه بودن برنامه هسته‌ای فضایی چین ابراز نگرانی کرده اند. زیرا ممکن است بروز حادثه‌ای منجر به پخش مواد رادیو اکتیو در مدار زمین شود و در این مورد مقررات دولتی لازم و بازدارنده وجود نداشته باشد.