رکورد جدید راکتور همجوشی هسته ای چین و رسیدن به دمای ۵ برابر دمای خورشید

رسانه های دولتی چین اعلام کردند راکتور همجوشی هسته‌ای این کشور توانسته به مدت ۱۷ دقیقه یک حلقه پلاسمایی را طی رکورد جدیدی تا دمای معادل ۵ برابر دمای خورشید گرم نگه دارد. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا و به نقل از شینهوای چین راکتور همجوشی هسته ای به نام ایست به […]

رسانه های دولتی چین اعلام کردند راکتور همجوشی هسته‌ای این کشور توانسته به مدت ۱۷ دقیقه یک حلقه پلاسمایی را طی رکورد جدیدی تا دمای معادل ۵ برابر دمای خورشید گرم نگه دارد.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا و به نقل از شینهوای چین راکتور همجوشی هسته ای به نام ایست به مدت 1056 ثانیه توانست دمای ۷۰ میلیون درجه سانتیگراد را حفظ کند .این دستاورد می‌تواند گامی دیگر به برای نزدیک شدن به ایجاد یک منبع نامحدود انرژی پاک باشد.

هم اکنون راکتور چینی توانسته با پشت سر گذاشتن رآکتور فرانسوی Tore Supra رکورد جدیدی را ثبت کند. راکتور فرانسوی در سال ۲۰۰۳ این دمای مشابه و تنها برای زمان ۳۹۰ ثانیه حفظ کرده بود. اما رآکتور چینی در سال ۲۰۲۱ با رکورد دیگری به مدت ۱۰۱ ثانیه دمای بی سابقه ۱۲۰ میلیون درجه سانتیگراد را فراهم کرده بود.

 این در حالی است که دمای واقعی خورشید در بخش های مرکزی تنها به ۱۵ میلیون درجه می رسد. گنگ شیانزو سرپرست و پژوهشگر انستیتوی فیزیک پلاسمای آکادمی علوم چین پس از این رویداد اعلام کرد اتفاق مربوط به این عملیات ایجاد کردن شالوده علمی و تجربی استوار در رابطه با راه اندازی عملکرد راکتور همجوشی است.

راه اندازی یک راکتور همجوشی یا همان توکامک برای اولین بار توسط ناتان یا ولینسکی از اتحاد شوروی در سال ۱۹۵۸ طراحی و اجرا شده بود. از آن زمان تا کنون مشکل اصلی دانشمندان چگونگی کار کردن با پلاسمای بسیار داغ و آماده همجوشی بوده است. راکتورهای همجوشی به دماهای بسیار بالا نیاز دارند. البته این تفاوت دما بین راکتور ویک ستاره طبیعی در اثر قوانین ترمودینامیک ایجاد می شود. فشار موجود در ستاره ها در زمان همجوشی بسیار زیاد بوده در حالی که در راکتور ها فشار پایین تری را مشاهده می‌کنیم. به همین دلیل تنها با افزایش دما می توانیم آن را جبران کنیم. اما مشکل بعدی کنترل کردن پلاسمای داغ و متلاطم ایجاد شده است. اکنون کنترل آن برای عدم آسیب دیواره‌های رآکتور از طریق لیزر و میدانهای مغناطیسی انجام میگیرد